مهران براتی، دبیر امور بین الملل شورای مدیریت گذار: تا زمانی که قوانین مربوط به مبارزه با پول‌شویی و مبارزه با تروریسم به تصویب نهایی نرسند منابع مالی جمهوری اسلامی در کره جنوبی و دیگر کشورها بلوکه خواهند ماند

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی، عبدالناصر همتی، میزان دارایی های بلوکه شده جمهوری اسلامی در بانک های کره جنوبی حدود ٦.۵ تا ۹ میلیارد دلار است. در همین رابطه حسن روحانی در تماس تلفنی با آقای همتی از او خواسته است که اقدامات حقوقی لازم را برای آزاد کردن این منابع پولی آغاز کند.

در همین رابطه ایران اینترنشنال در اخبار شامگاهی جمعه ۲۳ خرداد مصاحبه ای با آقای مهران براتی، معاون سیاسی شورای مدیریت گذار، داشت.

دکتر برانی، که به عنوان کارشناس مسائل بین المللی در این برنامه شرکت کرده بود، معتقد است که این مشکل فقط محدود به کره جنوبی نمی شود، منابع مالی جمهوری اسلامی در هند و ژاپن و دیگر کشورهایی که طرف معامله با ایران هستند نیز بلوکه شده اند. این منابع پولی حتی اگر امریکا هم اجازه دهد، تا زمانی که قانون مبارزه با پول‌شویی و مبارزه با تروریسم به تصویب نهایی نرسد مسدود خواهند ماند.

ایشان همچنین اضافه کرد که آقای روحانی بهتر است بجای اقدامات حقوقی سعی کند قانون مبارزه با پول‌شویی و مبارزه با تروریسم که هنوز مورد تایید شورای تشخیص مصلحت قرار نگرفته است به تصویب برساند. حتی این دعوای حقوقی می تواند در دادگاه بین المللی لاهه به نتیجه برسد، اما تاثیری در اصل موضوع یعنی علت اصلی بلوکه شدن منابع مالی جمهوری اسلامی نمی گذارد و تا مادامی که این قانون به تصویب نرسد پولهای حکومت بلوکه خواهند ماند.

از نظر مهران براتی البته دولت جمهوری اسلامی تلاش می کند با فشار بر کره جنوبی طرحی شبیه اینتسکس را که اروپا به اجرا گذاشته است، با این کشور نیز به سرعت به اجرا بگذارد تا از طریق آن لااقل کالاهای صنعتی مورد نیز کشور با استفاده از منابع مالی ایران در کروه جنوبی، بتوانند به ایران صادر شوند.

مشروح این مصاحبه در اخبار شامگاهی جمعه ۲۳ خرداد ایران اینترنشنال قابل دسترس است.