نهضت تولید روایت از ‘تخصص’‌های آیت‌الله خامنه‌ای، حسین باستانی

بخش مهمی از دفاعیات رسانه ای حامیان آیت الله خامنه ای از تعیین تکلیف اخیر او درخصوص واکسن کرونا، در قالب ادعاهایی راجع به قابلیت ها یا اطلاعات او بوده است. این شیوه دفاع، در ادامه رویه ای است که در بیش از سه دهه اخیر، با انتشار “شهادت‌های” مناقشه برانگیز در مورد دانسته ها، رفتار یا زندگی شخصی رهبر در جریان بوده و بعضا، تا نسبت دادن کرامات یا معجزات به او هم پیش رفته. در مقاله “نهضت تولید روایت از ‘تخصص’های آیت‌الله خامنه‌ای”، مجموعه‌ای از این روایت‌ها بازخوانی و طبقه بندی شده‌اند که گزیده‌ برخی آنها را در زیر ملاحظه می‌فرمایید (متن کامل این مقاله تفصیلی، در آخر نقل قول‌های خلاصه در دسترس است):

 

حسین باستانی

🔹”روزی… آیت‌الله حسن زاده [آملی]، اسطرلابی را آوردند و درباره آن مطالبی را بیان کردند، مقام معظم رهبری نیز گاهی مطالبی می فرمودند… ما به دلیل ناآشنایی به علم اسطرلاب متوجه نمی شدیم. از اینجا معلوم بود که آقا به علوم غریبه نیز آشنا هستند.”

🔹”فرماندهان رده اول نیروهای مسلح… میگفتند زمانی که یک گزارش را خدمت فرمانده کل قوا ارائه می‌دادیم و فکر می‌کردیم که بی‌نقص است ایشان ۱۰ ایراد به گزارش ما می‌گرفتند و ما می‌فهمیدیم که ایشان مطالبی را میدانند که ما نمی‌دانیم.”

🔹”آقا… هرچه پا به سن گذاشته با نشاط تر و جوان‌تر است.”

🔹”گاهی حضرت آقا [در جمع شاعران کشور] پیشنهاد می‌دهند که یک کلمه یا عبارت عوض شود، پس از اصلاح، همگان از جمله خود شاعر اذعان میکند که شعر او لطیف‌تر و روان‌تر شده.”

🔹”یک مرتبه ایشان به یکی از هنرمندان که موسیقی مقامی و اینها کار میکرده گفته‌اند که فکر میکنم ساز شما خوب کوک نیست. او می‌گوید نه آقا، سازم را تازه تنظیم کرده‌ام. اما آقا می‌گویند خیر. این هنرمند بعد می‌بیند که بله تنظیم سازش به هم خورده.”

🔹”در ملاقاتی که موسیقی‌دانان و خواننده ها با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان مفصّل در مورد انواع موسیقی، ابعاد موسیقی، شکل ها و ردیف های آوازی صحبت کردند… تمام صاحب‌نظرانی که حضور داشتند حتی اشخاصی که خود صاحب سبک می باشند از اطلاعات وسیع ایشان، متحیّر مانده بودند.”

🔹”اینکه یک کسی در این جایگاه بنشیند و بگوید فیلم پیامبر [مجید مجیدی] چگونه باید ساخته شود و سر صحنه فیلم بروند، موضوع عجیبی است.”

🔹”حضرت آقا… عربی را که قطعاً تسلط دارند اما میدانم که در زبان انگلیسی نیز همین الآن ایشان مجلات و ژورنال‌های خارجی را مستقیم بدون اینکه ترجمه را بگیرند، مطالعه می‌کنند.”

🔹”وزیر فرهنگ روسیه از سطح بالای اطلاعات رهبری از ادبیات و رمان های روسی تعجب کرده.”

🔹”من در اداره امور کشور بعضی وقت ها حل مسائل برایم دشوار می شود و دیگر هیچ راهی پیدا نمی‌شود… راهی مسجد جمکران می شویم… احساس می کنم همانجا دستی از غیب مرا راهنمایی می کند و من در آنجا به تصمیمی می رسم و مشکل بدین صورت حل می شود.” [نقل قول حسن نصرالله از رهبر]

🔹”آقای خامنه‌ای گوهر پاکی است… به همین دلیل مکرر خدمت حضرت تشرف داشته است، ولی نشناخته… وجود مبارک امام زمان ارواحنا فداه در عرفات با اسم ایشان [رهبر] را دعا میکرده.”

🔹”زمان ولادت رهبر انقلاب که رسید… یک مرتبه دیدیم صدای قابله بلند شد که: علی نگهدارت باشد… ما در را باز کردیم و رفتیم تو. گفتیم چه شد؟ گفت که این آقا- یعنی مقام معظم رهبری- وقتی می‌خواست از بدن مادر خارج شود، گفت: یاعلی!”

🔹”غالباً ایشان مقروض است. حتی گاهی از پاسدارهای شخصی خودشان قرض میکنند. گاهی که نذورات را برایشان می‌برم، می‌بینم که مثلاً صدا میزنند: آقا رضا! بیا قرضت را پس بگیر.”

🔹”مقام معظم رهبری در دیدار از خانواده های شهدا، وارد منزل همسر شهیدی شدند که مریض بود و وضع خانه نابسامان بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن دستور به همراهان برای انتقال همسر مکرمه شهید به بیمارستان، خودشان در حیاط را می‌بندند و به نظافت مشغول می‌شوند.”

🔹”دکتر پس از معالجه فرزند مقام معظم رهبری [در زمان ریاست جمهوری] گفت: برای مداوای فرزندتان روزی یک لیوان لعاب برنج به او بدهید. همسر مقام معظم رهبری گفت: ما چنین امکاناتی را نداریم.”

🔹”در سفری که با ایشان به شهری رفته بودیم، پیراهن یکی از فرزندان مقام معظم رهبری به قیر آغشته شد… پیراهنی نداشت که عوض کند.”

🔹”چند ماه قبل که یکی از آقازاده‌ها بچه‌اش را [مطب] آورده بود، خودش پشت فرمان یک پیکان نشسته بود و ضمن صحبتی هم که می‌کردیم گفت ماشین را از یکی از دوستانم قرض گرفته‌ام و آمده‌ام.”

لطفا متن کامل مقاله را در لینک زیر ملاحظه بفرمایید:

https://www.bbc.com/persian/iran-features-55639466

@HosseinBastaniChannel

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»