سال تحصیلی جدید، هم‌زمان با بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا در ایران 

وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی: «هیچ مدرسه ای حتی در شرایط قرمز نمی تواند بسته باشد»

هر ساله شروع سال تحصیلی با ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس آغاز می‌شود، اما با همه گیری جهانی ویروس کرونا این برنامه‌ نیز با تغییراتی روبه‌رو شده است. به‌ طوری که یکی از دغدغه‌های دانش‌آموزان، تعطیلی مدارس است که با شیوع کرونا از بهمن ماه ۹۸ شکل گرفت و بعد از تعطیلات نوروز ۹۹ نیز ادامه داشت.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پروش در مصاحبه‌ای با ایسنا در تاریخ ۱۰ شهریور ۹۹ گفت: «هیچ دانش‌آموزی نباید از تحصیل محروم شود. متعهد هستیم آموزش را به همه دانش‌آموزان صرف نظر از موقعیت‌ها و دسترسی آن‌ها ارائه دهیم و این کار را انجام خواهیم داد. نکته دوم آموزش حضوری است. درتمام دنیا اصل بر آموزش‌های حضوری است زیرا هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد.» حاجی میرزایی در ادامه گفت: «ارتباط و تربیت اجتماعی دانش‌آموزان با هیچ روش دیگری قابل جایگزینی نیست و تنها چیزی که حضور را محدود می‌کند قواعد بهداشتی است وگرنه ارتباط چهره به چهره معلمان ارجحیت دارد به ویژه دوره ابتدایی که تربیت اهمیت ویژه‌ای می یابد.»

وزیرآموزش و پرورش در ادامه با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها افزود:« انتظار می‌رود خود دانش‌آموزان هم با جدیت بیشتر امر آموزش را دنبال کنند. رسانه ملی نیز به عنوان شریک آموزش در کنار ماست و جایگاه مهمی دارد. در نقاطی که دسترسی اینترنت وجود ندارد تلویزیون می‌تواند آموزش‌های لازم را در اختیار دانش‌آموزان قراردهد. از ۱۵ شهریور برنامه‌های آموزشی تلویزیونی شروع می‌شود. ایران باید سراسر مدرسه بشود. مدرسه تلویزیونی می‌تواند همه خانه‌ها را به مدرسه تبدیل کند. محتوی کلیه دروس در تمام مقاطع تحصیلی را تولید کرده‌ایم که هم روی شبکه شاد بارگذاری می‌شود و هم دراختیار خانواده‌ها و معلمان و دانش‌آموان قرارمی‌گیرد.» وی به توسعه ظرفیت‌های شبکه شاد اشاره کرد و گفت:« روز پنج شنبه شبکه شاد با ظرفیت‌های جدید رونمایی خواهدشد.»

محسن حاجی میرزایی اعلام کرد: «هیچ مدرسه ای حتی در شرایط قرمز نمی تواند بسته باشد مگر اینکه ستاد ملی کرونا تعطیلی عمومی اعلام کند.»

علی‌رغم وعده‌های آقای وزیر، هنوز هیچ طرح مشخص و جامعی برای مقابله با ویروس کرونا در ایران طراحی نشده و دولت حتی یک ماشین ضدعفونی کننده پیشرفته در سطح خیابان ندارد. مشاهده سیستم‌های ضدعفونی در اماکن عمومی ایران نشان می‌دهد که تجهیزات و مواد پیشرفته، همانند سایر کشورها وجود نداشته و کار ضدعفونی در تعداد معدودی مدرسه به وسیله ترکیب آب و مایع سفیدکننده و با کمک دستمال توسط افرادی که حتی دستکش به‌دست ندارند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، انجام می‌شود. مسلما این شیوه ضدعفونی ابتدایی هیچ تاثیری در ضدعفونی کردن مدارس و دانشگاه‌ها با ساختمان بزرگ ندارد.

به نظر میٰ‌رسد جمهوری اسلامی این‌بار با یک پدیده اجتماعی و مرتبط با حوزه پزشکی و درمان، امنیتی برخورد کرده و مانع انتشار آمار دقیق مبتلایان و حتی فوت بیماران کرونایی در کشور می‌شود. دراین شرایط مردم باید خود دست بکارشده و درکنار معلمان، اساتید، دانشجویان، دانش‌آموزان تدابیر لازم برای گذر از این بحران را بی‌اندیشند.