تبعیض در ایران؛ واکسن آنفلوانزا بین «خودی ها» تقسیم شد

اولین محموله واکسن در اقدامی تبعیض‌گرایانه به نمایندگان مجلس تعلق گرفته است

 

در روزهای اخیر انتشار تصویر فاکتور خرید ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوآنزا توسط مجلس شورای اسلامی درفضای مجازی انتقادات زیادی را به دنبال داشته است. در حالی که انتظار می‌رفت این واکسن در ابتدا در اختیار گروه‌های پرخطر از جمله زنان باردار، بیماران خاص، کودکان و حتی کادر درمان که ماه‌هاست جان بر کف در مبارزه با بیماری کرونا هستند، قرار گیرد اما از شواهد پیداست اولین محموله واکسن در اقدامی تبعیض‌گرایانه به نمایندگان مجلس تعلق گرفته است.

کیانوش جهانپوردرباره واگذاری ۱۵۰۰ دوز از این واکسن به مجلس گفته است: «امسال بدلیل هم‌زمانی شیوع آنفلوآنزا با پاندمی کرونا در فصول سرد، وزارت بهداشت اقدام به وارد کردن ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا کرده است. در مرحله اول یک میلیون و پانصد هزار دوز واکسن جهت استفاده افراد پرخطر و در معرض خطر در مراکز بهداشت تامین شده و این واکسن‌ها به تدریج در حال توزیع در مراکز بهداشتی هستند. قاعدتا مراکز بهداشت نهادهای مختلف از جمله مرکز بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز ممکن است در این مرحله دریافت کننده واکسن باشند. البته تاکید برآن است که هرگونه توزیع باید بر اساس پروتکل‌های ابلاغی باشد و توزیع و تلقیح عام آن به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.»

اکنون برخلاف اظهارات جهانپور اولین محموله واکسن به مجلس تعلق گرفته که این امر سوالاتی به همراه دارد از جمله این‌که علاوه بر سهولت دریافت واکسن برای نمایندگان مجلس، علت خرید ۱۵۰۰ واکسن توسط بهداری مجلس، با توجه به اینکه تعداد نمایندگان ۲۹۰ نفر است، چیست؟ از طرف دیگر، ذکر این نکته ضروریست که اکثر نمایندگان مجلس با توجه به شرایط سنی و سلامتی در اولویت دریافت واکسن آنفلوآنزا نیستند و رئیس مجلس که مدام دم از عدالت می‌زند باید به مردم توضیح دهد که چرا جزو اولین گروه دریافت‌کننده واکسن است.

خبر دریافت واکسن «خارج از نوبت» واکنش برخی از افراد وابسته به نظام را نیز برانگیخته است. محمود صادقی، نماینده سابق مجلس در توییتر خود نوشت: «اختصاص اولین محموله واکسن آنفلوآنزا به مجلس فقط نشانگر توخالی بودن شعارهای نمایندگان مجلس یازدهم نیست؛ بلکه نشانه‌ای از فاصله‌ی نهادینه شده‌ی حاکمیت از مردم است. محموله‌ قرص‌های فاوپیراویر را هم محرمانه از چین وارد کردند و عمده‌اش را صرف درمان مقامات و از مابهتران کردند.»

حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت مجلس در پاسخ به این سوال که هنوز تعدادی از مردم وعلی‌الخصوص کادر درمان واکسن دریافت نکرده‌اند، ولی مجلس تعداد ۱۵۰۰ واکسن دریافت کرده است، گفت: «من این مجلس را انقلابی نمی‌دانم و انتقادها را درست می‌دانم.»

علاوه بر تبعیض سیستماتیک اعمال شده در دریافت واکسن آنفولانزا، هفته گذشته خبری تحت عنوان اعطای خودروهای دناپلاس به نمایندگان مجلس در فضای مجازی منتشر شد، که حواشی زیادی در برداشت.

احمدامیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، دراین‌باره گفت: «مجلس باید درهر دوره نمایندگی دو اقدام را انجام داده و برای نمایندگان خودرو و مسکن تهیه کند، چرا که بیشتر وکلای ملت برای رفت وآمد به شهرستان حوزه انتخابی خود به خودرو نیازدارند تا بتوانند به روستاها سرکشی کرده و در جلسات شرکت کنند.»

این تبعیض‌ها و طبقه‌بندی‌های اجتماعی در حالی صورت می‌گیرد که سن خودکشی بر اثر فقر در ایران به زیر هجده سال رسیده و به گفته حمیدرضا قلی تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران «با توجه به برآورد حدود ۱۰ میلیون تومانی خط فقر برای یک خانواده ۴ نفره و دریافت خوشبینانه حقوق ماهیانه سه میلیون تومان، به راحتی می‌توان اثبات نمود کارگران و نیمی از جمعیت کشور در فقر مطلق به سر می‌برند.»