گاه شناس جایگاه زندانیان در یک ماه اخیر، سروش آزادی

در زیر به نمونه هایی از دستگیری و زندانی کردن فعالین و کنش گران مدنی اشاره می کنیم، این اخبار بخشی از کوه یخی است که در حوزه حقوق شهروندی بر مخالفین می رود. طی ماه گذشته دهها زندانی بدلایل واهی محکوم در زندانها و مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند که در زیر به دستگیری یا مشکلات بخشی از آنان اشاره می کنیم:

 

سروش آزادی

محبوبه رضایی، شهروند اهل برازجان روز سه‌شنبه ۳۰ دیماه بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان بوشهر منتقل شد. خانم رضایی اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ بازداشت و نهایتا توسط دادگاه تجدیدنظر استان فارس به ۲ سال و ۶ ماه زندان محکوم شد.

سوفیا مبینی و نگین تدریسی، دو شهروند بهائی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران هر یک به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این شهروندان بهائی در آبان‌ماه ۹۶ در خلال مراسم دویستمین سالگرد تولد «بهاالله» پیامبر آیین بهائی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بودند. 

یوسف کاری، فعال ترک (آذربایجانی) محبوس در زندان اردبیل چهارشنبه ۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۹پس از انتقال از قرنطینه به بند به اعتصاب غذای خود پایان داد. آقای کاری روز چهارشنبه ۲۴ دیماه در اعتراض به بدرفتاری دادیار ناظر بر زندان و بی‌توجهی مسئولان نسبت به حقوق زندانیان سیاسی محبوس در این زندان اعتصاب غذا کرد. همزمان عباس لسانی، سیامک میرزایی و علی و رضا واثقی که پیشتر در حمایت از آقای کاری اعتصاب غذا کرده بودند، به اعتصاب خود پایان دادند. 

طی هفته های اخیر(دی و بهمن ماه ۹۹) شهرهای مختلف استان کردستان و دیگر شهرهای کردنشین غرب کشور شاهد موج جدیدی از بازداشت، احضار و فشارهای قضایی و امنیتی بر شهروندان و فعالان کرد بوده است. طی روزهای گذشته دستکم ۳۲ شهروند در شهرهای بوکان، پیرانشهر، سروآباد، نقده، سنندج، سقز، پاوه، کرمانشاه و مهاباد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و یا به نهادهای امنیتی احضار شدند. بازداشت این شهروندان در بعضی موارد بدون ارائه حکم بازداشت و گاها به همراه ضرب و شتم، تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی صورت گرفته است. با احتساب این افراد، تعداد بازداشت و یا احضار شدگان در مناطق کرد نشین کشور طی دو هفته اخیر دستکم به ۶۴ نفر رسید.

کسری نوری، درویش گنابادی که دوران محکومیت خود را در زندان عادل آباد شیراز سپری می‌کرد، عصر شنبه ۴ بهمن‌ماه از بند سیاسی این زندان خارج و به مکان نامعلومی منتقل شده است. در زمان انتقال آقای نوری به وی گفته شده به تهران منتقل خواهد شد؛ با این حال از محل دقیق انتقال وی اطلاعی در دست نیست. 

گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی امروز یکشنبه ۵ بهمن‌ماه پس از ۴۳ روز بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین به زندان قرچک ورامین بازگردانده شد. از سوی دیگر در زمان ورود خانم ایرایی به زندان قرچک به وی گفته شده از داشتن کارت تلفن و تماس با خانواده محروم است. خانم ایرایی در تاریخ ۲۳ آذرماه همراه با ضرب و شتم از زندان قرچک به بازداشتگاه این نهاد امنیتی منتقل شده بود. 

فاطمه مثنی، زندانی سیاسی در زندان اوین علیرغم وخامت حال و خونریزی روده از اعزام به مرخصی درمانی محروم است. گفته می‌شود امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی با صدور مجوز اعزام به پزشکی قانونی و درخواست مرخصی استعلاجی وی مخالفت کرده است. مخالفت امین وزیری با این امر در حالی است که پزشک معالج خانم مثنی تحمل حبس با شرایط جسمی وی را ناممکن دانسته است. 

