دولت متخصص پایدار؛ نیل به جامعه آرمانی

دولت متخصص پایدار به عنوان یک قالب کلی باید پس از براندازی حکومت ها و یا برای به حداقل رساندن اعتراض ها و هزینه های انقلاب، حکومتهای موجود در هر کشوری پذیرفته گردد

آرمان احمدی

مسئول پژوهش سد و نیروگاه کارون٣

Iran.karun3@gmail.com

 چکیده

  آرمان خواهی و نیل به جامعه آرمانی و آرمان- جهان[1]، با دستاورد انسان امروز و آگاهی نسبت به آرمان‌خواهی جامعه امکان‌پذیر شده است. بستر اینترنت و تخصص گرایی الزام جامعه آرمانی است که جز با قدرت بخشیدن به مرجع علم یعنی دانشگاه امکان‌پذیر نیست.  این پژوهش به شیوه کیفی و استقرایی انجام شده و  نظریه‌ای است مبنایی به عبارتی نظریه‌ای است تجویزی – توصیه‌ای که با تلفیق فن دلفی، و اصول مدیریت SWOT[2] به انجام رسیده است. در دولت متخصص پایدار؛ در یک انتخابات همگانی تمامی ارکان اصلی از جمله نخست وزیر، نمایندگان و دستگاه های مدیریتی کشور تعیین می‌گردد. در نتایج این پژوهش توجه مستمر به اکثریت و اقلیت جامعه در نظر گرفته شده  و در پایان مدلی ارائه شده که حاکی از  فرآیندی پویا و آگاهانه برای دسترسی به آرمان جامعه با حداقل خشونت، که حاصل آن تخصص‌گرایی، کوچک‌سازی و بهره‌وری دولت است.

واژگان كلیدی: دولت متخصص پایدار، آرمان-جهان، جامعه آرمانی، SWOT

1  مقدمه

نمی­شود مسیر رود خروشان را به یکباره بست و از او پرسید به کدام دریا میروی؟ این دموکراسی آزاد نخواهد بود؟ دموکراسی زمانی تجلی می‌یابد که رود مسیر طبیعی خود را طی کند. دولت از رود مردم و دارایی­هایشان جان میگیرد و وظیفه دارد جامعه را به سلامت به دریای آرمانی­اش برساند. به گونهای که تفکرات در بستر علم و دانشگاه قوام یابند و تقریباً دانشگاه ها و نهادهای علمی به مانند آبشاری است که افکار در آن جان میگیرد و در رود خروشان جامعه و دولت سرازیر میشود.  اما سوال اینجاست که آیا سد ساختن در جلوی این رود خروشان درست است؟ سدها عمری دارند و در نهایت  انبوه خساراتی را ارزانی جامعه میکند. پس لازم است اجازه دهیم سیل منطق، راه دریای خود را طی کند تا برای ابد آرام گیرد.

اما برای شناخت بستر و مسیر رود جامعه امروز لازم است آرمان‌های ملت را رصد کرد. آرمان‌های جامعه چه هستند؟ و چگونه رصد و نظارت شوند؟ برای این منظور نیاز به دسته­بندی صحیح دولت توسط متخصصین و صاحبنظران است. نه سیاستمداران صرف.  این به نظر یک پارادایم شیفت  است که به با اجرای درست آن، برای تمامی حکومتها قابل اجرا خواهد بود. زیرا در این روش حکومتها با آرمان‌های هر جامعه و باورهای آن، بدون هزینه و خشونت به مرور تغییر خواهد کرد.

کارشناسان دریافته­اند که در نظر گرفتن رای شهروندان به عنوان داوطلب و یا مشتری، و دیدن او به عنوان عضوی از فرآیند حل مساله نمایانگر درک حقوق شهروندی است. (John & Thomas, 2013) و با توجه به شبکه اینترنت و با گسترش فناوری اطلاعات و پارادایم شیفت صورت گرفته تغییراتی کلی در سیاست­گذاری دولتی برای جامعه دموکراتیک تر در حال وقوع است. (Hijal-Moghrabi, 2017) از این­رو جایگاه متخصصان در خدمات عمومی مستقیماً تحت تأثیر اصلاحات مدیریت عمومی است. (Brandsen & Honingh, 2013)

