نسرین ستوده به اعتصای غذای ۴۶ روزه خود پایان داد

بنا به گزارش ها نسرین ستوده و رضوانه احمد خان بیگی روز گذشته به دلیل وخامت وضعیت جسمی به اعتصاب غذای خود پس از ۴۶ روز پایان دادند.

 

این درحالی بود که چند روز قبل نسرین ستوده در پی بیش از چهل روز اعتصاب غذا و در پی تشدید مشکلات قلبی، تنگی نفس، فشار خون پایین و ضعف عمومی شدید، از زندان به «بیمارستان طالقانی» منتقل و در بخش سی‌سی‌یو بستری شده بود. رضا خندان در روز دوم مهر نوشت: «عصر امروز پس از پنج روز حبس در بیمارستان امنیتی طالقانی، نسرین در بدترین شرایط جسمی بدون هرگونه اقدام درمانی به زندان برگردانده شد. این اقدام چیزی جز قرار دادن او در معرض خطر جانی هیچ معنای دیگری ندارد.»

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که وکالت بسیاری از فعالان سیاسی، زنان و دانشجویان را بر عهده داشته است، بابت اتهاماتی نظیر «اقدام علیه امنیت ملی»، «تشویش اذهان عمومی» و اهانت به مقامات حکومت ایران در مجموع به ۳۳ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است که بر اساس قانون مجازات اسلامی ۱۲ سال از این حکم اجرا می‌شود.

نسرین ستوده از روز ۲۱ مرداد ماه در اعتراض به وضعیتِ زندانیان سیاسی و عقیدتی، بی‌توجهی مسئولان کشور به بهداشتِ زندانیان و بیم اوج‌گیری بیماری کووید ۱۹ در میان آنان و با درخواست آزادی زندانیان سیاسی، اعتصاب غذای نامحدودی را آغاز کرد.

صدای اعتراض نسرین در جامعه جهانی شنیده شد و اکسیون های اعتراضی فراوانی در اکثر شهرهای اروپا و امریکا برپا شد که خواهان آزادی او و سایر زندانیان سیاسی بودند.

در روز دوم سپتامبر کانون قضات آلمان از نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر ایرانی با اعطای جایزه حقوق بشر تقدیر کرد. مدیران این کانون گفتند این جایزه را به واسطه تعهد شجاعانه و خستگی‌ناپذیر ستوده به حقوق بشر و حاكمیت قانون اعطا می‌کنند. در روز جمعه ۴ مهرماه، در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ۴۷ کشور جهان در بیانیه ای ضمن تحسین شجاعت مدافعان حقوق زنان، وکلای دادگستری و فعالان محیط زیست ومحکومیت اعدام ناگهانی نوید افکاری، خواستار آزادی همه کسانی که خودسرانه بازداشت می‌شوند و همچنین زندانیان سیاسی و عقیدتی مانند نسرین ستوده و نرگس محمدی شدند.