جاسم حیدری، علی خسرجی، حسین سیلاوی، علی مطیری و علی مجدم، ۵ زندانی سیاسی در زندان شیبان اهواز از روز شنبه ۴ بهمن‌ماه با دوختن لب‌های خود اقدام به اعتصاب غذا کردند. اعتصاب این شهروندان در اعتراض به ممنوعیت ملاقات و بدرفتاری مسئولان زندان صورت گرفته است. 

امیرسالار داودی، وکیل دادگستری محبوس در زندان اوین سومین سال از دوران محکومیت خود را بدون مرخصی در این زندان سپری می کند. این وکیل زندانی در تاریخ ۲۹ آبان‌ماه ۹۷ بازدشت و در خرداد ۹۸ بر اساس حکم دادگاه انقلاب تهران به ۳۰ سال حبس تعزیری و ۱۱۱ ضربه شلاق محکوم و این حکم در مرحله تجدید نظر عینا تائید شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۵ سال حبس در خصوص او قابل اجرا خواهد بود. 

احمد الهی، شهروند سنی مذهب اهل مهاباد امروز دوشنبه ۶ بهمن‌ماه بازداشت و جهت اجرای حکم حبس به زندان ارومیه منتقل شد. آقای الهی تیرماه امسال توسط دادگاه انقلاب ارومیه به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم با تسلیم به رای به ۹ ماه حبس تعزیری تقلیل یافت. 

تهمینه مفیدی، فعال حقوق زنان امروز سه‌شنبه ۷ بهمن‌ماه با گذشت ۲۵ روز از زمان بازداشت کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین بسر می‌برد. خانم مفیدی پیشتر در تاریخ ۱۳ دیماه توسط ماموران اطلاعات سپاه در منزل خود در تهران بازداشت شده بود. 

کوهزاد بابادی، شهروند اهل لردگان روز پنج‌شنبه ۲ بهمن‌ماه پس از حضور در اداره آگاهی نیروی انتظامی این شهرستان بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شده است. آقای بابادی با احضار قبلی به اداره آگاهی لردگان مراجعه کرده بود. 

صبا کردافشاری، فعال مدنی زندانی روز سه‌شنبه ۷ بهمن‌ماه همراه با ضرب و شتم از بند ۸ زندان قرچک ورامین به بند ۶ این زندان منتقل شد. این زندانی اکنون بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در کنار زندانیان متهم به جرائم خشن بسر می‌برد. صبا کردافشاری پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۲۴ سال حبس که ۱۵ سال از آن به عنوان مجازات اشد قابل اجراست محکوم شده است. 

شهاب‌الدین نظری، فعال سیاسی و مدنی صبح امروز چهارشنبه ۸ بهمن ماه، جهت اجرای حکم حبس راهی زندان اوین شد. وی پیشتر در پی شکایت سازمان اطلاعات سپاه توسط دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس تعزیری محکوم و این حکم در مرحله تجدید نظر نیز عینا تائید شد. 

ناهید تقوی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-آلمانی با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از زمان دستگیری کماکان در بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین نگهداری می‌شود. خانواده خانم تقوی روز یکشنبه ۵ بهمن‌ماه ملاقاتی با وی داشته‌اند با این حال وکیل مدافع او تاکنون دسترسی به پرونده نداشته است. این شهروند ۶۶ ساله، چندی پیش تحت عمل جراحی قرار گرفته و از بیماری فشار خون بالا رنج می‌برد. 

جاوید دهقان خلد، زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان زاهدان جهت اجرای حکم اعدام به قرنطینه منتقل شده و خانواده او جهت ملاقات آخر فراخوانده شدند. مصطفی نیلی، وکیل مدافع جاوید دهقان خلد امروز پنجشنبه ۹ بهمن ماه با اعلام این خبر می گوید “سه روز قبل رد اعاده دادرسی در سیستم ثبت شده” و قصد داشته که روز شنبه تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ را ثبت کند. جاوید دهقان خلد در آذرماه سال جاری نیز جهت اجرای حکم همراه تعدادی دیگر به سلول انفرادی منتقل و با به تعویق افتادن اجرای حکم به بند بازگشته بود.

عباس دهقان، درویش گنابادی و از مدیران وبسایت مجذوبان نور محبوس در زندان تهران بزرگ توسط شعبه ۲۸ دادگاه‌ انقلاب تهران و ‏شعبه ۱۱۴۶ دادگاه کیفری تهران به ۱۱ سال و ۶ ماه حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت دیه محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۶ سال و ۳ ماه زندان برای وی قابل اجرا خواهد بود. 