از طرفی محدودیت منابع در دسترس، افزایش جمعیت و رشد نیازها و خواسته های بشر باعث شده که دست‌اندرکاران عرصه اقتصاد، سیاست و مدیریت جامعه وسازمانها، افزایش بهره بروری را در اولویت برنامه های خود قرار دهند (طاهری ش. , بهره‌وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمانها (مدیریت بهره‌وری فراگیر), 1394) و امروزه محیط به شدت در حال تغییر است و تغییرات تکنولوژیک، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به سرعت کشورها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این امر مستلزم برنامه ریزی بر اساس برنامه‌ریزی استراتژیک می‌‌باشد. (احمدی آ. , 1397) به عبارتی وقتی با یک تصمیم بزرگ مواجه می‌شوید، یکی از هوشمندانه‌ترین کارهایی که می‌توانید در طول فرآیند برنامه‌ریزی انجام دهید، اجرای تحلیل SWOT است. (Humphrey, SWOT Analysis for Management Consulting, 2005). با در نظر گرفتن بیانیه­ی مانیل  در تعریف حکمرانـی خـوب که می­گوید: سیسـتمی شـفاف، پاسـخگــو و حســاب پــس­ده، عــادل و منصــف، دمــوکرات، مشــارکتی، و مســئول در برابــر نیازهــای عامــه است. (Löffler, 2003)

لازم است ارتباط با رشته ها با حوزه های کاری مشخص باشد. (احمدی, ایده های برگزیده – الگوها و راهکارهای نوین در همکاری دانشگاه ها, 1398)  در این پژوهش برای ایجاد یک نظام بهره­ور منعطف در راستای حرکت به سمت حکمرانی خوب، ترکیب سنجیده­ای از موارد فوق (متخصصان، بستر اینترنت، تحلیل   SWOTو برنامه استراتژیک) برای نتیجه کار در نظر گرفته شده است.

2  روش تحقیق

این پژوهش به شیوه کیفی و استقرایی[1] انجام شده است. بطوری که در دسته نظریه های مبنایی[2] قرار می­گیرد، یعنی نظریه­ای است تجویزی – توصیه­ای. این نظریه ها عمدتاً ماهیت سیاسی- اجتماعی دارند و بر اساس پیش­فرض‌های ایدئولوژیک و سیاسی­اند و مدعی بهبود بخشی به زندگی فردی و اجتماعی­اند. (حافظ نیا, 1393)

بر اساس هدف این نوع تحقیق کاربردی و جزء تحقیقات توسعه­ای استراتژیک محسوب می­گردد. زیرا هدف آن بهبود و بهینه سازی الگوها در جهت توسعه رفاه و آسایش انسان خواهد بود.

استخراج داده ها از منابع مقالات علمی، مصاحبه با متخصصین و سایتهای خبری معتبر بدست آمده است. ضمناً جامعه پژوهش مورد نظر، نظام دولتی کشورهای مختلف و در بازه­ زمانی قرن حاضر بوده است. برای رسیدن به یافته ها از روش‌ تحلیل منطقی و مفهوم‌پردازی از داده ها و  از طریق شیوه های آماری و با استفاده از ماتریس سوات[3]  با نرم افزار اکسل از مجوعه Office 2020 شرکت مایکروسافت و همچنین از بخش  statistics آن، داده ها کد گذاری، طبقه بندی و نتایج آماری به صورت شماتیک و نمودار مورد استفاده قرار گرفته است و همچنین برای روایی و پایایی و ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺟﻤﻊ آوری دادهﻫﺎ از جداول استاندارد SWOT و ابزار گلین[4]؛ CASP[5] یا برنامه مهارت های ارزیابی حیاتی استفاده شده است[6]

3  یافته ها

با توجه به نظریات مطرح شده اگر بپذیریم دولت و حکومت، با پیروی کردن یک اجتماع از یک اقلیت یا فردی برای حل مساله تشکیل شده باشد، دیگر پاسخگو نیست زیرا که خود یک چالش و مسأله بزرگ شده و لازم است به گونه مناسب چاره شود.

بنابراین در اینجا روشی کاربردی ارائه شده تا ساختار هر دولتی را بر اساس زیرساخت یک وب سایت معتبر بدون درگیری و هدر رفت امکانات منعطف بر اساس بستر شبکه های دیجیتال برای رصد افکار و خواسته های ملت ارائه نموده تا با به سمت آرمان شهر انسانی حرکت کند.

