۴۷ کشور شورای حقوق بشر سازمان ملل، جمهوری اسلامی را به خاطر نقض آزادی‌ها و حقوق بشر در ایران محکوم کردند

ما از ایران می‌خواهیم همه کسانی را که خودسرانه بازداشت می‌شوند و همچنین زندانیان سیاسی و عقیدتی مانند نسرین ستوده و نرگس محمدی را فوراً آزاد کند.

 

بنا به گزارش ها امروز جمعه ۴ مهرماه، در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ۴۷ کشور جهان در بیانیه ای نقض حقوق بشر در ایران به ویژه اجرای مجازات اعدام، شکنجه و بدرفتاری با افراد بازداشت شده و عدم دسترسی متهمان به دادرسی عادلانه را مورد انتقاد شدید قرار داده و آن را محکوم کردند.

در این بیانیه که نماینده آلمان در جلسه شورای حقوق بشر آن را خواند، آمده است که حکومت ایران باید به نمایندگان حقوق بشر اجازه دهد تا تحقیقاتی شفاف و مستقل در مورد آنچه “استفاده نامناسب از زور علیه اعتراضات مسالمت آمیز” نامیده اند انجام شود و متخلفان باید پاسخگوی عملکردشان باشند.

دو روز قبل نیز سه دولت آلمان، بریتانیا و فرانسه سفیران جمهوری اسلامی در کشورهای خود را برای توضیح در مورد اعدام نوید افکاری و دیگر موارد نقض حقوق بشر در ایران که آن را “غیر قابل قبول ” نامیده اند، فراخواندند.

دربیانیه ۴۷ کشور جهان، همچنین آمده است که “شجاعت مدافعان حقوق بشر” در ایران به ویژه مدافعان حقوق زنان، وکلای دادگستری و فعالان محیط زیست را می ستایند.

این کشورها در بیانیه خود همچنین خواهان آزادی زندانیان سیاسی شده اند و علاوه بر این بیانیه مشترک، نمایندگان چند کشور دیگر در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، به طور مستقل نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کردند.

متن کامل بیاینه ۴۷ کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل که توسط نماینده آلمان خوانده شد به شرح زیر است:

«با سپاس خانم رئیس،
من افتخار دارم که این بیانیه را از سوی ۴۷ کشور ارائه دهم.

ما با مشکلات جمهوری اسلامی ایران در برخورد با بیماری همه‌گیر کووید۱۹ آشنا هستیم و می‌دانیم با چه چالش‌هایی برای غلبه بر پیامدهای آن روبروست.

ما مانند سابق به شدت نگران نقض مداوم حقوق بشر در ایران به ویژه در ارتباط با آزادی بیان، آزادی اجتماعات و گردهمایی‌ها هستیم. گزارش‌های معتبر از بازداشت‌های خودسرانه، دادگاه‌های ناعادلانه، اعترافات اجباری و اعمال شکنجه و بدرفتاری با زندانیان در رابطه با اعتراضات اخیر به ویژه نگران‌کننده هستند. ما از ایران مؤکدا می‌خواهیم که تحقیقات مستقل، شفاف و قابل اعتماد در مورد استفاده‌ی نامتعارف از خشونت علیه معترضان مسالمت‌جو را تضمین کند و همه‌ی مرتکبان این اعمال را به پاسخگویی و پذیرفتن مسئولیت وادارد.

ما ادامه‌ی استفاده از مجازات اعدام از جمله علیه مجرمان نوجوان مانند برزان نصرالله‌زاده را به شدت محکوم می‌کنیم. علاوه بر این، اعدام ناگهانی نوید افکاری در ۱۲ سپتامبر  با توجه به نگرانی‌ها در مورد شیوه‌ی برگزاری دادگاه وی و همچنین گزارش‌های مربوط به اعترافات اجباری  و رفتار با وی در دوران بازداشت بسیار وحشتناک است.

ما مخالفت مصرّانه‌ی خود را با مجازات اعدام در هر شرایطی تکرار می‌کنیم و اکیدا از ایران می‌خواهیم آن را متوقف کند.

ما شجاعت بی‌دریغ مدافعان حقوق بشر در ایران از جمله مدافعان حقوق زنان، فعالان محیط زیست و وکلا را که همچنان از ارعاب و پیگرد قانونی و بدرفتاری رنج می‌برند می‌ستاییم.

ما از ایران می‌خواهیم همه کسانی را که خودسرانه بازداشت می‌شوند و همچنین زندانیان سیاسی و عقیدتی مانند نسرین ستوده و نرگس محمدی را فوراً آزاد کند. ما از ایران می‌خواهیم استقلال نظام حقوقی، قوانین دادرسی عادلانه، حق دفاع و دسترسی به وکیلی که آزادانه انتخاب شود را تضمین کند.

در پایان، ضمن قدردانی از تعامل اخیر با کمیساریای عالی، ایران را فرا می‌خوانیم تا بطور کامل با روندهای مربوط به پیگیری‌های ویژه و از همه مهمتر با گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران همکاری کند.
ما در این راستا آماده همکاری سازنده با ایران هستیم.
با سپاس خانم رئیس»