افشای گوشه‌ای از رانت‌خواری و اختلاس در کارخانه سیمان کارون و لارستان توسط کارگران

سکوت بنیاد مستضعفان، به عنوان سهام‌دار غالب این شرکت، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

کارگران کارخانه سیمان کارون و لارستان در ادامه اعتراضات خود نسبت به اختلاس و غارت کارخانه سیمان کارون و لارستان، توسط مدیرعامل این دو شرکت، پس از اخراج او، خطاب به مدیرعامل بنیاد مستضعفان، سهامدار غالب این شرکت، گوشه‌های دیگری از رانت‌خواری و اختلاس وی را افشا نموده و خواستار ارجاع پرونده‌ تخلفات وی به مراجع قضایی شدند.

به گفته کارگران کارخانه سیمان کارون و لارستان، علیرضا میرسپاسی، مدیرعامل سابق سیمان کارون، هر ماه به کارپردازان سیمان لارستان دستور می‌داد که از بانک صادرات شعبه میدان محسنی در تهران، کارت‌های هدیه یک میلیونی تهیه کنند؛ اما مشخص نیست این کارت‌های یک میلیونی در کجا هزینه شده است؟

کارگران کارخانه سیمان کارون و لارستان با استناد به اظهار منابع کارگری گزارش می‌کنند:

«میرسپاسی برای تطمیع منشی خود سه قرارداد متفاوت با وی تنظیم نموده است؛ خانم شفیعی منشی میرسپاسی بوده و برای این کار بالغ بر هشت میلیون تومان دستمزد دریافت میکرد.»

این منابع کارگری می‌افزایند «میرسپاسی» به نام یکی از کارمندان دفتر مرکزی سیمان در تهران،  قراردادی تنظیم کرده و حقوق وی را بین خودش و عواملش تقسیم می‌کرد؛ والا چه‌طور می‌شود که «میرسپاسی» و «بخشی»، بعد از ورود به کارخانه سیمان کارون که یک سال از آن می‌گذشت، هر دو نفر منازل شخصی خودشان را تبدیل به احسن می‌کنند؟

کارگران در ادامه گزارش خود می‌نویسند: «پشت پرده خرید سکه‌های طلا، توسط خانم «نجیب» کارمند واحد مالی سیمان کارون، آن هم بر اساس دستور میرسپاسی چیست؟ خرید سکه‌های طلا تا به کی باید ادامه داشته باشد؟ طبق اخبار واصله، قیمت خرید آخرین سکه‌ها دوازده میلیون برای هر عدد آن بوده است؛ سکه‌ها به چه کسانی داده می‌شد؟»

به گفته کارگران، چگونه است وقتی شرکتی این چنین بریز و بپاش می‌کند و کارگرانش با حداقل دستمزد جان کنده و جان می‌دهند، مسئولی تکانی به خود نمی‌دهد؟ تمامی این دزدی‌ها باعث می‌شود که حقوق کارگر چهار ماه به تعویق بیفتد و کارخانه زمین‌گیر شود، نه اعتراض کارگر!

کارگران در گزارش خود به سوءمدیریت شرکت اشاره کرده و می‌گویند:

«سکوت بنیاد مستضعفان، به عنوان سهام‌دار غالب این شرکت، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟»

کارگران به اخراج بدون حسابرسی از مدیر عامل سیمان کارون اشاره کرده و افزودند: «چرا سهامداران غالب این دو شرکت، اخراج مفتضحانه میرسپاسی را بدون حساب و کتاب با وی، او را به حال خودش رها کرده‌اند؟ این چه رویه غلط و قلدرانه‌ای است که وقتی مدیرعاملی از این شرکت، به هر عنوان از کار برکنار می‌شود، خودرویی که شرکت در اختیار آنان قرار داده را به غنیمت می‌برند؟»

کارگران ادامه می‌دهند: «چرا سهامداران بعد از گذشت دو هفته از خلع‌ید میرسپاسی، خودرو هیوندای النترای میلیاردی شرکت را از وی پس نمی‌گیرند؟ چشم کارگر تا کی باید کور شود؟ کارگر تا به کی باید شاهد این همه دزدی و غارت باشد؟»

کارگران در خاتمه، خطاب به مدیرعامل بنیاد مستضعفان تاکید می‌کنند: «تکلیف سکه های طلا، کارت‌های هدیه یک میلیونی، قراردادهای صوری و دیگر تخلفات میرسپاسی را معلوم کنید و در اولین فرصت با تشکیل پرونده قضایی وی را به دادگاه بکشانید.»

لازم به یادآوری است که ۲۳ شهریور ماه ۹۹، علیرضا میرسپاسی، مدیر عامل شرکت سیمان لارستان و سرپرست سیمان کارون، پس از ۱۶ سال چپاول و ظلم در حق کارگران این دو شرکت برکنار شد.

نمایندگان کارگران این دو شرکت طی پیام کوتاهی از اطلاع‌رسانی به موقع تشکل‌های کارگری، کارگران سیمان لارستان و کارون و سهامداران جزء که در امر رسانه‌ای کردن تخلفات، همکاری لازم را داشتند و همچنین رسانه‌های حامی کارگران که گزارش‌های کارگران این دو شرکت را در امر تخلفات مدیرعامل سابق منتشر کردند، قدردانی نمودند.

منبع : ایران کارگر