برای این مهم لازم است تعاریف زیر بازتعریف و ارائه شوند؛

٣-۱ تعاریف:
×      مبدا و مرجع قدرت در دولت متخصص پایدار:

بر اساس نیاز کشور به رشتههای علمی مختلف، دانشگاهها و هیئت علمی رشتههای علمی هرکشور، مبدا و مرجع انتخاب اولیه ی کاندیداها برای نخست وزیر، وزرا و نمایندگان مجلس میباشند.

×      متخصص:

هر فرد متخصص با ارائه مستندات مثبت مبنی بر صاحب نظر بودن آن حوزه و تایید دانشگاهها، به عنوان متخصص، امکان کاندیدا شدن برای کابینه و مجلس را خواهد داشت.

×      دولت متخصص:

دولتی است بهره­ور بر اساس اصول مدیریت سوات یا SWOT که با فن دلفی و بهره­گیری از بستر همگانی اینترنت، روشی دینامیک ارائه داده تا با بواسطه انتخابات و انتخاب متخصصین حوزه­های مختلف علمی، مردم نظر و خواسته خود را به روشی مناسب و بدون درگیری در چارچوبی منعطف و قابل اجرا ارائه نمایند.

×      وظیفه متخصصین:

مجموعه­ای از نخبگان ملت در حوزه­های مختلف علمی است که همانند یک قطار به سمت آرمان خواهی ملت جریان دارد و وظیفه دارد بر اساس آرمان‌های ملت و نه بقای خود، حرکت نماید.

×      آرمان‌های ملت:

آرمان‌ها بر اساس خواسته­های مردم، در یک سایت معتبر افکار سنجی (سایت آرمان‌های ملت) با دسترسی جامع ملت و انتخاب با شناسه و رمز شخصی می­گردد. شناسایی نیازها و اعتراض­های اجتماعی در سایت آرمان خواهی ملت تجلی می­یابند. این سایت توسط کمیته ناظر و یا متخصصین معرفی شده از این حوزه انتخاب میگردند.

 ٣- ٢ زیرساخت‌های اصلی دولت متخصص

زیرساخت‌های اصلی دولت متخصص   شامل دو مؤلفه مهم میباشد:

الف) کمیته ناظر               ب) سایت آرمان ملت

 الف) کمیته ناظر

این کمیته به عنوان شورای گذار، از افراد صاحب‌نظر حوزه‌های مختلف علمی با نظارت هیئت علمی دانشگاه مرکزی  تشکیل می‌گردد.

 ب) سایت آرمان ملت

این سایت توسط کمیته ناظر با نظارت کامل متخصصین ICT دانشگاههای معتبرکشور و با امنیت بالا  برای ثبت نظر و رأی­گیری با رمز و شناسه ملی افراد انجام می­گیرد.

برای توضیح سایت آرمان ملت، مطالب  زیر تشریح شده است؛

  • ثبت آرمان ملت:

هر شخصی میتواند در سامانه اینترنتی امن، آرمان و خواسته خود را ثبت نام کند و از همفکران و هم حزبی­های خود بخواهد به آن آرمان، رأی بدهند.

هیچ شخص و کمیته ‌ای حق حذف آرمان‌های ملت را ندارند و راه­های اجرایی شدن آن را به صورت یک اراده برای دولت است.

  • دسته‌بندی آرمانهای کشور:

هدف از دسته‌بندی فوق ارائه نیازها و اعتراض‌های مناطق مختلف کشور برای رفع آنها در ارکان مختلف دولت و همچنین احترام به اقلیت است. لذا بر اساس شناسه کد محل زندگی، آرمانهای ملت به چهار دسته اصلی تقسیم بندی می‌شوند:

الف)آرمان‌های ملی          ب)آرمان‌های استانی         پ)آرمان‌های شهری          ت) آرمانهای روستایی

  • اولویت‌بندی آرمان‌های ملت برای اجرای دولت (استفاده از فن دلفی و سوات)

کمیته نظارت در خصوص هر اولویت تشکیل شده و نظر تخصصی خود را نسبت به اولویتهای ملت سنجش می‌نماید و  با توجه به نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید بررسی و با توضیحات امتیاز لازم در سایت ثبت مینماید. سپس ملت با توجه به نظر متخصصین می­توانند یک­بار نظر خود را اصلاح نمایند و در پایان مهلت داده شده، مساله برای دولت اراده می­شود.

ضمناً آرمان‌های جامعه با توجه به ظرفیت عملکرد دولت، از سایت آرمان ملت استخراج میگردد.

