آیا مکانیزم ماشه اجرائی خواهد شد؟

واکنش رژیم اسلامی و نیروهای مسلح کشور چه میتواند باشد؟

ناخدا محمد فارسی

تحلیگران سیاسی خاورمیانه، برقراری رابطه بین اسرائیل و امارات عربی را برای آقای ترامپ یک برد سیاسی رقم زدند و پس از ناکامی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل پیرامون ادامه تحریمهای نظامی مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ را باخت دولت امریکا قلمداد کردند. اما آمریکا بیکار ننشست و طرحی را برای اجرایی کردن مکانیزم ماشه به شورای امنیت سازمان ملل ارایه داد که تا چند هفته دیگر، ۳۰ روز بعد از زمان ارایه، نمایندگان شورا باید به آن رأی بدهند. تاکنون، خبرگزاری رویترز اعلام کرده است که ۱۳عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت با ارایه طرح آمریکا برای اجرائی کردن سامانه ماشه مخالف و آنرا را غیرقانونی اعلام کرده اند، و علت آن را هم خروج آمریکا از تعهدنامه برجام در سال ۲۰۱۸ میدانند. بطور خلاصه مکانیسم ماشه مرتبط با برجام آنست اگر رژیم ایران به تعهد خود در برجام پایبند نماند تمام تحریمهای سازمان ملل که بر اثر برقراری برجام برچیده شده بود، با سرعت کشیدن ماشه تفنگ برخواهند گشت.

لازم به توضیح است که قدرت سیاسی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل بسیار زیاد و پیچیده است و نباید از آن بسادگی گذشت و نتیجه گیری کرد که کار آمریکا در شورای امنیت تمام شده است. در رأی گیری برای ادامه تحریمهای نظامی برعلیه رژیم، که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امینت گنجانده است، دو کشور آمریکا و دومینیکا رأی مثبت به طرح پیشنهادی آمریکا دادند، کشور های چین و روسیه رای منفی و ۱۱ عضو دیگر رأی ممتنع دادند «نه رأی منفی». بنابراین نمیتوان نتیجه گیری کرد که شورای امنیت برعلیه طرح آمریکا رأی منفی داده باشد. طرح پیشنهادی سامانه ماشه که توسط آمریکا ارایه شده هم بسیار پیچیده تر از طرح ادامه تحریمهای نظامی ایران است. هنوز نامشخص است که آیا اعضاء شورای امنیت میتوانند صرفاً بدلیل خروج آمریکا از برجام آنرا نادیده بگیرند. با خروج آمریکا از برجام، رژیم ۶ مرحله عدم تعهد به برجام را اعلام و اجرايی کرده است. بنابراین آمریکا با عنوان یکی از اعضاء ثابت شورای امنیت حق خود میداند بدون توجه به برجام، به عدم پایبندی رژیم به تعهدات هسته ای اقامه دعوا نماید.

مکانیسم ماشه فرآیندی پیچیده را طی خواهد کرد و احتمالاً اعضاء اروپایی‌ با توجه به وضعیت آمریکا و پیچیده بودن مکانیسم ماشه، به بهانه ممانعت از اجرای آن ممکن است بخواهند از ایران امتیاز بگیرند. بدین معنا که اروپاییان از آب گل آلود بخواهند ماهی بگیرند و پس از اتمام محدودیت های قطعنامه ۲۲۳۱ به ایران تجهیزات نظامی بفروشند. اروپائیان روی این فرضیه سرمایه گذاری میکنند که هم اکنون آمریکا فشار حدٌ اکثری تحریمها بر علیه ایران را اجرایی کرده است و باز هم یکجانبه به تحریمها ادامه خواهد داد. طرح آمریکا پیرامون سامانه ماشه چه تصویب شود چه نشود، اثری بروضعیت تحریمهای امریکا نخواهد داشت. با این حال ادامه این مسیر تا رسیدن شورای امنیت به هنگام تصمیم‌گیری بر سر اینکه تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بالاخره احیا می‌شوند یا خیر، بی اندازه‌ به پیچیدگی‌های حقوقی و رفتار کنشگران متعدد اعضاء شورای امنیت و انگیزه‌ها و اهداف آنها بستگی دارد. بهر روی مکانیزم ماشه اصرار بر این دارد که اگر رژیم از تعهد خود در برجام سرپیچی کند، تحریمهای سازمان ملل بسرعت برگردانده میشوند.

