اصول گرایان و اصلاح طلبان: «این استخوان در گلو (حسن روحانی) را درآورید وگرنه نظام فرو می پاشد»!

همه ما را از دست این استخوان در گلو نجات دهید؛ که اگر دیر اقدام کنیم کل نظام جمهوری اسلامی فرو خواهد پاشید.

 

پس از صحبت های حسن روحانی در جلسه دولت شنبه پنجم مهرماه ۱۳۹۹ که گفته بود: «مردم برای کمبود و مشکلات اگر می‌خواهند لعن و نفرین کنند، این لعن و نفرین آدرسش کاخ سفید در واشنگتن است، کسی به مردم آدرس اشتباه ندهد.» انتقادهای بسیاری از سوی اصلاح طلبان و اصولگرایان به وی شد و منتقدان به اَشکال مختلف گفتند که این خود رئیس جمهور است که آدرس اشتباه می دهد.

احمد زیدآبادی در رابطه با توصیه روحانی به مردم که برای کمبود ها و مشکلات «آمریکا را لعن و نفرین کنند» در کانال تلگرامی خود پس از یک لعن و نفرین طنز گونه علیه آمریکا، آنطور که حسن روحانی خواسته بود، می نویسد: «حالا آقای روحانی راضی شد یا اینکه باید ادامه بدهیم؟

خب، حالا این چه مشکلی از آن “کمبودها و مشکلات” کشور حل کرد؟ حالا این شد سیاست؟ این شد تدبیر؟ این شد نحوۀ درستِ ادارۀ یک مملکت؟ این شد شیوۀ حکمرانی خوب؟»

عباس عبدی از دیگر اصلاح طلبان نیز در یادداشتی در روزنامه اعتماد، برای «کاهش مشکلات و گشودن راه‌حل»، به حسن روحانی پیشنهاد کرد تا «نه به معنای اعتراض، بلكه به معنای گشودن راه حل» از سمت ریاست جمهوری کناره‌گیری کند.

وی در یادداشت خود با اشاره به سخنان روحانی در جلسه هیئت دولت که آمریکا را عامل کمبود ها و مشکلات در ایران معرفی کرده بود می نویسد: «اگر برای حل مشكلات و گرانی آدرس كاخ سفيد داده می‌‌شود، در اين صورت كسی كه قادر به گفت‌وگو با آن نيست بايد كنار برود و راه را باز كند تا ديگران اقدام كنند.»

محمدتقی فاضل‌ میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز در یادداشتی که در نشریه اینترنتی “نگام نیوز” منعکس شده است، در برابر سخنان اخیر روحانی، این گونه واکنش نشان می دهد: «ما چند سال است گرفتار مشکلات اقتصادی هستیم و بنده هم بر این باورم که پاره‌ای از مشکلات ما دست آمریکاست اما سئوال اصلی این است که چرا بعد از ۴۰ سال نباید مشکل مان را حل کنیم؟ …کشورهای دیگر هم در دنیا هستند که با عزت و استقلال زندگی می‌کنند و مشکلی ندارند یا به حد ما ندارند. درواقع هر کشوری ممکن است مشکل داشته باشد اما قطع ارتباط کامل و مرتب شاخ و شانه کشیدن، در هیچ کشور دیگری باب نیست.»

در جبهه اصولگرایان نیز انتقادهایی به صحبت های حسن روحانی در رابطه با مشکلات و کمبودهای کشور شده است. یک روز پس از آنکه حسن روحانی مشکل کمبود دارو را ناشی از تحریم‌های آمریکا دانست، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در آئین گشایش نمایشگاه توانمندی‌های فضا و هوای سپاه گفت که «معنی شعار مرگ بر آمریکا، کار کردن است». در واقع وی به طور تلویحی به رئیس دولت اسلامی پاسخ می دهد که آدرس اصلی مشکلات کشور، قوه اجرایی کشور که روحانی رئیس آن است، می باشد.

ابراهیم رئیسی، دوشنبه هفتم مهر ماه، نیز در واکنش به سخنان حسن روحانی گفت: «ارجاع همۀ ناکارآمدی ها به اقدامات دشمن درست نیست» و «ضعیف نمایی ما دشمن را در تصور اثرگذاری اقداماتش و تداوم خباثت ها و توطئه هایش تشجیع می کند.»

در اینکه شکست راهبرد اصلاح این نظام از درون، که به پروژه اصلاح طلبی معروف است، و فریب بودن وعده اعتدال و «دولت کلید دار»، مدت ها است که به باور اکثر مردم ایران تبدیل شده اند، تریدی نمی توان داشت.

اما انتقادهای اخیر افرادی از هر دو جبهه اصلاح طلبان و اصولگرایان به این سخنان روحانی علاوه بر تاکید مجدد بر شکست “اصلاحات” و آشکار شدن فریب «تدبیر و اعتدال دولت روحانی» رنگ و بو و علائم دیگری از خود نشان می دهند.

به نظر می رسد که اکنون نه تنها تئوری پردازان اصلی اصلاح طلب نیز بر این شکست و فریب باور پیدا کرده اند، بلکه حتی دست های خود را نیز در برابر اصول گرایان بالا برده اند و از جناح رقیب خود درخواست می کنند که بفرمایید خودتان سکان امور اجرایی کشور و بویژه مذاکره با امریکا را در دست بگیرید و همه ما را از دست این استخوان در گلو نجات دهید؛ که اگر دیر اقدام کنیم کل نظام جمهوری اسلامی فرو خواهد پاشید.