کرونا راهکار جدید جمهوری ‌اسلامی برای شکنجه مخالفین در بند

پانصد فعال سیاسی ایران خواستار آزادی زندانیان مبتلا به کرونا شدند

پانصد تن از فعالان سیاسی ایران با انتشار نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، با اشاره به گزارش‌های منتشر شده درباره ابتلای تعدادی از زندانیان از جمله نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، به کرونا، خواستار آزادی این افراد شدند. در این نامه با اشاره به عدم وجود امکانات لازم برای انجام آزمایش و درمان بیماران مبتلا به کرونا، آمده است :«قرار دادن زندانیان، در معرض خطر جانی و اپیدمی خطرناک و توجیه‌ناپذیر است.»

در حالی که پزشکان ابتلای خانم محمدی به ویروس کرونا را تایید کرده‌اند اما مسئولان زندان و سخنگوی قوه قضاییه این موضوع را انکار می‌کنند و دادستان زنجان نیز با درخواست نرگس محمدی مبنی بر دریافت مرخصی، مخالفت کرده است.

بر اساس گزارش اطلس زندان‌های ایران، ۱۲ نفر از زندانیان مشکوک به کرونا در زندان زنجان قرنطینه شده‌اند و این امر، احتمال ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا شدت داده است. گرچه خانم محمدی پیش‌تر در نامه‌ای گفته بود به دلیل عدم رسیدگی پزشکی و اعمال شرایط طاقت‌فرسای زندان از مسئولان امر به طور قانونی شکایت خواهد کرد لیکن معاون زندان در پاسخ به اعتراض نرگس محمدی گفته است: «می‌خواستی جرم نکنی و زندانی نشوی.»

در همین رابطه، تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، در گفت‌وگویی با ایران‌وایر گفت: «فشارهای اعمال شده بر نرگس صرفا برای آزار و اذیت و انتقام‌جویی است. شرایط افرادی مانند نرگس محمدی در برابر ویروس کرونا، نگران‌کننده‌تر است. با توجه به این‌که او از بیماری حاد تنفسی رنج ‌می‌برد، ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری در انتظار او قرار گیرد.»

موج دوم شیوع کرونا با سرعت زیادی در حال گسترش در ایران است و بسیاری از بیمارستا‌ن‌ها در مناطق قرمز دچار بحران شده‌اند. به گفته حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در نشست ستاد مقابله با کرونا، تاکنون ۲۵ میلیون ایرانی از کرونا عبور کرده‌اند یعنی به‌نحوی به این بیماری مبتلا شده‌اند و ۳۰ تا ۳۵ میلیون دیگر نیز در معرض ابتلا قرار دارند.

این در حالی‌ست که دکتر سیما سادات لاری، سخن‌گوی وزارت بهداشت ایران، یک ‌شنبه ۲۹ تیر ۹۹ در نشست مطبوعاتی خود اظهار داشت: «مجموع مبتلایان قطعی به کووید ۱۹ در ایران به ۲۷۳ هزار و ۳۲۴ تن و مجموع جان‌باختگان نیز به ۱۴ هزار و ۱۸۸ نفر رسیده است.» هم‌چنین طبق آمار رسمی اعلام شده، از یکشنبه ۲۲ تیرماه تا یک شنبه ۲۹ تیرماه یعنی در فاصله یک هفته، تعداد ۱۵۵۳ نفر بر اثر کرونا در ایران فوت کرده‌اند.

هرچند معاون کل وزارت بهداشت می‌گوید یک پنجم مرگ‌و‌میر روزانه در ایران ناشی از ابتلا به کروناست اما دولت هم‌چنان می‌کوشد وضعیت را تحت کنترل نشان دهد.

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.