خلیل اسدی بوژانی، صبح امروز شنبه ۱۱ بهمن ماه، جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان دیزل آباد کرمانشاه شد. آقای اسدی پیشتر در جریان اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت و توسط دادگاه انقلاب کرمانشاه به ۶ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر به ۴ ماه حبس تقلیل یافت. 

مهران قره باغی، زندانی سیاسی از نزدیک به یک سال پیش در زندان بهبهان در بازداشت بسر می‌برد. آقای قره باغی که در تاریخ ۲۸ دیماه ۹۸ توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و پس از حدود ۱ ماه با پایان مراحل بازجویی به زندان بهبهان منتقل شد، از اردیبهشت‌ماه امسال از حق ملاقات محروم است. این شهروند که طی هفته های اخیر ناپدری خود را از دست داده، از اعزام به مرخصی جهت شرکت در مراسم خاکسپاری او محروم مانده است. 

مصطفی باقری آشنا و اردشیر موسوی امروز شنبه ۱۱ بهمن‌ماه جهت تحمل حبس راهی زندان دیزل ‌آباد کرمانشاه شدند. این شهروندان پیشتر توسط دادگاه انقلاب کرمانشاه هرکدام به ٩ ماه حبس تعزیری محکوم شدند که این حکم در مرحله تجدیدنظر برای هر یک به ۴ ماه زندان تقلیل یافت. 

شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی محکومیت سجاد شهیری، فعال ترک (آذربایجانی) را عینا تایید کرد. آقای شهیری پیشتر توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو شهرستان نقده به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. 

سمیه کارگر، دانش‌آموخته‌ رشته فلسفه دانشگاه تبریز با گذشت ۱۱۰ روز از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین بسر می‌برد. خانم کارگر هفته گذشته برای نخستین بار موفق به ملاقات با خانواده خود شد. این شهروند که از یک بیماری نادر چشمی رنج می‌برد، از زمان بازداشت از رسیدگی پزشکی و دسترسی به داروهای خود محروم مانده است، امری که منجر به وخامت حال، کاهش قوای بینایی و افزایش نگرانی خانواده وی شده است. 

داود شهرویی، شهروند اهل شهرستان بهبهان با گذشت ۱۸ روز از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان بهبهان در بازداشت بسر می‌برد. آقای شهرویی روز یکشنبه ۲۸ دیماه امسال در پی شرکت در تجمع اعتراضی جوانان جویای کار روستای شهرویی در مقابل پالایشگاه بیدبلند دو بهبهان و پس از حضور در اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد. 

شعبه ۱۸ دادگاه تجدیدنظر استان گیلان حکم حبس صادره علیه احمد حیدرزاده کوزه گرانی، شهروند اهل رشت را عینا تایید کرد. آقای حیدرزاده دیماه ۹۸ پس از حضور در دفتر پلیس فتا بازداشت و ۴ روز بعد به صورت موقت آزاد شد. این شهروند نهایتا توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب رشت به ۲۲ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد، یعنی ۱۵ ماه و یک روز حبس تعزیری در خصوص این شهروند قابل اجرا خواهد بود. 

علی یونسی و امیرحسین مرادی، دانشجویان مهندسی کامپیوتر و فیزیک دانشگاه صنعتی شریف با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از زمان بازداشت کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین بسر می‌برند. رضا یونسی، برادر علی یونسی طی یادداشتی از پنهان‌کاری نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد طی نامه‌نگاری با دفتر حقوق بشر این سازمان در خصوص وضعیت برادر خود و امیرحسین مرادی خبر داده است. 

رضا اسلامی، شهروند دو تابعیتی ایرانی- کانادایی و عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۷ سال حبس تعزیری، محرومیت از تدریس و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. آقای اسلامی در تاریخ ۲۱ اردیبهشت امسال توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او نهایتا چندی پیش با پایان مراحل بازجویی به بند عمومی زندان اوین انتقال پیدا کرد. 

