برای گذار از نظام «خون لازم نیست»

ضرورت هوشمندی جامعه در برابر دام اقتصادی حکومت

کیا حمیدی

زمانی بود که خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه و یا برخی منابع ناشناس با بدست آوردن اطلاعاتی از کشف فساد و رانت خواری در دستگاه های مختلف، در صدد آشکارسازی فعالیت های واقعی چهره های ریاکار نظام بودند. البته بابت این کار تاوان های سنگینی از اعدام گرفته تا حبس های بلندمدت پرداختند.

اما امروز به سبب گستردگی فساد و علنی شدن چهره واقعی نظام و رهبرانش برای عموم و طرفداران سنتی، دیگر نیازی به رسوا کردن و یا شناساندن چهره وقیح مسئولان حکومت نیست. چرا که مردم خوب دریافته اند که ثروت و اموال ملی کشورشان طی این چند دهه چطور و به دست چه کسانی غارت شده تا آنها امروز برای سیرکردن شکم خود و خانواده دست و پا بزنند.

وضعیت در داخل کشور به گونه ای است که هر روز یک مسئولی پرونده دیگری را برملا می کند و کارگزاران حکومت به جان هم می افتند و یکدیگر را تخریب می کنند تا به جایگاه بهتری بدست آورند. در این درگیری ها بر سر قدرت و ثروت مردم هیچ جایگاه و نقشی ندارند، و نهایتاً رهبر ایران طرفین درگیری را نهیب می زند تا از یکدیگر عذرخواهی کنند و حلالیت بطلبند!

لذا دیگر از مرحله رسوایی و شناسایی ماهیت کثیف نظام عبور کرده ایم و باید وارد مرحله گذار و ایستادگی برای تغییر حکومت فعلی شویم. همه ما می دانیم که فساد از صدر تا ذیل این رژیم را گرفته و حق زنان و کودکان و اقشار ضعیف کشور به جیب صاحب منصبان حکومتی می رود تا برای خود برج و بارویی از قدرت و ثروت فراهم سازند. به همین سبب باید به پا خیزیم باید هشیار شویم باید برای آینده فرزندان و نسل فردا تلاش کنیم.

شرایط برای همه سخت است، فشار بر روی تمام اقشار وارد شده و جز معدود افرادی که دست در کیسه بیت المال دارند، الباقی مردم سخت ترین دوران زندگی خود را تجربه می کنند. به همین سبب است که باید برای گذار خیزش کرد. بر این امر واقف هستیم که حکومت دیگر بی پرده تیغ خشونت را بر تن معترضین می کوبد و خون می ریزد، اما باز باید برای هدف جنگید. 

باید هزینه خشونت حکومت را کاهش داد و آن را تحت فشار گذاشت. امروز باید چرخ دنده های این سیستم فشل را از کار انداخت. نباید ناخواسته خود را محرکی برای این چرخ دنده ها کنیم، در حالی که چهره پلید و رسوا شده رهبران حکومت برایمان برملا شده است. 

اگر فکر می کنیم ورود به بازار طلا و دلار و خودرو و مسکن و بورس، ما را از طاعون این حکومت مصون می دارد سخت در اشتباهیم!. چرا که این بازارها و حباب های موجود در قیمت ارز و طلا و خودرو و سهام های بی پشتوانه، دقیقا نقشه خود حکومت برای جانی تازه کردن است. 

آنها که پیش از این زندگی خود را در بازار سکه و ارز از دست دادند شاید متوجه این مفهوم باشند که تمامی قیمت گذاری ها و بازی های بازار به دست دولت است و سود کلی به جیب حکومت می رود. طی یک هفته اخیر بورسی ها حداقل ۳۰ درصد از اصل سرمایه اولیه سهام خریداری شده خود را از دست داده اند. این ریزش قیمت ها به نفع کیست؟! چه مقدار از این ریزش قیمت ها نقدینگی به دست دولت آمد تا بتواند بار دیگر خود را احیا کند. 

در همین زمینه و از همین نویسنده: در پاسخ به برخی ابهامات، چرا اعتصاب آری و خشونت نه؟

باید هوشیار بود باید ایستاد و هوشمندانه اقدام کرد. امروز وضعیت نظام به گونه ای است که نه راه پس دارد و نه راه پیش. در صدد است تا با دارایی جیب مردم خود را اداره کند. کسی از ملت نمی خواهد که جانش را کف دست بگیرد و به خیابان بیاید، چرا که دیدیم حکومت ابایی از کشتار و خون ریزی ندارد. کافی است شریان های مالی را مسدود کنیم. من و تو و شما و آنها اگر وارد دام و بازی حکومت نشویم قطعاً لرزش کنونی پایه های نظام تبدیل به ریزش و سقوط خواهد شد. 

باید به این باور برسیم که بورس و ارز و طلا و خودرو ابزار اقتصادی حکومت برای نفس های آخرش بوده و اگر این منفذها را ببندیم دیگر نمی تواند حرکتی کند.

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.