  • فوریت آرمانهای کشور

با توجه به تغییر مداوم آرمان‌های ملت، چنانچه یک آرمان با یک فاصله بیش از ۵۰ درصد، در صدر قرار گیرد. به صورت فوریت برای کابینه ارسال می­شود.

  • تناقضات آرمان خواهی مناطق مختلف:

قطعاً آرمان خواهی مناطق مختلف متفاوت خواهد بود و گاهی ممکن است در تناقض با هم قرار گیرد. پس چنانچه یک آرمان با حداکثر رأی لازم، اختلاف بیش از ۵۰ درصد نسبت به سایر ایالتها رصد شود، دولت وظیفه دارد از منابع آن منطقه‌ی به صورت ویژه برای پیاده­سازی آن آرمان اقدام نماید. چنانچه دولتی به صورت ایالتی مالیات خود را می گیرد، قطعاً باید پاسخگوی آرمان‌های آن ایالت باشد و در صورت دریافت مالیات کشوری، لازم است از منابع کشوری استفاده نماید.

جدول ٢: شمای ساده از ثبت و اولویت بندی آرمان ملت (احمدی, دولت متخصص؛ دولت علم‌مدار و بهره‌ور, 1399)

٣-٣- فرآیند و مدل  انتخاب دولت متخصص پایدار
  • تشکیل کمیته ناظر دانشگاه مرکزی (هئیت علمی منتخب در دانشگاه مرکزی برای نظارت بر انتخابات پیش رو به عنوان کمیته ناظر مقدماتی در نظر گرفته می­شود پس انتخاب گروه متخصص، هیئت علمی و ریاست دانشگاهها بر اساس سابقه علمی)
  • کمیته ناظر تخصصی و مشاور سوات (به این منظور در سراسر کشور دانشگاههایی به عنوان دانشگاه معین انتخاب می‌گردد این کمیته علاوه بر دخالت در فرآیند گزینش کاندیداهای متخصص، وظیفه بررسی نقاط ضعف، قدرت، فرصت و تهدید آرمانهای نخست یا اولویت‌دار و ارائه آنها به ملت را دارد)
  • ارتباط دادن هر رشته علمی به حداکثر 2 وزارت خانه توسط هیئت علمی دانشگاه مرکزی (مثال: هیئت علمی دانشگاه مرکزی تصویب می­نماید؛ رشته علوم سیاسی زیر مجموعه وزارت امور خارجه و وزارت کشور می­باشد.)
  • ثبت نام صاحبنظران و متخصصین با تجربه مربوط به هر وزارت خانه متناسب با رشته علمی مرتبط (مثال: صاحبنظر رشته مدیریت در وزارت­خانه­ی مرتبط با رشته خود، حق ثبت نام دارد.)
  • رتبه بندی کاندیداهای متخصص و انتخابات (با توجه به اینکه کاندیداها بر اساس آرای بدست آمده کشوری و استانی رتبه­بندی می­شوند، لذا ضرورت دارد جهت تکمیل ساختار صفی دولت، در هر استان برای هر رشته تخصصی حداقل 8 کاندیدا پذیرش مقدماتی گردد.)

 نمودار ۱ :مدل انتخاب دولت متخصص پایدار

٣-۴-ساختار صف و  ستاد در  دولت متخصص پایدار

هر کاندیدا می­تواند در یک استان ثبت نام نماید ولی انتخابات به صورت کشوری برگزار می­گردد و آرا به صورت کشوری و استانی شمارش می­شود. در نهایت، در سطح اول؛ بیشترین آرای کشوری به عنوان  نخست وزیر انتخاب می­شود، در سطح دوم؛ وزیران از بالاترین آرای هر تخصص انتخاب می­گردند. پس از آن در سطح سوم؛ بیشترین آرای استانی کسب شده به عنوان استاندار معرفی خواهند شد، در سطح چهارم که به صورت کشوری لحاظ میگردد؛ حداقل 7 نفر برای هر تخصص برای نمایندگان قانون­گذاری انتخاب خواهد شد و سپس  در سطح پنجم؛  رییس اداره کل استانها از بین متخصصین استانی انتخاب خواهند شد که در صورت نداشتن سابقه اجرایی می­توانند یک نفر با تجربه را به عنوان معاون از اداره مربوطه انتخاب نمایند.

