عقب نشینی وزیر بهداشت

وزیر بهداشت ایران دیروز بعد از گله‌گذاری بابت عدم تخصیص بودجه اعلامی به وزارت بهداشت گفت که از آن بودجه می‌گذرد و همکارانش اگر حقوق نگیرند هم کار می‌کنند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران دیروز بعد از گله‌گذاری بابت عدم تخصیص بودجه اعلامی به وزارت بهداشت گفت که از آن بودجه می‌گذرد و همکارانش اگر حقوق نگیرند هم کار می‌کنند.

علی خامنه‌ای ۱۸ فروردین‌ماه ۹۹ با اختصاص ۱ میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کُرونا موافقت کرده بود. حال آنکه برای حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از همین صندوق مبلغ ۲۰۰ میلیون یورو و برای صداوسیمای جمهوری اسلامی ۱۵۰ میلیون یورو برداشت شد!

با این حال وزیر بهداشت تاکید کرد که چون نمی‌خواهد باعث تزلزل نظام و تغییر نرخ دلار شود از خیر بودجه‌ای که از صندوق توسعه ملی بابت مبارزه با کرونا به این وزارتخانه تخصیص یافته بود می‌گذرد و اندک بودجه تخصیص یافته را هم بازمی‌گرداند و او و همکارانش لب فرو می‌بندند. در حالی که پرسنل درمانی در شهرهای مختلف، به دلیل عدم برخورداری از امنیت شغلی و پرداخت نشدن به موقع حقوق‌ها و کارانه‌های خود در حال اعتراضند. از طرف دیگر بعد از حدود ۸ ماه دست و پنجه نرم کردن این افراد با کرونا، تقریبا همه‌ی ایران در حال حاضر بر اساس آمار دولتی در وضعیت قرمز به سر می‌برد.

البته پیش از آنکه وزیر تصمیم به بازگرداندن این پول بگیرد خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام ارشد در سازمان برنامه و بودجه که نامش اعلام نشد گفته بود: «دلیل تأخیر بانک مرکزی در تخصیص این مبلغ به وزارت بهداشت نیز به دو دلیل باز می‌گردد اول آنکه بانک مرکزی به دلیل آثار پولی که تبدیل یورو به ریال دارد، ملاحظاتی داشته و مخالف است. و دوم اینکه اصولا ارز صندوق توسعه ملی در دسترس نیست.»

این اظهارات وزیر بهداشت در حالی بیان شد که پیش از این بارها مسئولین وزارت بهداشت از کمبود بودجه برای پرداخت حقوق و مزایای پزشکان و پرستاران خبر داده و می گویند که «صبر و تحمل و توان پزشکان و پرستاران هم حدی دارد.»

طی روزهای اخیر در کنار افزایش تعداد مرگ‌ها و ابتلاها بر اثر کرونا در ایران، خبرهایی هم از تجمع های اعتراضی کادر درمانی در اعتراض به عدم پرداخت اضافه کار و کارانه‌شان در شهرهای مختلف از جمله شیراز، اهواز، مشهد و بابل بدست می رسد که در برخی موارد به خشونت و درگیری با پلیس و دستگیری معترضان انجامیده است.

این اعتراض ها در زمان موج اول کرونا دلایل دیگری هم داشت. از جمله اینکه کادر درمان وسایل حفاظتی کامل و استاندارد در اختیار نداشت که به مرگ و میر بالای آنان در آن دوره انجامید. بر اساس اطلاعیه تیر ماه سازمان عفو بین‌الملل، ایران در میان کشورهایی که بالاترین میزان مرگ‌ومیر کادر درمانی بر اثر ابتلا به کرونا داشتند، در رده هشتم قرار گرفت. رقم ابتلای پرستاران هم تا شهریور ماه ۱۸ هزار نفر اعلام شد.

بنابر آمار رسمی شمار کل جان‌باختگان در ایران بیش از ۲۴ هزار نفر و تعداد کل مبتلایان ۴۲۲ هزار و ۱۴۰ نفر اعلام شده، در حالی که بنا به آمار برخی نهادهای مستقل، آمار جان باختگان حدود سه برابر آمار رسمی است. طبق گفته مسئولان هر بیمار مبتلا به کرونا، حدود ۱۹ میلیون تومان هزینه روی دست بیمارستان‌ها می‌گذارد و این رقم تازه فقط مربوط به زمانی است که بیمار به بخش مراقبت‌های ویژه نرفته باشد.

وزیر بهداشت دیروز  با بیان اینکه: «من اصلا اشتباهی وزیر شدم و اشتباه این راه را آمدم. این راه چیزهایی می‌خواست که من ندارم…»، نشان داد که با توجه به شرایط بحران اقتصادی کشور و تصمیم نادرست او برای بازگرداندن پول صندوق توسعه که بسرعت منجر به فروپاشی سیستم درمانی و رها شدن مردم بی پناه در دام کرونا خواهد شد، مسئولان چگونه از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند و در مقابل مشکلات دستها را بالا می برند.