پیش از این هم به قرارداد بین دو کشور اشاره و بر مبنای آن ایران به وضعیت حق آبه خود اعتراض کرده بود اما باز هم سخنگو وزارت خارجه به قرارداد سال ۵۱ متوسل می‌شود!

 

در سال‌های اخیر، مسئله کاهش ورود آب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون و تبعات زیست محیطی و اقتصادی آن بر مردم سیستان و بلوچستان همچنین ساکنین جنوب افغانستان مورد بحث بوده که علاوه بر اظهارنظرها و هشدارهای متعدد، کارگروه هایی تشکیل و بر تعامل و دیپلماسی مناسب با افغانستان تأکید شده است اما حق آبه دریاچه هامون همچنان یک موضوع مناقشه برانگیز بین ایران و افغانستان است.

اردیبهشت سال ۹۷ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور برای پاسخگویی به سه نماینده سیستان درباره کوتاهی در پیگیری حق آبه دریاچه هامون از رود هیرمند افغانستان در نشست علنی مجلس حاضر و گفته بود «سه یادداشت اعتراضی به افغانستان ارسال شد و سفیر این کشور نیز به وزارت خارجه دعوت شد، تنها یک مسیر رفتار متقابل باقی مانده است که توقع داریم قبل از اینکه جمهوری اسلامی ناگزیر شود در حوزه هایی که به افغانستان کمک کرده است اقدام متقابل انجام دهد، حق آبه جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گیرد».

سال ۹۶، یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی رهبری در همایش ملی آب و هیدروپلیتیک غرب آسیا گفته بود: «مسئله آب­های مشترک بین کشورها و کمبود منابع آبی ممکن است تبدیل به چالش یا تعامل بین کشورها شود که با استفاده از قدرت نرم، گفتمان و بدون استفاده از قدرت نظامی می ­توانیم با صلح و امنیت از طریق دیپلماسی پنهان با کشورهای مجاور، تعامل و تفاهم داشته باشیم».

علیرغم اعتراض ایران به احداث سد دیگری بر رودخانه هیرمند اما ۴ فروردین اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مراسم افتتاح سد کمال خان با اشاره به اینکه آب هیرمند معاهده کل افغانستان با ایران است و موضوع آب سد کمال خان نیز با این معاهده تطبیق داده خواهد شد و افغانستان به تعهدات خود عمل خواهد کرد، گفت: «البته ایران برای تقاضای آب بیشتر از این معاهده، باید با افغانستان مذاکره و مبلغی پرداخت کند».

خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشور نیز در پاسخ به اظهارات اشرف غنی گفته است « بر اساس قراردادی که در سال ۱۳۵۱ بین دو کشور به امضاء رسیده و در مجالس قانونگذاری هر دو کشور به تصویب رسیده حق آبه ایران کاملا مشخص بوده و دولت افغانستان هم به این حق آبه متعهد است. دولت جمهوری اسلامی ایران از اظهارات رییس جمهور محترم افغانستان برای تبدیل آب به موضوع همکاری بین دو کشور استقبال کرده و آمادگی خود را بدین منظور اعلام می‌کند».

پیش از این هم به قرارداد بین دو کشور اشاره و بر مبنای آن ایران به وضعیت حق آبه خود اعتراض کرده بود اما باز هم سخنگو وزارت خارجه به قرارداد سال ۵۱ متوسل می‌شود! باید دید بالاخره این وعده همکاری به احیا دریاچه هامون و کاهش مشکلات زیست محیطی و معیشتی مردم سیستان و بلوچستان منجر می‌شود.

@adalat_khaneh

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»