وخامت حال نسرین ستوده و درخواست های تازه برای آزادی او

جاستین ترودو: «کشور کانادا زندانی شدن نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر و حقوق زنان در ایران را به شدت محکوم می کند.»

در حالی که نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر بامداد روز شنبه ۲۸ شهریور ( ۱۹ سپتامبر) از زندان به بخش اورژانس بیمارستان طالقانی و سپس به بخش مراقبت های ویژه قلبی “سی سی یو” منتقل شده، نگرانی ها درباره وخامت حال وی و فشار بر جمهوری اسلامی برای آزادی فوری او شدت گرفته است.

روز یکشنبه جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در توییتی نوشت: «کشور کانادا زندانی شدن نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر و حقوق زنان در ایران را به شدت محکوم می کند. نحوه رفتار با او و حکم زندان او قابل قبول نیست و ما از مقامات ایران خواهان آزادی فوری او هستیم. دفاع از حقوق بشر جرم نیست.»

خانم ستوده که در دور تازه محکومیت خود به ۳۳ سال زندان و ۱۴۸ضربه شلاق محکوم شده و بیش از دوسال است به مرخصی نیامده، از روز ۲۲ مردادماه در اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی و برای آزادی آنها دست به اعتصاب غذا زده است. همراه او تعداد دیگری از زندانیان سیاسی و کنشگران مدنی و سیاسی نیز دست به اعتصاب غذا زده اند.

رضا خندان همسر نسرین ستوده روز شنبه در توییتر خود اطلاع داده بود: «دوستان گرامی؛ نسرین که پیش از ظهر امروز به خاطر مشکل قلبی و تنگی نفس، فشار خون بسیار پایین و ضعف عمومی شدید به اورژانس بیمارستان طالفانی منتقل شده بود؛ ساعاتی قبل به دلیل شرایط وخیمی که داشت به بخش سی‌سی‌یو همان بیمارستان منتقل شد.».

محمد مقیمی وکیل نسرین ستوده اوائل شهریورماه نسبت به درخطر بودن جان او به خاطر اعتصاب غذا هشدار داد و صدها تن از کنشگران مدنی و سیاسی در بیانیه ای از او خواسته بودند به اعتصاب غذای خود پایان دهد. در این بیانیه همچنین از نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر خواسته شده بود تا برای آزادی خانم ستوده و دیگر زندانیان عقیدتی جمهوری اسلامی را زیر فشار بگذارند.

در همین ارتباط جامعه بین المللی حقوق بشر ۱۱ شهریورماه نسبت به خطری که جان خانم ستوده را تهدید می کند عمیقا ابراز نگرانی کرد.

بهمن ماه سال گذشته دانشگاه کوئینز کانادا به درخواست پنجاه تن از استادان و پانصد تن از دانشجویان خود، دکترای افتخاری این دانشگاه را به پاس مبارزه او برای آزادی و در حالی که وی در زندان بود به طور غیابی به او اعطا کرد.

همچنین ۱۲ شهریورماه انجمن قضات آلمان جایزه حقوق بشر امسال خود را به خاطر تعهد خستگی ناپذیر و شجاعانه نسرین ستوده به حقوق بشر و حاکمیت قانون، به او تقدیم کرد. خانم ستوده پیش از این جایزه آزادی افکار ساخاروف را نیز از طرف پارلمان اروپا به همراه جعفر پناهی دریافت کرده بود.