تحصیل حق همه کودکان است

در محلات حاشیه دلایل متعددی مانع تحصیل کودکان می شود. گاهی کوتاهی خانواده‌ها گاهی فرهنگ‌های غلط محله، عدم همکاری مدارس و …

در سال جاری علیرغم تلاش‌های بسیار داوطلبین جمعیت امام علی(ع) ۳۸۸ کودک و نوجوان در ۳۰ مرکز از تحصیل در مدارس جا ماندند. 

برخی از مهم‌ترین دلایلی که طی سال‌ها بررسی معضلات در محله‌های حاشیه برای ممانعت از تحصیل کودکان یافتیم به شرح زیر می‌باشد:

ازدواج کودک، نداشتن اوراق هویتی، مشکل جسمی، تقاضای شهریه از سمت مدارس، کبر سن، فقر مالی، کار کودک، عدم همخوانی سن کودک با پایه تحصیلی، ضعف پایه تحصیلی، عدم همکاری مدارس برای ثبت نام، نا آشنایی کادر اجرایی مدارس با معضلات کودکان محلات حاشیه نشین

در یک بررسی جامع در سال ۹۹ در مراکز مختلف جمعیت امام علی شاهد بودیم که عدم همخوانی سن کودک با پایه تحصیلی، عدم پیگیری خانواده‌ها، ازدواج کودک و نداشتن مدرک هویتی بیشترین دلایل محرومیت کودکان از تحصیل را به خود اختصاص داده‌اند.

از طرفی با ثبت نام کودکان در مدارس مشکلات آن‌ها تمام نمی‌شود و ثبت نام آغاز مشکلات جدید پیش روی کودکان است.

 همچون:

فقر مالی و دریافت شهریه برای ارائه کارنامه از سمت مدارس؛

سطح کیفی نازل مدارس و بی علاقه شدن کودکان به تحصیل؛

تعداد بالای فرزندان خانواده و فضای شلوغ و نامناسب خانواده ها برای درس خواندن و ایجاد ضعف تحصیلی کودکان؛

و این بحران با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم توانایی مالی برای تامین لوازم مورد نیاز آموزش آنلاین چون تبلت، گوشی و عدم دسترسی به نت بیش از پیش افزایش یافته است. 

و همچنان کمیته آموزش جمعیت امام علی(ع) درصدد تهیه گوشی هوشمند برای دانش آموزان و تامین مالی آن توسط خیرین محترم می‌باشد تا هیچ کودکی از تحصیل بازنماند.

لینک پرداخت برای همراهی در این طرح:

https://donation.sosapoverty.org/projects/mehr99

🆔@imamalisociety