 

جدول  ۱ :  ساختار صف و ستاد در دولت متخصص پایدار

بیشترین رایسطحسمتتوضیحات
کشوریکمنخست وزیریک نفر
کشوردوموزیر۱وزیر٢وزیرnبه تعداد کابینه موجود (یا تخصص­های اصلی)
استانسوماستاندار استان۱استاندار استان٢استاندار استانnمی تواند با رتبه نخست استان در تخصص مرتبط با وزارت کشور انتخاب می­گردد (۱-به درخواست منتخب و یا  ٢-دستور نخست وزیر)
کشورچهارمنماینده قانونگذار ۱نماینده قانونگذار ٢نماینده قانونگذار nبه تعداد تخصصهای مورد نیاز

(حداقل7 نفر برای هر تخصص)

استانپنجمرییس۱ اداره کل استان…

رییس ٢ اداره کل استان…

رییس n اداره کل استان …

متخصصین منتخب بدون سابقه کار مستقیم

(یک فرد با سابقه از اداره فوق را به عنوان معاون انتخاب می­نماید)

٣-۵-مجلس پشتیبان یا قانون‌گذاری

مجلس پشتیبان در دولت متخصص همان مجلس قانون گذاری و برنامه­ریزی است که پشتیبان خواسته­های ملت و کابینه ملت خواهد بود. این مجلس وظیفه دارد خواسته­های ملت را رصد و اشکالات بین حوزه­ای آن را با رای گیری برطرف نماید تا کابینه اجرایی متخصص بتواند بر اساس آن کارهای ملت را به پیش براند.

این مجلس شامل متخصصین حوزه های مختلف علمی است تا  بتواند درحوزه های مختلف علمی قضاوت کند و بتواند برای رسیدن سریع و کم هزینه برای آرمان‌های ملت چاره جویی و اقدام به وضع قوانین کند.

ضمناً لازم است اسامی نمایندگان موافق و مخالف قوانینی که در راستای آرمان‌های ملت تنظیم می‌گردد، در سایت آرمان ملت ارائه شود. تا عملکردش تحت نظر عمومی قرار گیرد.

٣-۶- فاز اجرایی دولت متخصص پایدار:

برای نیل به آرمان‌های ملت مدل زیر تدوین و ارائه شده است؛

4  بحث و نتیجه‌گیری

دولت در واقع یک سازمان بزرگ برای سازماندهی امور کشورهاست و ماموریت[10] یک سازمان نشان دهنده علت یا فلسفه وجودی و رسالت سازمان بوده و به عبارتی بیانگر هویت سازمان است. (اعرابی, دستنامه برنامه‌ریزی استراتژیک, 1395) و لحاظ نمودن SWOT در فرآیند انتخاب آرمان‌های ملت، کمک به تصمیم‌گیری درست در راستای این ماموریت می‌باشد.

تلفیق مدیریت الکترونیک و بکارگیری فناوری اطلاعات با دیگر الگوها نشان از رشد و بلوغ متوازن در ارکان دولت است (یعقوبی, 1393) که در دولت متخصص، تخصص‌گرایی به شیوه مناسبی با مدیریت الکترونیک تلفیق شده است.

در خط مشی‌گذاری‌های باید از نوعی هوشمندی و آگاهی برخوردار باشد، به طوری که بتواند خطا‌ها را تشخیص داده و خود را به دور از احساسات و با دقت اصلاح نماید. (الوانی & شریف‌زاده, 1394) به همین روی در دولت متخصص، از چنین الگویی استفاده شده است به گونه‌ای که می‌توان آن را دولت پایدار نامید.

دولت در زبان یونانی به معنای سکان‌داری و هدایت است، در حقیقت وظیفه دولت سکان‌داری و هدایت است، نه پارو زدن و عاملیت. (یعقوبی, 1393) و از آنجا که جهانی شدن به عنوان یک پدیده‌ای که زاییده شرایط اجتناب ناپذیر دوران حاضر است. (Rosenau, 1992)، آرمان احمدی، ارائه دهنده نظریه دولت متخصص پایدار، دولت متخصص را الگوی نظام یافته برای جهانی شدن می‌داند، به گونه‌ای که با قوام یافتن آن دولت پایدار جهانی یا آرمان جهان دور از انتظار نخواهد بود.

