کانون مدافعان حقوق‌بشر: شهروندان ایرانی در معرض کشتار بی‌صدا و خاموش قرار دارند

خانم باشله، کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد،

احتراما، همان‌گونه که اطلاع دارید، دولت ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق ‌بشر پیوسته است. ماده ۱۱ کنوانسیون بین‌المللی حقوق اقتصادی و اجتماعی برخورداری از حق سلامت را یکی از حقوق بنیادین دانسته و دولت‌ها را موظف کرده جهت تامین آن از طریق پیشگیری و معالجه بیماری‌های همه‌گیر، بومی، حرفه‌ای و سایر بیماری‌ها تدابیری اتخاذ نمایند. این امر در اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز مورد قبول قرار گرفته و برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی را حقی همگانی اعلام کرده است.

متاسفانه با شیوع بیماری کوید ۱۹ در ایران، دولت ایران به وظایف قانونی و تعهدات بین‌المللی خود عمل نکرده است. انتشار آمار غیرواقعی، عدم پذیرش کمک پزشکان بدون مرز، تجویز درمانیِ غیر پزشکی، عدم امکان دستیابی به دارو، و امکانات درمانی پزشکیِ کافی برای عموم بیماران از جمله عوامل نگرانی مردم ایران است. در این شرایط و در حالیکه بسیاری از کشورهای جهان با بهره‌مندی از واکسن‌های مورد تایید سازمان جهانی بهداشت جهت کنترل این بیماری هولناک و کشنده اقدامات موثری انجام می‌دهند، متاسفانه علی خامنه ای عالیترین مقام سیاسی و رهبر جمهوری اسلامی ایران برخلاف معیارهای علمی و پزشکی ورود واکسن‌های معتبر جهانی به کشور را ممنوع اعلام کرده و جامعه ایران را با شوک بزرگی مواجه کرده است. این درحالی است که نمایندگان جامعه پزشکی ایران از جمله رؤسای سازمان نظام پزشکی و مجمع انجمن‌‌های علمی کشور اعلام کردند «طی مراحل علمی و تولید انبوه واکسن داخلی به زودی میسر نبوده و دولت می‌بایست برای تهیه واکسن مطمئن و مورد تایید مراجع علمی اقدام عاجل نماید.»

کانون مدافعان حقوق‌بشر ضمن انتقاد شدید به بی‌توجهی مسئولان و رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به سلامت، حیات، و بهداشت مردم، بر این باور است که این اقدام در ایجاد محدودیت و محرومیت مردم از دسترسی به واکسن‌های معتبر، بی‌توجهی به حق حیات هشتاد و پنج میلیون انسان است که مسئولیت مرگ تک تک آنها بر عهده‌ٔ حکومت خواهد بود.

کانون مدافعان حقوق ‌بشر اعلام می‌دارد نوع مواجهه‌ٔ رهبر ایران در محروم کردن مردم از دسترسی به واکسن معتبر جهانی در کنار افزایش آلودگی مرگبار شهرهای ایران به دلیل استفاده از سوخت‌های نامناسب از جمله مازوت و به شماره افتادن نفس‌های شهروندان ایرانی، امری خلاف قانون و مواد اعلامیه جهانی حقوق ‌بشر و اصول انسانی است که مصداق بارز سلب حق حیات، سلامت، و بهداشت مردم است. شهروندان ایران به دلیل بی‌کفایتی و بی‌صلاحیتی مسئولان و دستورات و اقدامات غیر علمی با رویکرد سیاسی-ایدئولوژیک نسبت به کلیه‌ٔ امور جامعه، در معرض کشتار بی‌صدا و خاموش قرار دارند.

ضروری است آن مقام محترم حقوق بشر سازمان ملل با توجه خاص به اعلام محرومیت شهروندان ایران از واکسن معتبر و مورد تایید سازمان جهانی بهداشت، نسبت به تضمین حق حیات و سلامت ایرانیان به عنوان حقوق بنیادین آنها اقدامی موثر انجام دهید.

شیرین عبادی

رئیس کانون مدافعان حقوق بشر

۲۵ دی‌ماه ۱۳۹۹

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»