ایران بهشت جاسوس‌ها، جهنم شهروندان! علی بهرامی زند

در حالی که جمهوری اسلامی با پروپاگاندا [جوسازی تبلیغاتی] از جمله نمایش سریال‌هایی مثل «گاندو» تلاش دارد نهادهای امنیتی خود را قدرتمند جلوه دهد؛ عملیات پیاپی نیروهای خارجی در ایران دستمایه طنز کاربران در شبکه‌های اجتماعی شده که می‌پرسند: «آن ماموران ورزیده اطلاعاتی موقع عملیات خارجی‌ها کجا بودند؟» (تصویر بالا) این موضوع حتی اعتراض هواداران حکومت را برانگیخته است، «محسن رضایی» از نفوذ امنیتی گفته و دیگری ایران را «بهشت جواسیس» توصیف می‌کند.

در هفته گذشته ضمن تهدید به بازداشت ۲ شهروندخبرنگار افشاگر، وزیر راه هم از جریمه راننده اتوبوسی خبر داد که یک روحانی در آن مسافران را تشویق به ماسک‌نزدن کرده بود! معاون پلیس فتا نیز وعده داد کسانی که در فضای‌مجازی تصاویر سرقت یا دعوا و خشونت منتشر می‌کنند را بازداشت خواهند کرد. این علاوه بر برخورد امنیتی دائم با روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی است که روزبه‌روز بر شدت و خشونت آن افزوده می‌شود و نهادهای امنیتی به‌جای مبارزه با نیروهای خارجی، با سرکوب معترضان و شهروندان عادی خود را فعال و مقتدر نمایش می‌دهند.

در سال‌های اخیر هر انتقاد مدافعان حقوق بشر از شرایط غیرعادی کشور، با این جمله که «عوضش امنیت داریم» به حاشیه کشانده شده است. امنیت از اصول بنیادین جوامع سالم بوده و یکی از ارکان الزامی حقوق بشر به حساب می‌آید. «شیرین عبادی» حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، در یادداشتی با اظهار نگرانی از جولان نیروهای خارجی و عملیات نظامی متعدد در خاک ایران می‌نویسد: «سال‌هاست سران حکومتی دشواری‌های معیشتی و اختناق گسترده و حتی دخالت در مسائل شخصی افراد را با کلیدواژه امنیت توجیه می‌کنند. امنیتی که اقدامات موفق اسرائیل در این سال‌ها نشان داده تعبیر آن امن بودن صندلی‌های آقایان و به خاک‌وخون کشیدن مردم در خیابان است و معنای دیگری ندارد.»

کانون مدافعان حقوق بشر

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»