شعبه ۲ دادگاه تجدیدنظر استان هرمزگان محکومیت آرش راسخی، نسیم قنواتیان، مارال راستی، مهناز جان نثار، امید آفاقی، مهرالله افشار، ادیب حق پژوه و فرهاد امری، هشت شهروند بهائی را عینا تایید کرد. این شهروندان پیشتر توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب بندرعباس مجموعا به ۱۴ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این افراد علاوه بر این به عنوان مجازات تکمیلی هر کدام به دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت از شرکت در جلسات ضیافت و گردهمایی بهائیان و الزام بر گذراندن پنج جلسه مشاوره در خصوص مسائل فرقه‌ای زیر نظر اساتید موسسه اندیشه سجادیه بندرعباس محکوم شده‌اند. 

نیما قاسمی، نویسنده و پژوهشگر فلسفه روز دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت، اقدام به بازرسی منزل این شهروند کرده و شماری از وسایل شخصی او ازجمله، لپتاپ و دست نوشته‌های وی را ضبط کرده و با خود برده‌اند. 

کیوان باژن، عضو کانون نویسندگان ایران محبوس در زندان اوین با کارشکنی و بهانه تراشی مسئولان زندان از اعزام به بیمارستان و رسیدگی پزشکی محروم مانده است. جلوگیری از اعزام آقای باژن به بیمارستان به بهانه نپوشیدن لباس زندان در زمان انتقال صورت گرفته است. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کیوان باژن، عضو کانون نویسندگان ایران محبوس در زندان اوین با کارشکنی و بهانه تراشی مسئولان زندان از اعزام به بیمارستان و رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

امیراحسان قاضی، زندانی سیاسی و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، از شهریورماه سال جاری دوران محکومیت ۲ سال و ۷ ماهه خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند. این زندانی اوایل آذرماه ۹۸ و در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. 

شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت سها مرتضایی، فعال دانشجویی و دبیر اسبق شورای صنفی دانشگاه تهران را عینا تایید کرد. خانم مرتضایی پیشتر توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. دادگاه در خصوص مصادیق صدور این حکم، به تحصن خانم مرتضایی در دانشگاه تهران در اعتراض به محرومیت از تحصیل در مقطع دکترا، شرکت در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ و تجمع اعتراضی نسبت به لایحه پوشش در دانشگاه تهران و فعالیت در شورای صنفی دانشگاه تهران استناد کرده است. 

احمد ساعدی (حجتی)، شهروند اهل شهرستان حمیدیه واقع در استان خوزستان روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. 

سالار طاهرافشار، فعال ترک (آذربایجانی) توسط شعبه ۱۳ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی در تاریخ ۲۶ تیرماه امسال در جریان تجمعی اعتراضی در ارومیه بازداشت و ۵ روز بعد با تودیع قرار به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.  خالد کعب و حسین فرج الله چعب، از اهالی شهرستان شوشتر واقع در استان خوزستان طی روزهای اخیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. یکی از کانال‌های نزدیک به نهادهای امنیتی مدعی شده که این افراد از اعضای گروه «حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز» هستند و در حال طراحی عملیات تروریستی بودند که توسط ماموران وزارت اطلاعات در شوشتر دستگیر شدند. منابع محلی از بازداشت تعداد دیگری از شهروندان همزمان با این افراد خبر داده‌اند؛ با این حال از شمار دقیق بازداشت‌شدگان و هویت آنها اطلاعی در دست نیست. گفته می‌شود که این افراد از بستگان حبیب کعبی (حبیب اسیود)، یکی از فعالین سیاسی بوده اند که چندی قبل در روند مبهمی از ترکیه ربوده و به تهران منتقل شد.

رضا طالشیان جلودارزاده، روزنامه نگار محبوس در زندان تهران بزرگ جمعه ۲۴ بهمن‌ماه علیرغم بروز تشنج تاکنون از اعزام به بیمارستان و رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است. آقای طالشیان اوایل بهمن‌ماه امسال جهت تحمل دوران محکومیت ۳ ساله خود بازداشت شد. گفته می‌شود در نتیجه این حمله عصبی بینایی یکی از چشمان وی با مشکل جدی مواجه شده است. 

