دام خشونت‌ورزی

راه موفقیت ستمدیدگان در بازپس‌گیری حقوق به‌یغمارفته‌ی خود، استمرار جنبش مسالمت‌آمیز اجتماعی‌ست

کیوان صمیمی

نمونه‌های بسیاری وجود دارد که نیروهای حکومت، تمایل به خشونت‌ورزی تجمع‌کنندگان دارند. ویدئوی لورفته‌ی بالا، تنها یکی از نمونه‌های آموزش فریبکاری و تله‌گذاری‌ست.

حکومتیان زمانی می‌توانند سرکوب و خشونت‌ عریان خود را برای اقشار ساده‌دل موجه جلوه‌دهند که بخشی از تجمعات آرام و جنبش اجتماعی مطالبه‌محور، شعارها و حرکات خشونت‌آمیز را شروع کنند.به‌دنبال این شروعِ خودبه‌خودی یا ساختگی‌ست که مردمِ به‌حق عصبانی نیز به‌طور طبیعی، خشونت و تخریب را ادامه می‌دهند.

این فیلم یکی از کلاس‌های آموزشی مربوط به یک گروه از گروه‌های زیادی است که یاد می‌گیرند تا چگونه شعارهایی درمورد مطالبات مشخص را به شعارهایی خشن، اعدام‌بایدگردد و … تبديل کرده و زمینه‌ی درگیری و سرکوب را فراهم کنند.

به‌این‌ترتیب می‌توانند تجمعات را ازطريق یک درگیری نابرابر، به‌سرعت تمام کرده و سود مطلوب کاسبان خشونت یعنی ناامیدی و پذیرش ظلم را به‌دست آورند.

علاوه‌بر آن با این نمایش مصنوعی، چهره‌ی حق‌خواهان را خشونت‌طلب، تخریب‌گر، انتقام‌جو و برهم‌زننده‌ی امنیت مردم نشان داده و حبس‌ها و اعدام‌های مربوطه را توجیه می‌کنند.

در مقابله‌ای هوشمندانه با پهن‌کردن دام برای انحراف شعارهای مطالبه‌گران، کارگران هفت‌تپه و سایر معترضان در ماه‌های اخیر نشان دادند که نه‌تنها خود تظاهرکنندگان فریب نخوردند بلکه آن‌دسته از زحمتکشان عصبانی ولی ساده‌اندیش را نیز به آرامش دعوت کردند.

راه موفقیت ستمدیدگان در بازپس‌گیری حقوق به‌یغمارفته‌ی خود، استمرار جنبش مسالمت‌آمیز اجتماعی‌ست تا بتوان به‌تدریج شاهد کسادیِ دکّان کاسبان خشونت بود.

بنابراین تجمع‌کنندگانی که به‌دنبال مطالبات مشخص صنفی و اجتماعی و حتی سیاسی هستند چنان‌چه به خشونت در کلام یا عمل روی‌بیاورند، نه‌تنها ناخواسته شریک جرم ضرب‌وشتم‌ها، زندانی‌کردن‌ها و اعدام‌ها می‌شوند بلکه در این شرایط به عامل تقویت‌کننده‌ی جایگاه و پایگاه ظلم درمیان مردمی خواهندشد که فریب نمایشنامه‌های منافقان عصر جدید را خورده‌اند.

*مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»