آغاز موج سوم شیوع کرونا بعد از اتمام مراسم عزاداری محرم

کرونا و آمار بالای مرگ در ایران

و افشای دروغ های حسن روحانی: «آمار ابتلا در برخی مناطق کاهش یافته است!»

با وجود گذشت نزدیک به ۷ ماه از آغاز شیوع کرونا در ایران‌ و جان‌باختن نزدیک به ۲۴ هزار نفر، مقامات جمهوری اسلامی هنوز قادر به مهار این ویروس و اتخاذ تدابیر لازم نیستند.

به گزارش ایرنا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرده «در دو هفته گذشته ۴۸ معلم گرفتار کرونا شده و ۱۸۳ معلم هم دارای اعضای خانواده مبتلا بوده‌اند؛ ۱۶۳ دانش‌آموز مبتلا شده‌ و خانواده دو هزار و ۸۶۳ دانش آموز درگیر کرونا هستند». علی‌رغم تمام مخالفت‌های صورت گرفته، وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت مدارس از ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ در اغلب مناطق به صورت حضوری دایر شود. یک‌روز قبل ازبازگشایی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش گفته بود که بازگشایی حضوری مدارس، تصمیمی غیرمنتظره است و باعث به خطرافتادن سلامت دانش‌آموزان وخانواده‌های آنها می‌شود و بیماران بیشتری را به جامعه پزشکی و کادردرمان تحمیل می‌کند. اما مقامات آموزش و پرورش همچنان به آموزش حضوری در مدارس اصرار دارند و بر این عقیده‌اند که فناوری نمی‌تواند جای تربیت و پرورش را بگیرد و رشد اجتماعی از طریق فناوری امکان پذیرنیست. این عدم هماهنگی در تصمیم‌گیری ارگان‌ها، خانواده‌ها، معلمان و دانش‌آموزان را دچار بلاتکلیفی کرده ولی درنهایت تصمیم حضور دانش‌آموزان در مدارس به عهده خانواده‌ها گذاشته شده است.

از طرف دیگر، مراسم عاشورا و تاسوعا در حالی برگزار شد که تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد دستورالعمل‌های بهداشتی برای مهار ویروس کرونا در بیشتر مراسم رعایت نشده است.

بعد از پایان مراسم عاشورا و تاسوعای سال ۹۹، حسن روحانی در نشست مطبوعاتی خود گفته بود «عده‌ای فکر می‌کردند اگر اجازه عزاداری دهیم و یا مدارس باز شوند کرونا از کنترل ما خارج می‌شود اما می‌بینیم که چون پرتکل‌ها رعایت می‌شود، آمار ابتلا هم دربرخی مناطق کاهش یافته است». اما برخلاف این ادعا، کارشناسان ستاد مقابله با کرونا اظهارات حسن روحانی را تائید نمی‌کنند. ظاهرا کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم از مدتی پیش پیگیر برگزاری مراسم ماه محرم به‌رغم اوج گرفتن دوباره شیوع کرونا بوده است.

اما با نزدیک شدن محرم تعدادی از روحانیون فشار بر وزارت بهداشت را بیشتر کرده‌اند و خواستار برگزاری مراسم محرم شده اند. مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفته بود: «با توجه به مسائل بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا نمی‌توان بحث سلامت جامعه را مورد بی‌توجهی قرار داد، ولی باید به این مهم نیز توجه کنیم که ما هر چه داریم و نداریم از همین روضه‌ها و ماه محرم و عاشورا است، این مباحث موضوعی نیست که شخصی بخواهد با آن ساده برخورد کند و به راحتی بگویند نماز جمعه تعطیل شد حالا هیئت عزاداری و محرم را هم تعطیل می‌کنیم.» همچنین احمدعلم‌الهدی، نماینده ولی فقیه درخراسان نیز همین جملات را تکرار کرده بود.

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی از شرکت‌کنندگان در دسته‌های مذهبی خواسته بود تا با عایت فاصله یک ونیم متری در مراسم شرکت کنند. اما تصاویر پخش شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که این فاصله رعایت نشده است و بسیاری از شرکت کنندگان دراین مراسم بدون ماسک حضورداشته اند.

از طرف دیگر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، نیز نسبت به افزایش میزان مرگ ومیر در پاییز و زمستان، هشدارداده است. وی برگزاری تجمعات را عامل افزایش خطر انتقال ویروس کرونا عنوان کرد و خواستار به حداقل رساندن اجتماعات در ایام محرم شده بود. پیام طبرسی، رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز با انتشار ویدیویی هشدار داد اگر با همین روال پیش برویم ممکن است آمار مرگ ‌و میر ناشی از کرونا در آبان‌ماه به ۶۰۰ نفر در روز هم برسد.