محمدرضا رمضان زاده برای تحمل حکم ۴ سال حبس به زندان رفت

محمد حسن پوره، فعال صنفی

بعد از صدور حکم دادگاه انقلاب بجنورد علیه ۷ نفر از فعالین صنفی، محمد رضا رمضان زاده، رئیس سابق شورای هماهنگی کانون صنفی معلمان ایران ۲۹ دیماه خود را به زندان معرفی نمود.

هفت فعال صنفی معلمان خراسان مجموعا به ۴۱ سال زندان و بیش از ۲۰۰ ضربه شلاق به دلیل اتهاماتی مانند،
فعالیت تبلیغی علیه نظام،
تشویش اذهان عمومی،
توهین به مسئولان و ..
محکوم شده بودند.

فعالیت این فعالین، مطالبه “نفی خصوصی سازی و کالایی شدن آموزش” ، “رفع تبعیض در آموزش”، “اعتراض به بی عدالتی و طبقاتی شدن آموزش” و “مشکلات معیشتی معلمان” و…

مجموعه فعالیت های معلمان محکوم شده توسط دستگاه قضا، صنفی و از سر مسئولیت پذیری آنها بعنوان شهروندان معلمان این سرزمین که نسبت به نابرابری ها وبی عدالتی های آموزشی نمی توانستند و نمی توانند ساکت بمانند.

اگر به مصاحبه وزیر سابق آقای بطحایی که در ۱۶ آذر منتشر شده، توجه کنیم به اثبات دلایل اعتراضات این فعالین واقف خواهیم شد.
“ما نباید مدارس جداگانه‌ای داشته باشیم. از پایه هفتم به دانش‌آموز یک برچسب می‌زنیم و می‌گوییم تو با دیگران تفاوت داری. تو یک برتری‌هایی‌ داری که دیگر دانش‌آموزان ندارند و به خاطر این برتری‌ها ما آموزش‌های تو را در یک ساختمان جداگانه انجام می‌دهیم و باید از دیگران جدا شوی که مبادا تو را دانش‌آموزان یا معلمان اذیت کنند. اینها همه ضد تربیت است”

آیا سخنان وزیر سابق اعتراف بالاترین مقام مسئول نیست که این فعالین از مدتها قبل “طبقاتی بودن آموزش” را در بیانیه ها و تجمعات اعتراضی فریاد می زدند و الان به دلیل همین حرفهای وزیر به زندان و شلاق محکوم می‌شوند؟ همچنین میگوید”ما در آموزش و پرورش آمدیم یکسری مدرسه خاص درست کردیم و بعد از آنکه دیدیم صف‌های ورودی برای آمدن به این مدارس زیاد شده است آزمون را طراحی کردیم.

کجای دنیا این چنین است که برای شناسایی استعداد برتر آزمون بگیرند.ما خودمان با دست خودمان ده نوع مدرسه درست کردیم.
حالا شما بخواهید این مدارس را جمع کنید، داستان می‌شود.”

اعتراض کانونها و تشکلها و فعالین صنفی و معلمان در مورد وجود مدارس خاص مبنی بر “#طبقاتی بودن آموزش” بارها و بارها در بیانیه ها و تجمعات فریاد زده شد و زهی تاسف که معلمین به اتهامی محکوم می شوند که این اعترافات گواهی است بر ساختار معیوب و وجود فساد و ناکارآمدی در نظام آموزشی. فریاد و اعتراض فعالین در مقاطع زمانی مختلف فریادی حق طلبانه و از سر تعهد و مسئولیت پذیری #معلم-شهروندانی است که دربرابر تضییع حقِ دانش آموزان این سرزمین نمی توانند ساکت باشند و همچون وزیر سابق در زمان وزارتش با دیدن نواقص و بی عدالتی بیم از دست دادن کرسی وزارت ،مصلحت را فدای حقیقت نماید.
آقای بطحایی می گوید:
“اگر من در همان ایام مصاحبه و شرایط را می گفتم و بحث های خودم با رئیس جمهور را مطرح می‌کردم، شاید آدم موجه تری نسبت به امروز بودم، اما من نباید مسئله جدیدی را برای دولت و رئیس جمهور ایجاد می کردم و فهم من این بود که در آن شرایط و حتی امروز به هیچ وجه نباید مردم را نگران تر کرد”

اما این بی مسئولیتی و ترجیح مصلحت بر حقیقت وزیر سابق را فعالین صنفی و تشکلها فریاد بر آوردند و در همان دوران جلوس وزیر بر صندلی وزارت،
معلمانی که از بی عدالتی ها معترض بودند و بی مسئولیتی وزیر و سایر وزرای اسبق را بر دوش گرفتند با سرکوب و زندان و اخراج مواجه شدند.
محمدرضا رمضان‌زاده به ۸، حسین رمضان‌پور به ۴ سال سعید حق‌پرست، علی فروتن، حسن جوهری، مصطفی رباطی و حمیدرضا رجایی هر یک به ۳۲ ماه زندان تعزیری محکوم شده‌اند.

همچنین پیش از این در رابطه با این پرونده محمدرضا رمضان‌زاده به ۲ سال و تحمل ۷۴ ضربه، حسین رمضان‌پور به تحمل ۷۴ ضربه شلاق و حمیدرضا رجایی به ۶ ماه حبس تعلیقی محکوم شده بودند که بعد از بخشنامه کاهش جرائم کیفری در خرداد۹۹، حکم پنج نفر، هریک به ۱۲ میلیون ریال جریمه نقدی و آقای رمضان زاده به ۴ سال و آقای رمضان پور به ۲ سال کاهش یافت.

حال که در شرایط خاص کشور قرار داریم و شاهد تلاشهای مضاعف معلمان در فضای مجازی با همه ضعف های زیربنایی سیستم ارتباطی، محدودیت دسترسی خیل کثیری از دانش آموزان به دستگاه های ارتباطی و بنابر اعترافات مسئولین کشور به تبعیضِ معیشتی و اعتراف وزیر سابق بر بی عدالتی آموزشی که از زبان تشکل ها مستقل و فعالین صنفی بارها هشدار داده شد. دستگاه قضایی نسبت به بازنگری و رفع حکم حبس رمضان زاده و رمضان پور که از معلمان دلسوز به نظام آموزشی و مسئولیت پذیر نسبت به دانش آموزان که خودشان نیز از اقشار تحت فشار جامعه هستند،اقدام و موجب دلسردی معلمان در شرایط امروزی با توجه به مصائب حاکم بر نظام آموزشی نشوند.

کمپین سراسری فرهنگیان کشور