خامنه‌ای، روی کار ماندن دولت روحانی را تضمین کرد

با خط و نشان کشیدن‌های رهبر جمهوری اسلامی طرح استیضاح دولت روحانی برای همیشه منتفی شد

علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه ۲۲ تیر ١٣۹۹، در اولین دیدار خود با نمایندگان مجلس یازدهم دیدار و گفت‌و‌گو کرد. این دیدار به دلیل شیوع کرونا، به‌صورت ویدیو کنفرانس برگزار شده است.

خامنه‌ای با نام‌گذاری مجلس یازدهم تحت عنوان مجلس “امید و انتظار مردم” گفت: «حضور وزرا در یک ماه اول آغاز به کار مجلس و ارائه گزارش از شرایط کشور، کار بسیار خوبی بود اما نباید به وزرا توهین و یا تهمتی زده شود.»

یکشنبه هفته گذشته برابر با ١۵ تیر، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت روحانی، از طرف برخی نمایندگان، درصحن علنی مجلس، “دروغگو” خطاب شده بود. جنجال در جلسه فوق به‌قدری بالا گرفته بود که ظریف در نیمه‌های سخنرانی‌اش که به‌طور مکرر توسط شعارهای نمایندگان قطع می‌شد قصد ترک آن‌جا را داشت.

خامنه‌ای با “حرام شرعی” دانستن نسبت‌های داده شده گفت: «توهین و دشنام و نسبت بدون علم به دولت‌مردان به هیچ‌وجه جایز نیست و نمایندگان باید از برخوردهای احساسی و غیرمنطقی پرهیز کنند.»

خامنه‌ای هم‌چنین مجلس یازدهم را جزو قوی‌ترین وانقلابی‌ترین مجالس بعد از انقلاب دانسته که با حضوری موثر و قابل قبول از مردم تاسیس شده است. این درحالی‌ست که به گزارش رادیو فردا، انتخابات مجلس یازدهم با رد صلاحیت تعداد زیادی از نمایندگان غیر اصولگرا همراه بوده و به نقل از مقامات دولتی، مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم با ۴۲.۵ درصد، کمترین میزان مشارکت در چهل و دوسال گذشته بوده است.

خامنه‌ای در ادامه این نشست مجازی در رابطه با شرایط اقتصادی کشور و شیوع همه‌گیری کرونا صحبت کرده و با اشاره به “بیمار” بودن شرایط کلی کشور،‌ راه غلبه بر مشکلات را قطع امیدهای واهی به کشورهای خارجی دانسته است.

وی در پایان سخنانش در رابطه با اقدام نمایندگان مجلس در رابطه با استیضاح حسن روحانی و تاکید بر فعالیت دولت تا پایان زمان قانونی، گفت با اقدام برخی نمایندگان برای استیضاح حسن روحانی مخالف است.

از آغاز شروع به کار مجلس یازدهم، انتقادهای زیادی از طرف نمایندگان مجلس به دولت حسن روحانی و وزرای آن شده است تا جایی که بنابر گزارش دویچه‌وله، طرح “سوال از رئیس‌جمهوری” با ۲۰۰ امضا از طرف نمایندگان تدوین شده و قرار بود با طرح دیگری تحت عنوان “عدم کفایت رئیس‌جمهور” به هیئت رئیسه مجلس تحویل داده شود و بنابر گفته جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر، مجلس قصد داشت روحانی را همانند “بنی‌صدر”، اولین رئیس‌جمهور ایران پس از انقلاب، عزل کند.

نرخ بیکاری، وضعیت بغرنج اقتصادی، نرخ تورم، وضعیت بازار ارز و مسکن و خودرو، برجام، شیوع کرونا و به‌طور کلی سیاست‌های غلط دولت روحانی، مسائل مورد توجه نمایندگان در ارائه طرح استیضاح روحانی به هیئت رئیسه مجلس بوده است. اکنون با سخنان خامنه‌ای و خط و نشان کشیدن‌های رهبر جمهوری اسلامی به نظر می‌رسد طرح استیضاح دولت روحانی برای همیشه منتفی شود.