لازم به توضیح است که ابتکار آمریکا برای باطل کردن حق وتوی چین و روسیه در راستای برگشت تحریم ها بسیار جالب توجه است. در قطعنامه ۲۲۳۱ بخواست آمریکا فرآیند بازگشت تحریم‌ها برعکس میباشد تا چین و روسیه نتوانند از حق وتوی خود استفاده کنند و در راي گیری برای برگشت تحریمها تمام اعضاء حق وتو دارند. یعنی به جای آنکه شورای امنیت برای «اعمال» تحریم‌ها رأی‌ گیری کند، برای «ادامه لغو» تحریم‌ها رأی ‌گیری میکند. در چنین حالتی هرکدام از اعضای دایم شورای امنیت قادر خواهد بود با استفاده از حق وتو، از تصویب «ادامه لغو» تحریم‌ها جلوگیری کرده و موجب بازگشت تحریم‌ها شود. در شرایط حاضر آمریکا اعتراض خود از رژیم را تقدیم شورای امنیت کرده است و از آن جهت حائز اهمیت است که اگر کار به رأی ‌گیری بر سر «لغو تحریم‌ها» برسد، روسیه و چین به شکل متعارف امکان مخالفت با تصمیم آمریکا را نخواهند داشت.

پیچیدگی سیستم رأی گیری در شورای امنیت اگر با مهارت و عاقلانه انجام نشود، امکان اینکه سر لوله تفنگ تحریمها که به طرف رژیم نشانه گرفته شده است، به علت بوجود آمدن مشکلات و تقابل بین اعضاء دایم شورای امنیت، بطرف خود شورا گرفته شود و هویت و حیات شورای امنیت را هم نشانه بگیرد. آیا چنین وضعیتی میتواند باعث شود ساختار شورای امنیت را زیر سئوال برد؟ مشکل بتوان به آن در حال حاضر جوابی داد. ولی این امکان وجود دارد که مجمع عمومی سازمان ملل تصمیم بگیرد دایمی بودن اعضاء و حق وتو را از آئینامه های شورای امنیت حذف نماید. در آن صورت برای تصویب لوایح تنها به ۹ رأی مثبت از ۱۵ رأی اعضا نیاز خواهد بود بدون اینکه عضوی قادر شود از تصویب آن با حق وتو جلوگیری نماید. با توجه به سیاست خارجی آمریکا، انتخابات پیش روی آمریکا، و نحوه برخورد اعضاء شورای امنیت با درخواست آمریکا پیرامون ادامه تحریمهای نظامی، میتوان گفت که برقراری سامانه ماشه ممکن است بسختی به چالش کشیده شود.

اکنون وزیر امور خارجه آمریکا در مسافرت به اسرائیل و امارات متحده عربی است تا از فرصت بدست آمده از رابطه دیپماتیک بین دو کشور که توسط کابینه ترامپ پی ریزی شده است، در انتخابات پیش روی آمریکا بهره برداری شود. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه رژیم، در توئیتی، اعلام کرده است که آمریکا بدنبال فروش هرچه بیشتر سلاح به کشور های منطقه میباشد، اما در حال حاضر شاید بتوان گفت انتخابات آمریکا بر سیاست خارجی آمریکا سایه افکنده است تا منافع اقتصادی و فروش تجهیزات نظامی به امارات و اسرائیل.

خبر گزاری واشنگتن پست در ۱۶ آگوست ۲۰۲۰ نوشت اگر چه آمریکا پشت این رابطه تاریخ ساز است ولی ممکن است نتواند به صلح فراگیر در خاورمیانه بیانجامد، و آنگونه که تصور میرفت به انتخاب مجدد رئیس جمهور ترامپ کمک کند. (۱)! معاون وزیر دیپلماسی امارات آقای عمر قباش میگوید، این فرصت بسیار خوبی برای تجارت بین دوکشور بود و امارات از آن فرصت استفاده کرد. اقدامی پراگماتیک تا شاید بتواند از کشمکش های سیاسی در خاورمیانه بکاهد. همچنین ضمیمه کردن کرانه غربی اردن توسط اسرائیل را به تعویق انداخته است تا بتوان راه حلّی برای صلح بین اسرائیل و فلسطین پیدا کرد. جالب توجه است که بسیاری از کشورهای عرب باور به این داشتند که راه صلح بین اعراب و اسرائیل از رام الله، پایتخت کنونی فلسطین عبور خواهد کرد و هرگز به فکر نبودند که ممکن است راه جدیدی هم باشد، راهی از طریق امارات عربی. شاید بتوان گمانه زد این راه امکان بیشتری را ارایه دهد تا اعراب بتوانند به صلحی پایدار با اسرائیل دست یابند. امارات سومین کشور عربی است که با اسرائیل رابطه دیپلماتیک برقرار میکند. اول مصر در سال ۱۹۷۹، سپس اردن هاشمی در سال ۱۹۹۸، و اکنون امارات در آگوست ۲۰۲۰. به یقین برخی از کشور های دیگر عربی نیز از این حرکت تاریخی تأسی کرده و از آن پیروی خواهند کرد. ملت های عرب از جنگ و خون ریزی و بخصوص اقدامات تروریستی در خاورمیانه خسته شده اند و به دنبال آرامش هستند. میتوان گمانه زد کشور های سودان، بحرین، عمان و شاید هم عراق و سوریه کاندیدهای بعدی برای برقراری رابطه دیپلماتیک با اسرائیل باشند. علارغم شرارتهای رژیم فاسد اسلامی که به دنبال نابودی اسرائیل و هژمونی امپراطوری اسلامی در خاورمیانه است، ملت های خاور میانه بدنبال آرامش هستند.