در پایان نتایج دولت متخصص پایدار در جهت نیل به آرمان-جهان و اراده بخشیدن به آرمان‌های جامعه با توجه به دسترسی به آرمان‌های جامعه و طبقه بندی بر اساس خواست و توجه به جامعه اکثریت و اقلیت به شرح زیر تدوین و ارائه شده است؛

در پایان پیشنهاد می‌شود دولت متخصص پایدار به عنوان یک قالب کلی پس از براندازی حکومت‌ها و یا برای به حداقل رساندن اعتراض‌ها و هزینه های انقلاب، حکومتهای موجود در هر کشوری پذیرفته گردد و دولت کنونی در این قالب گنجانده شود، به گونه ای که تعداد وزرات خانه موجود به عنوان پیش فرض رشته‌های تخصصی مادر باشد.

 

5  منابع

Brandsen, T., & Honingh, M. (2013). Professionals and Shifts in Governance. International Journal of Public Administration(10.1080/01900692.2013.798809), 876.

Hijal-Moghrabi, I. (2017). The Role of the Information Society in Promoting a Better and a More Democratic Governance. Journal of Public Administration and Governance : Macrothink Institute _The University of Texas of USA, 7(ISSN 2161-7104), 132-137.

Humphrey, A. (2005). SWOT Analysis for Management Consulting.

John, C., & Thomas, C. (2013). Rethinking the place of the public in public. Journal of Public Administration and Governance, 786.

Löffler, E. (2003). Networking with External Stakeholders. Governance and Government.

Rosenau, J. N. (1992). The Relocation of Authority in a Shrinking World (Vol. 24).

 

احمدی, آ. (1397). طراحی برنامه استراتژیک شرکت تولیدی سد و نیروگاه برق آبی کارون3 بر اساس الگوی SWOT. کنگره هامبورگ آلمان, 1.

احمدی, آ. (1398). ایده های برگزیده – الگوها و راهکارهای نوین در همکاری دانشگاه ها. در د. ا. صنعت, برنامه هدف محور (ص. 86). تهران: معاونت پژوهش و فناوری کشور.

احمدی, آ. (1399). دولت متخصص؛ دولت علم‌مدار و بهره‌ور. پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت. تفلیس: آکامی بین المللی علوم و مطالعات گرجستان.

اعرابی, م. (1395). دستنامه برنامه‌ریزی استراتژیک (نسخه 11). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.

الوانی, م., & شریف‌زاده, ف. (1394). فرآیند خط مشی گداری عمومی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ چهاردهم، ویرایش دوم.

حافظ نیا, م. (1394). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. انتشارات سمت.

حبیبی, آ., سرافرازی, ر., & ایزدیار, ص. (1394). ارائه چارچوب نظري تکنیک دلفی در پژوهش هاي کیفی. IJEC, 4.

طاهری, ش. (1394). بهره‌وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمانها (مدیریت بهره‌وری فراگیر). تهران: نشر هستان – چاپ بیست و پنجم.

یعقوبی, ن. (1393). مدیریت دولتی (سیر اندیشه‌های نوین) (نسخه 4). تهران: سمت.

 

stable expert Government; Achieving the ideal society

Arman Ahmadi

Research Director of Karun3 Dam and Power Plant

Iran.karun3@gmamil.com

 

Abstract

Idealism and the attainment of an ideal society and the ideal of the world have been made possible by the achievement of today’s man and the awareness of the idealism of society. The context of the Internet and specialization is the requirement of an ideal society that is not possible except by empowering the scientific authority, the university. This research is done in a qualitative and inductive way and is a basic theory, in other words, it is a prescriptive theory – a recommendation that has been made by combining the Delphi technique and the principles of SWOT management. In a stable expert government; In a general election, all the main pillars, including the prime minister, the deputies and the country’s governing bodies, are determined. In the results of this study, continuous attention is paid to the majority and minority of society and at the end, a model is presented that indicates a dynamic and conscious process to achieve the ideal of a society with minimal violence, which is the result of government specialization, downsizing and productivity.

 

Keywords: Stable Expert Government, Ideal-World, Ideal Society, SWOT

 

[1] Expert Government

[2] مفهوم بسط یافته‌ی آرمان شهر است.

[3] SWOT   سرواژه‌ی Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats  می‌باشد (به معنای قدرتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها)

[4] Induction

[5] Grounded theory

[6] SWOT

[7] Glynn

[8] Critical Appraisal Skills Program

[9] چک لیست استانداردی است که برای سنجش روایی و پایایی تحقیقات استفاده می‌شود

[10] Mission

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.

مقاله را در پی دی اف نیز می توانید مطالعه کنید.

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»