اکبر باقری، زندانی سیاسی در زندان تهران بزرگ روز پنج‌شنبه ۲۳ بهمن‌ماه برای چهارمین بار به دلیل اعزام دیرهنگام به بیمارستان از رسیدگی پزشکی محروم ماند. این زندانی سیاسی از مدت‌ها قبل نیز با مشکلاتی چون کمبود هموگلوبین خون، مشکلات روده، کبد و هموروئید رنج می‌برد و نیازمند عمل جراحی در این ناحیه است. 

نائب (مسعود) حاجی پور، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه علیرغم شکستگی ایمپلنت پا از رسیدگی پزشکی و اعزام به بیمارستان محروم مانده است. شنبه ۲۵ بهمن‌ماه برای چهارمین بار طی ماه‌های اخیر از اعزام این زندانی سیاسی باوجود وقت قبلی بیمارستان ممانعت به عمل آمد. 

وحید افکاری و حبیب افکاری، زندانیان سیاسی محبوس در زندان عادل آباد شیراز بیش از ۵ ماه است که بدون داشتن حق تماس تلفنی با خانواده خود در بند عبرت که از آن به عنوان بند دربسته نیز یاد می‌شود نگهداری شده و از انتقال آنها به بند سیاسی جلوگیری شده است. این شهروندان از حدود ۲۰ روز پیش هیچ‌گونه ملاقاتی نیز با خانواده خود نداشته‌اند، امری که موجب افزایش نگرانی‌ها در خصوص وضعیت آنان شده است. به گفته سعید افکاری، برادر این دو زندانی «آنها به دلیل ۵ ماه نگهداری غیرقانونی در انفرادی و ضرب و شتم فراوان، تا زمان برگشتن به بند عمومی اعتصاب ملاقات کرده‌اند.» 

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت نجمه واحدی و هدی عمید، فعالین حقوق زنان را عینا تایید کرد. پیشتر شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران هدی عمید، وکیل دادگستری را به ۸ سال حبس، ۲ سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی و ۲ سال محرومیت از اشتغال به وکالت دادگستری و نجمه واحدی را به ۷ سال حبس و ۲ سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی محکوم کرده بود. 

حسین گردشی، شپول خضری و فرهاد موسی ‌پور، شهروندان بازداشتی شنبه ۲۵ بهمن‌ماه با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه به زندان این شهر منتقل شدند. روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه نیز سیروان نوری و سوران حسین ‌زاده با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه این نهاد امنیتی به زندان ارومیه منتقل شدند. همچنین روز جاری شوانه (شوان) پشتوار، شهروند سنی مذهب با پایان بازجویی‌ها از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان ارومیه منتقل شد. امروز شنبه ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، حسین گردشی، شپول خضری و فرهاد موسی ‌پور، شهروندان بازداشتی با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه به زندان این شهر منتقل شدند.

دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت مرجان اسحاقی، دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را عینا تایید کرد. خانم اسحاقی پیشتر در مرحله بدوی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۱ سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد. 

کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا و از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر محبوس در زندان اوین از حق ملاقات و تماس تلفنی محروم شده است. شورای انضباطی زندان اوین به بهانه انتشار مطالبی از آقای صمیمی در خصوص جنبش‌های اجتماعی در کانال تلگرامی وی کارت تلفن او را مسدود کرده است. کیوان صمیمی از تاریخ ۱۷ آذرماه امسال دوران محکومیت ۳ ساله خود را در این زندان سپری می‌کند. 

نائب (مسعود) حاجی پور، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه از روز یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و اعزام به بیمارستان علیرغم شکستگی ایمپلنت پا اعتصاب غذا کرد. روز یکشنبه برای پنجمین بار طی ماه‌های اخیر از اعزام این زندانی سیاسی با وجود وقت قبلی بیمارستان ممانعت به عمل آمد. آقای حاجی پور پیشتر در پی تصادف رانندگی تحت جراحی قرار گرفته و در یکی از پاهایش ایمپلنت استفاده شده بود که در دوران حبس شکسته شده است. 

حکم حبس کامیار ذوقی دانشجوی رشته انسان شناسی دانشگاه تهران و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ توسط دادگاه تجدید نظر عینا تائید شد. او در آبان ماه امسال توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال حبس تعلیقی و ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. حکم حبس کامیار ذوقی، دانشجوی رشته انسان شناسی دانشگاه تهران و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران به صورت غیابی تائید شد.

برگرفته از سایت خبرگزاری هرانا- ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران 

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»