تشدید سرکوب روزنامه‌نگاران در پی افزایش اعتراضات علیه جمهوری اسلامی

جمهوری اسلامی ایران پس از انتشار گزارش تکان دهنده گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در باره نقض آشکار حقوق بشر و آزادی اطلاع‌رسانی دست کم پنج روزنامه‌نگار را به حبس‌های زندان محکوم کرد. گزارش گران بدون مرز (RSF) این موج تازه سرکوب رسانه‌ها را محکوم می کند.

 سازمان خبرنگاران بدون مرز در گزارشی تازه از موارد جدید بازداشت و محکومیت‌های علیه روزنامه‌نگاران در ایران خبرداده ‌است. یکی از مسئولین این سازمان گفته است:« شورای حقوق بشر باید برای حفاظت و دفاع از روزنامه‌نگاران اقدام‌های جدی‌تری انجام دهد.» این سازمان نسبت به ادامه سرکوب و بازداشت روزنامه نگاران در ایران ابراز نگرانی کرده است.
در جدیدترین گزارش، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، به تاریخ ۱۶ ژوییه ۲۰۲۰، از وضعیت ناگوار حقوق بشراز جمله نداشتن آزادی بیان در ایران سخن گفته است. بلافاصله پس از انتشار این گزارش، سازمان خبرنگاران بدون مرز به صدور حکم‌های سنگین، بازداشت و صدور قرار وثیقه برای حداقل پنج روزنامه‌نگار به نام‌های «محمدمساعد»، «کوثرکریمی»، «بابک طهماسبی»، «امیررضا امیرتیموری»  و «امان محمد خوجملی» اشاره کرد.

محمدمساعد، یکی از این خبرنگاران است که در روز ۱۷ آبان‌ماه ۱۳۹۸ در اولین روز قطع اینترنت در ایران به دلیل اعتراضات سراسری آبان‌ماه، بخاطر انتشار توییتی در همین رابطه بازداشت و ۱۶ آذر ۱۳۹۸ با سپردن وثیقه آزاد شد.

کوثرکریمی، خبرنگار خبرگزاری رسمی مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، ۷ شهریور ۹۹ در جریان تلاش برای اعلام خبر اعتراض‌های مردم روستای ابوالفضل در جنوب شهر اهواز بازداشت شد.

بابک طهماسبی، در روزهای اخیر از تایید حکم دوسال زندان و ۷۴ ضربه شلاق توسط شعبه ۱۷ دادگاه اهواز مطلع شده است. اتهام وی «نشر اکاذیب» و «توهین و افترا» در پی شکایت مسئولان شرکت ملی حفاری و برای گزارش‌های او از وضعیت نابسامان معیشت کارگران این شرکت بوده است.

امیررضا امیر تیموری، روزنامه‌نگار کرمانی، خبرنگار سایت اطلاع رسانی تابناک بوده که ۹ شهریور، در پی شکایت نماینده شهر و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  پلیس فتا احضار و پس از بازجویی برای « تشویش اذهان عمومی» تفهیم اتهام شد. وی تا برگزاری دادگاه به قید کفالت آزاد شده است.

یکی دیگر از این روزنامه نگاران، روزنامه‌نگار گنبدکاووسی به‌نام امان‌محمد خجملی است که ایشان هم به جرم « نشراکاذیب و تشویش اذهان عمومی» در دادگاه به جریمه نقدی چهارمیلیون تومان که در دادگاه تجدید نظر به یک میلیون و ششصد هزارتومان تعدیل یافت محکوم شده است. دلیل دادگاهی شدن خوجملی، انتشار مطالبی درباره وضعیت بحران اقتصادی و با شکایت نهادهای امنیتی بوده است. وی در بهمن ۹۸ بازداشت و با تامین کفالت آزاد شده بود.

رضا معینی مسئول دفتر ایران و افغانستان سازمان گزارشگران بدون مرزمی‌گوید: «افزایش اعتراض علیه رژیم، منجر به تشدید سرکوب روزنامه‌نگاران شده است. پس از گزارش تکان دهنده گزارش‌گر ویژه سازمان ملل، شورای حقوق بشر باید برای حفاظت و دفاع ازروزنامه‌نگاران اقدام‌های جدی‌تری انجام دهد. روزنامه‌نگاران و شهروند خبرنگاران در ایران برای انجام حرفه خود، قربانی سانسور، تهدید و بازداشت خودسرانه هستند و در زندان‌ها مورد بدرفتاری و گاها شکنجه قرارمی‌گیرند.»

وضعیت بد آزادی مطبوعات و سختی شرایط برای کار روزنامه‌نگاران همواره موضوع گزارش‌های متعدد گروه‌های حقوق بشری و مدافع آزادی بیان، از جمله خبرنگاران بدون مرز بوده است. در تازه‌ترین رده ‌بندی جهانی آزادی مطبوعات این سازمان، ایران در میان ۱۸۰ کشور جهان، جزو کشورهای انتهای جدول است و در رتبه ۱۷۳ قرارگرفته است.

گزارشگران بدون مرز یک سازمان غیرانتفاعی بین‌المللی است که با هدف دفاع از آزادی مطبوعات و حمایت از خبرنگاران و روزنامه نگاران تاسیس شده است. مقر مرکزی این سازمان در کشور فرانسه قرار دارد و وظیفه آن تبلیغ روزنامه‌نگاری آزاد، مستقل و کثرت گرا و دفاع از کارکنان رسانه‌ها در سراسر دنیا می باشد.