حال رژیم اسلامی چه گزینه ای برعلیه اقدامات صلح طلبانه اعراب میتواند اتخاذ نماید؟ برقراری رابطه دیپلماتیک بین امارات عربی و اسرائیل، رژیم را تا حدّی خلع سلاح کرده است. با بررسی رسانه های رژیم بخوبی میتوان دید، رژیم گزینه مثبتی که کارساز باشد ندارد. سرداران رژیم از تروریست های نیابتی در عراق استفاده کرده و چند فروند موشک کاتیوشا به پایگاه های آمریکا و همچنین به طرف منطقه سبز بغداد، مکان اکثر وزارتخانه های عراق، سفارت خانه های کشورهای خارج و همچنین سفارت آمریکا پرتاب کرده اند، ولی این اقدامات تنها برای مصارف داخلی میتواند مفید واقع شود. مسافرت نخست وزیر عراق به آمریکا و صراحت بیان اینکه دولت عراق میخواهد آمریکا بخاطر برقراری امنیت، در عراق باقی بماند. در این راستا تعهداتی بین آمریکا و عراق به امضاء رسیده است، و آقای ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت وجود نیروهای نظامی آمریکا بخاطر جلوگیری از اعمال تروریستی رژیم اسلامی در عراق است. نیروی بسیج مردمی شامل حشد الشعبی ، کتائب حزب الله و دیگر گروههای تروریستی دیگر جایی در عراق ندارند و دولت عراق به دنبال انحلال این گروه های تروریستی نیابتی رژیم ایران است. در بصره مردم به تروریست های نیابتی رژیم اسلامی ایران حمله می برند. اسرائیل در سوریه بطور مداوم قرارگاههای سپاهیان را منهدم میکند، کنفرانس قانون اساسی سوریه برقرار شده و بلاخره به نتیجه خواهد رسید که مکانی برای رژیم فاسد اسلامی در سوریه در نظر نخواهد گرفت. بی آبروئی رژیم در لبنان، بخصوص با انفجار انبار مهمات در بندرگاه بیروت، کاملاً مشهود است و به مردم لبنان هم فرصت داد پا به میدان گذارند و فریاد بزنند که حزب الله باید خلع سلاح شود و مأموران رژیم اسلامی که باعث بدبختی آنان است از کشور لبنان خارج شوند.

در این هنگام سرداران رژیم برای مصرف داخلی اعلام روبرداری از دو موشک کروز و بالستیک به نام شهید ابومهدی عراقی و سردار سلیمانی جنایت پیشه رژیم کرد. اینگونه اقدامات تنها زبونی و بیچارگی سپاهیان را نشان میدهد و بی آبرویی آنها را به نمایش میگذارد. سپاهیان در خلیج فارس با استفاده از هلیکوپتر و قایق های تندرو به یک کشتی تجاری نزدیک و آنرا مورد بازرسی قرار دادند ولی بسرعت از آن خارج شدند. خبرگزاری العربیه پنجشنبه ۲۰ آگوست ۲۰۲۰، خبر روبرداری از موشکها را بازتاب داد که موشک شهید ابومهدی دارای بردی ۱۰۰۰ کیلومتر و موشک سلیمانی ۱۴۰۰ کیلومتر است (۲). گزارش نشانگر آنست که رژیم ایران میتواند از ایران نقاطی در کشور اسرائیل را هدف قرار دهد.

تنها راهی که برای رژیم باقی مانده گرایش هر چه بیشتر به طرف شرق است. در چند ماه گذشته شاهد آن بوده ایم که رژیم در حال برقراری تعهداتی با کشور چین است و بخصوص در سواحل جنوبی ایران که رژیم ساختن بندرگاه هایی در دریای عمان را به چین واگذار کرده است. گفته میشود چین ۴۰۰ میلیارد دلار در صنایع نفت و گاز و راه سازی در سراسر کشور ایران سرمایه گزاری خواهد کرد. در مقابل این سرمایه گذاریها رژیم تعهد میکند چین هزاران متخصص چینی وارد ایران کند و چین برای تأمین امنیت متخصصان خود ۵۰۰۰ نظامی نیز وارد ایران نماید. اینگونه پیشنهادات تجاری از سال ۲۰۱۶ بین رژیم و چین برقرار بوده، بعید بنظر میرسد، با توجه به رقابت های اقتصادی بین چین و آمریکا و همچنین منافع روسیه که همسایه شمالی ایران است، چنین قرارداد استعماری بین ایران و چین بتواند برقرار شود. تصور بر این است که چین قرارداد های تجاری و ساختمانی در سطح پایین تری با رژیم برقرار میکند ولی نه سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری. در این راستا فاکتور مردم ایران را نباید هرگز از نظر دور داشت، ملت ایران هرگز مستعمره کشوری چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی نبوده و نخواهند بود. اما در طول تاریخ کهن سال خود قسمت هايي از کشور را بعلت بیخردی دولتمردان خود از دست داده است. این خطر در طول دوران حکومتگران اسلامی در ایران، بالای سر مردم ایران خیمه زده، و نباید از آن غافل ماند.

رژیم از نظر دیپلماسی عنان اختیار را از کف داده است. در لبنان، سوریه، عراق، یمن و دیگر کشور های خاورمیانه از نظر دیپلماسی جايي ندارد، کشور های همسایه ایران بعلت دخالت های بیجای رژیم و استفاده از تروریست های نیابتی از دست رژیم به تنگ آمده اند، از نظر اقتصادی رژیم ورشکسته است و برای ماندن در قدرت دست و پا میزند. مردم ایران بسختی میتوانند امرار معاش کنند، بیش از ۷۰ درصد از مردم ایران زیر خط فقر زندگی میکنند. رژیم نیروهای سرکوبگر خود را به رخ مردم ایران می کشد، اعتصابات موضعی مردم ایران مانند اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه و دیگر خیزش ها را سرکوب میکند. ولی بسیار نگران خیزش مردمی سراسری است.

با توجه به مراتب یاد شده، وظیفه هریک از مردم ایران است که از فرصت استفاده کنند و با هماهنگی اعتصابات و تظاهرات سراسری تا دیر نشده رژیم را ساقط کنند. در این راستا وظیفه خطیر گذار از رژیم غیر انسانی اسلامی بر عهده سیاستمداران و تکنوکرات های ایرانی میباشد. مردم ایران به کمک سیاستمداران و فرهیختگان تکنوکرات در داخل و خارج از کشور نیازمندند. مردم ایران نیاز دارند صدای مظلومانه آنها در خارج از ایران شنیده شود. سازمانهای سیاسی و فعالان سیاسی و تکنوکرات منفرد «باید» دست از «من بودنها» بردارند و «ما» شوند. باید با هم حول محورهای مشترک که شامل آینده آزاد، دمکرات و سکولار کشور است با هم متحد شوند. لازم است کنگره ملی تشکیل شود و از بین نمایندگان سازمان های سیاسی و تکنوکرات ها شورای ملی برای یک صدا شدن برقرار شود. صدای آزادی خواهی مردم ایران باید به جهانیان برسد. باید به کمک مردم بی دفاع ایران در داخل کشور بشتابیم. خود محوری بس است. میباید سیاستمداران و کنشگران اجتماعی حرکت کنید، مردم حرکت کرده اند و به همصدایی نیاز دارند. اعتصابات و اعتراضات باید سازماندهی و هدایت شود. در دوران بحران و عبور از رژیم ، ارتش ملی ایران از مردم ایران در داخل حمایت و پشتیبانی میکند و امنیت داخل کشور را ضمن وظیفه اصلی خود که حفاظت از مرزهای کشور، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ایرانیان است را برقرار و تضمین خواهد کرد.

 

۲۵ آگوست ۲۰۲۰

https://www.washingtonpost.com/politics/trump-israel-uae-middle-east-peace/2020/08/16/e245a358-defc-11ea-8051-d5f887d73381_story.html?utm_campaign=wp_todays_headlines&utm_medium=email&utm_source=newsletter&wpisrc=nl_headlines (۱)

https://english.alarabiya.net/en/News/middle-east/2020/08/20/Iran-announces-new-locally-made-missiles-amid-rising-tensions-with-US.html (۲)

 

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.