پایان یافتن نفوذ سپاه قدس در خاورمیانه

احتمالا اقدامات جنایتکارانه رژیم از طریق سپاه قدس بسیار کاهش مییابد، و ممکن است تعدادی از این شبه نظامیان به ایران منتقل شوند

ناخدا محمد فارسی

فرمانده سپاه قدس قاآنی برای سرکشی به شبه نظامیان تحت فرمان خود در عراق به ویزا نیاز دارد، دولت عراق آن آزادی عملی که برای قاسم سلیمانی، که به عنوان  نماینده تام الاختیار در خاورمیانه عمل میکرد، برای قاآنی قائل نیست. در این رابطه خبرگزاری رویترز پنجشنبه ۱۲ تیر خبری را پیرامون کاهش حمایت ایران از گروه‌های شیعه عراقی به دلیل بحران کرونا و تحریم‌ها باز تاب داده است (۱). برگردان این خبر در سایت خبرگزاری رادیو فردا نیز آمده است (۲).

خبرگزاری رویترز از قول منابع مطلع گزارش می‌دهد که تحت تاثیر بحران کرونا و تحریم‌های آمریکا میزان کمک ایران به گروه‌های شیعه عراقی کاهش یافته است. به گفته سه فرمانده گروه‌های شبه نظامی شیعه (که نامشان فاش نشده است) و یک مقام عراقی مطلع از فعالیت‌های حکومت ایران در این کشور،  تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، از جمله بسته شدن مرزها برای جلوگیری از انتقال ویروس، کمک ‌های مالی تهران به گروه‌های شیعه عراقی به شکل چشمگیری کاهش یافته است. بسته شدن مرزها به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش کمکهای رژیم به شبه نظامیان تحت فرمان خود در عراق نشانده آنست که رژیم بعلت تحریم بانکها، کمکهای خود را بصورت نقدی به عراق حمل میکرده و با بسته شدن مرزها امکان قاچاق پول به عراق نیز کاهش یافته است.

کمک های مالی ایران به هر یک از این گروه‌ها از حدود ۵ میلیون دلار در ماه به ۲ تا ۳ میلیون دلار در ماه کاهش یافته است. به گفته مقام عراقی تحت تاثیر این وضعیت گروههای شیعه مجبور هستند نیاز مالی خود را به اشکال دیگری از جمله فعالیت‌های اقتصادی تامین کنند. ولی خبرگزاری دیگری کاهش نفوذ سپاه قدس در عراق را از دیدگاه متفاوتی بررسی کرده است. با انتخاب الکاظمی به نخست وزیری عراق چالشی جدی  برای نیروهای تحت حمایت رژیم در عراق بوجود آمده است. برابر با خواست دولت عراق بسیاری از شبه نظامیان از حشد الشعبی جدا شده و به ارتش عراق ملحق گریده اند؛ درصدی هم با پیروی از آیت الله سیستانی به وظایف حفاظتی از حرمین نجف، کربلا، سامره و غیره پرداخته اند،‌ حقوق و مزایای این شبه نظاماین را آیت الله سیستانی پرداخت میکند.

تا چند ماه قبل فرمانده سپاه قدس، قاسم سلیمانی، و اکنون سردار اسماعیل قاآنی از آزادی ای برخوردار بودند که هرگاه قصد مسافرت به عراق داشتند بدون رو به رو شدن با مانعی به مسافرت برای عملیات شبه نظامی به عراق مسافرت میکردند؛ اما اکنون نیاز به روادید دارند. بروز بیماری کرونا هم مزید بر مشکلات فرماندهان سپاه قدس برای عبور از مرزهای ایران به عراق گردیده است. بهر روی لازم به یاد آوری است که الکاظمی هنوز کنترل حکومت عراق را بطور صد در صد در اختیار ندارد. سنّی ها و کرد های عراقی از الکاظمی حمایت میکنند ولی بسیاری از شیعیان هنوز گوش به فرمان رژیم اسلامی در ایران هستند. با این وجود با توجه به مشکلات فراوان نخست وزیر عراق توانسته است که ژنرال عبدالوهاب السعیدی، که یکی از مخالفان سرسخت سپاه قدس در عراق است را به فرماندهی نیروهای امنیتی مبارزه با داعش و تروریستهای نیابتی بگمارد. ژنرال سعیدی قبلاً این فرماندهی را بعهده داشت، ولی بدیل فشار نیروی های شبه نظامی تحت حمایت سپاه قدس از این سمت کنار گذارده شده بود. السعیدی زیر نظر مشاوران آمریکایی آموزش های لازم ضد شورش و تروریسم را طی کرده و بسیار کارآزموده است و تجربه کافی برای مقابله با شبه نظامیان و تروریست های داعش را دارد.

پس از برگشت ژنرال السعیدی به پست خود، اولین اقدام او حمله به قرارگاه کتائب حزب الله در بغداد بود که در نتیجه این حمله مقداری اسلحه و مهمات  ضبط و ۱۴ نفر شبه نظامی نیز بازداشت شدند که گفته شده لااقل یک نفر از آنان عضو سپاه قدس و ایرانی بوده است. بعد از این اقدام فرمانده شبه نظامیان اسائب اهل حق، قیس خزعلی به الکاظمی هشدار داد که مواظب اعمال خودش باشد و گفت که دولت او تنها یک دولت موقت است و تنها دو وظیفه بیشتر ندارد؛ برقراری انتخاب آینده عراق و سر و سامان دادن به وضعیت بهداشتی و اقتصادی کشور. قیس خزعلی برای اولین بار الکاظمی را تهدید کرده که او هرگز نخواهد توانست نیروهای شبه نظامی در عراق را منحل کند. بهر روی اقدامات تروریستی شبه نظامیان تحت فرمان سپاه قدس در عراق بسیار کاهش یافته است.

از طرفی دولت عراق و آمریکا نشست هایی پیرامون راهکارهای استراتژیک داشته اند و آمریکا متعهد شده با برنامه زمان بندی شده درصدی از نیروهای خود را از عراق خارج کند. در این راستا محمد باقر قالیباف رئیس مجلس اسلامی رژیم اعلان کرد توافق استراتژیکی بین عراق و آمریکا بیهوده و ارزشی ندارد. این تعهد و استراتژی دولت عراق را ملزم میکند از باقیمانده نظامیان آمریکا در عراق حفاظت نماید.

نیروهای حشدالشعبی در عراق جزئی از نیروهای مسلح عراق هستند و حقوق و مزایای خود را از کشور عراق دریافت میکنند. این نیروها در سرکوب نیروی داعش بسیار مؤثر بوده اند. مشکل اساسی عراق با نیروی حشدالشعبی نفوذ سپاه قدس در آنست که تا سال ۲۰۱۸ که آقای ترامپ آمریکا را از برجام خارج کرد هر ماهه ۱۲ تا ۱۵ میلیون دلار به تعدادی از گروهای حشدالشعبی کمک مالی میداده است. اینگونه کمک های مالی را نماینده ٰرژیم در سازمان ملل تکذیب میکند ولی بنظر میرسد پس از فشار تحریمهای حد اکثری آمریکا این کمکها کاهش یافته، که در نتیجه آن کاهش اختلافاتی در ساختار فرماندهی حشدالشعبی بوجود آمده است.

در نتیجه احتمالا اقدامات جنایتکارانه رژیم از طریق سپاه قدس بسیار کاهش مییابد، و ممکن است تعدادی از این شبه نظامیان به ایران منتقل شوند. مردم ایران حرکت سپاه قدس و جنایت ورود تروریست ها به ایران را رصد خواهند کرد و با آن مقابله خواهند کرد. همانگونه که قبلاً هشدار داده شده، احتمال اسکان دادن این تروریسیهای وارداتی در جزایز خلیج فارس بسیار محتمل است.

۴ ژوئیه ۲۰۲۰

https://uk.reuters.com/article/uk-iran-iraq-proxies-insight/coronavirus-and-sanctions-hit-irans-support-of-proxies-in-iraq-idUKKBN2432ES (۱)

https://www.radiofarda.com/a/iraq-shiite-groups-iran/30702999.html (۲)

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.