استارت استراتژی امنیت محور در منطقه؛ ایران نقطه شروع اختلافات و درگیری ها

امروز جامعه داخلی ایران نیز خواستار از بین بردن این نظام اختلاف افکن است.

خاورمیانه نقطه عطف تنش ها و درگیری ها و تبعات منفی بر روابط بین الملل می باشد. جایی که از درگیری های نظامی گرفته تا اختلافات سیاسی و مذهبی و مناسبات پیچیده انرژی، همگی موجب نا امنی و بی ثباتی برای این منطقه گردیده است. 

اما جای تأسف دارد که در تمامی این درگیری ها و تنش رژیم جمهوری اسلامی ایران در عطف ماجرا حضور دارد. جمهوری اسلامی با سیاست های مداخله جویانه مبتنی بر باورهای ایدئولوژیک واهی، سعی دارد امنیت منطقه را به نفع خود مصادره و با گل آلود کردن آب نهنگ صید کند. اما غافل از اینکه همسایگانش از این رویه خسته اند و به دنبال امنیت و آرامش هستند. 

به واقع اگر نگاهی اجمالی به تمام نقاط نا امنی و درگیری در خاورمیانه بیندازیم می بینیم که حکومت جمهوری اسلامی مانع از تحقق خواست ملت ها و صلح میان دولت ها گردیده است. جمهوری اسلامی از بدو تشکیل شعار نابودی اسرائیل را در صدر اهدافش قرار داده و درپی این توهم، آرامش ملت ایران و دیگر ملل و دول منطقه را برهم زده است. 

اگر به طور ذهنی ایران را از تحولات منطقه حذف کنیم می بینیم که هیچ اختلافی باقی نمی ماند. لبنان، سوریه، عراق، یمن، امارات، بحرین، عربستان، فلسطین، اسرائیل و حتی کشورهای آفریقایی از حیث دخالت ها و نفوذ مخرب سیاسی، مذهبی و نظامی ایران دچار نا امنی و اختلاف با یکدیگر شده اند.

اما استراتژی جهانی در حال تنش زدایی در منطقه با عقیم کردن سیاست های مداخله جویانه ایران است. وقتی امارات و اسرائیل به سمت عادی سازی می روند و حماس با ارتش اسرائیل توافق آتش بس امضا می کنند این نشان دهنده این است که عمیق ترین و ضخیم ترین اختلافات میان ملت ها و دولت ها می تواند با رایزنی و گفتگو از بین برود و با همکاری و عادی سازی روابط از یک نقطه شروع و دیگر روابط آنها را نیز شامل شود.

در قضیه عادی سازی امارات و اسرائیل دیدیدم که ایران بیشترین مخالفت و واکنش منفی نسبت به این موضوع را داشت. درحالی که این تنش زدایی های منطقه ای می تواند زمینه ساز برطرف شدن اختلافات گسترده دیگری همچون مسئله فلسطین، حل بحران خلیج فارس، رفع اختلافات شیعه و سنی در عراق و لبنان و… گردد. 

اما در ابعاد داخلی نیز این سیاست های مخرب ایران موجب فشارهای سنگین بین المللی و اقتصادی بر ملت ایران گردیده است. امروز ملت ایران علیرغم رویه و سیاست های حکومت، خواستار ارتباط با تمامی ملل و دول مختلف منطقه و جهان می باشد . امروز ملت ایران خواستار ارتباط با جامعه آمریکا و حتی مردم اسرائیل است . این درحالی است که حکومت اساس بقای خود را بر شعارهای “مرگ برآمریکا و مرگ بر اسرائیل” نهاده است و دشمن تراشی و دشمن هراسی را اصل اساسی تحقق اهداف ومنافعش برای بقا قلمداد می کند. 

لذا باید بر این موضوع صحه گذاشت که جامعه جهانی درصدد جراحی این غده سرطانی است و درحال حاضر با تمیز کردن اطراف این غده و عادی سازی و رفع اختلافات در بین کشورهای منطقه، حلقه محاصره و انزوا علیه جمهوری اسلامی را تنگ تر خواهد کرد. 

شاید گفته شود که دود این اختلاف و درد این جراحی به چشم و جان مردم ایران وارد خواهد شد، که البته امری صحیح می باشد، اما باید توجه داشت که امروز جامعه داخلی ایران نیز خواستار این جراحی و از بین بردن این نظام اختلاف افکن است. لذا می توان امیدوار بود که با تنش زدایی درمیان کشورهای منطقه و از بین رفتن اختلافات سنتی میان ملل و دول خاورمیانه، میدان بازی ج.ا تنگ تر شود و به همراه فشار از درون این غده سرطانی از بین برود.

کیا حمیدی

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.