محسن سازگارا در مصاحبه با شبکه جهانی کلمه: ایده آل آقای خامنه ای این است که یک جنگ سرد جدید در دنیا باشد

اما خواب آقای خامنه ای آشفته است چون جنگ سرد تمام شده و جمهوری اسلامی از زمان عقب است

 

در برنامه “ساعت صفر” از شبکه جهانی کلمه، ابتدا آقای دکتر کاوه موسوی حقوقدان و مشاور عالی حقوقی شورای مدیریت گذار که پیگیر پرونده تعقیب قضایی غلامرضا منصوری پس از ورود او به اروپا بوده در مورد سرنوشت آقای منصوری می گوید که رفتار او در رومانی در آخرین روز، از تماس های تلفنی او گرفته تا مراجعه اش به پلیس برای تغییر هتل، نشان می دهد که قصد خودکشی نداشته و او به قتل رسیده است.

آقای موسوی اضافه می کند که جمهوری اسلامی انگیزه ای قوی برای به قتل رساندن او داشته، نه صرفا به این خاطر که او جعبه سیاه اطلاعات جمهوری اسلامی بوده باشد، بلکه به این دلیل که اگر آقای منصوری به آلمان می آمد و بر اساس کیفرخواستی که ما به دادستانی آلمان داده بودیم محاکمه می شد، محکومیت او می شد محکومیت جمهوری اسلامی. زیرا جرم اصلی او شکنجه بود که جرمی بین المللی است و طبق اصل ۲۸ منشور دیوان جنایی بین المللی، نظارت قضایی جهانی روی آن است. به همین خاطر با محکومیت او در دادگاه، قضات و نمایندگان مجلس و وزیران و همه مقاماتی که مسئولیت نظارتی روی ارگان های حکومت جمهوری اسلامی دارند، دیگر نمی توانند از هیچگونه امنیت قضایی در محدوده اروپا و کشورهایی که در آن ها قانون حرف آخر را می زند، برخوردار باشند.

در بخش دیگری از برنامه ساعت صفر، آقای آلکس وطن خواه، مدیر برنامه ایران انستیتو خاورمیانه در واشنگتن، در مورد طرح قطعنامه آمریکا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی (که در ماه اکتبر امسال پایان می یابد) می گوید: اگرچه امید به اینکه قطعنامه آمریکا رای بیاورد، با توجه به مواضع روسیه و چین، کم است، اما برنامه آقای ترامپ این است که مساله ایران را امنیتی نگاه دارد. زیرا اگر حتی دونالد ترامپ انتخاب نشود و جو بایدن رئیس جمهور شود، نادرست است که تصور کنیم با آمدن بایدن مسائل ایران حل می شود. تیم آقای بایدن گفته است که تحریم ها را می خواهند نگهدارند تا ایران بیاید پای مذاکره بر سر مسائل منطقه.

در ادامه بحث در این زمینه، آقای محسن سازگارا تحلیل گر سیاسی و دبیر شورای گذار از واشنگتن می گوید جمهوری اسلامی چاره ای ندارد جز اینکه به روسیه و چین تکیه کند. چون اروپایی ها به هر صورت با آمریکا  متحد هستند و در دو سوی اقیانوس اطلس و در پیمان آتلانتیک ده ها و صدها کار دیگر با هم دارند که ایران تنها بخشی از آن است. ایده آل آقای خامنه ای این است که یک جنگ سرد جدید در دنیا باشد، بلوک شرق و غرب، و او هم در بلوک شرق و در بغل روسیه و چین باشد. اما خواب آقای خامنه ای آشفته است چون جنگ سرد تمام شده است. چین عملا یک کشور کاپیتالیست با انحصار قدرت است که با هزار بند مرئی و نامرئی به آمریکا و اقتصاد دنیای غرب وابسته است و روسیه نیز در ارتباط با تحریم آن کشور بر سر اوکراین با مشکلات زیادی مواجه شده و مثلا اگر نفت خود را نتواند بفروشد و یا از چین نتواند کالا وارد کند، فلج می شود. بنابراین جمهوری اسلامی از زمان عقب است.

مشروح این مصاحبه را در اینجا مشاهده کنید: