تحلیلی بر وضعیت نظامی در خلیج فارس، ناخدا محمد فارسی

سرازیر شدن تجهیزات نظامی آمریکایی و اسراییلی به منطقه و سکوت خفت بار سرداران سپاه جمهوری اسلامی ایران.

 

ناخدا محمد فارسی، عضو شورای مدیریت گذار

طی هفته گذشته در سرخط خبری گروه دفاعی خبرگزاری فارس و تسنیم پیام دندان شکن! سردار سپاهی سرتیپ قادر رحیم زاده جانشین قرارگاه پدافند هوایی کشور را مشاهده می‌کنیم که گفته است «تحرکات بمب‌افکن‌های بی-۵۲ لحظه به لحظه رصد می‌شود، کوچکترین تجاوز به حریم هوایی کشور پاسخ آتشین دارد (۱).» با این تفاصیل باید گفت رهبر جمهوری اسلامی لازم است خیالش از هرلحاظ آسوده باشد.

این در حالی است که در هفته گذشته شاهد انباشته شدن تجهیزات نظامی آمریکایی و اسرائیلی در خلیج فارس بوده ایم. سرداران به اصطلاح بیدار ! فراموش کرده و یا نخواسته‌اند بدانند که تنها هواپیماهای ب-۵۲ نیستند که وارد خلیج فارس شده‌اند. همزمان با آمدن هواپیماهای بی-۵۲ ناو هواپیما بر نمیتز هم به منطقه وارد شده است که لااقل مجهز به ۱۲۰ فروند هواپیمای جنگی سوپر هورنت است. این ناو هواپیمابر از قدرت دفاعی شامل موشکهای ناتو ریم-۷ و ۱۱۶ نیز برخوردار است. این ناو برابر با وظایف محوله آن، توسط چندین ناوشکن اژدرافکن بمنظور پشتیبانی همراهی می‌شود. می توان گمانه زد ناو هواپیمابر نمیتز همراه با ناوشکن های پشتیبانی و تجهیزات هوایی-دریایی که در خود جای داده اند، می‌تواند در مقابل تهاجم نظامی از طرف نیروهای مسلح ایران نه تنها مقاومت، بلکه به احتمال بسیار بالا از نظر نیروی دفاعی و تهاجمی از امکانات بالاتری برخوردارند. از نظر قدرت دریایی و هوایی، باید هواپیماهای اف-۱۵ و اف-۱۶ که در پایگاه هوایی امریکا در قطر مستقر هستند را نیز به نیروهای ائتلاف آمریکا اضافه کرد. مضاف بر اینکه اگر کشور های حاشیه خلیج فارس بهر دلیلی وارد کارزار پیکار بین ایران و آمریکا شوند ، آنان نیز از نیروی هوایی بسیار مجهزی شامل اف-۱۵، اف-۱۶ و شاید اف-۳۵ نیز برخوردارند.

اضافه بر نیروی هوایی موجود در صحنه، نیروی دریایی آمریکا، زیردریایی اتمی «یواس اس جورجیا» مجهز به موشک‌های هدایت شونده را در روز سه شنبه ۲ دیماه ۱۳۹۹ وارد خلیج فارس کرد (۲). این زیردریایی نیز توسط  دو ناو جنگی مجهز به پرتاب موشک‌های هدایت شونده کروز «یو‌اس‌اس پورت رویال» و «یو‌اس‌اس فیلیپین سی» از تنگه هرمز عبور کرده و وارد خلیج فارس شدند. این زیردریایی مجهز به ۱۵۴ فروند موشک دریا به زمین تاماهاک می‌باشد. می توان برآورد کرد نزدیک به ۱۰۰۰ فروند موشک تاماهاک بر روی ناوشکن های آمریکایی آماده پرتاب هستند. حدّ اکثر برد این موشک ها  ۱۰۰۰ میل دریایی است که می‌توانند تأسیسات زمینی، و دریایی را هدف قرار دهند.

افزون براین تجهیزات دریایی-هوایی آمریکایی و همچنین نیروهای مسلح کشورهای منطقه خلیج فارس، اسراییل نیز یکی از زیر دریایی خود را به خلیج فارس فرستاده است. اطلاع زیادی در باره این  زیردریایی های اسرائیلی در دست نیست ولی بررسی ها نشان میدهد که زیردریایی های اسرائیلی از نوع دلفین ساخت آلمان می‌باشند و به موشکهای کروز و اتمی مجهزند. طول این زیردریائی ها ۶۰ متر است و مجهز به ۱۰ مقر پرتاب موشک می‌باشند.  برد این موشک ها همانند موشکهای تاماهاک است. نیروی دریایی اسرائیل مجهز به موشکهای پاپیو نیز می‌باشد که در زیردریایی های کلاس دلفین نیز استفاده می‌شوند. تعدادی از این موشکها را آمریکا از اسرائیل خریداری کرده که در هواپیماهای بی-۵۲ مورد استفاده قرار می‌دهند. از دیگر مشخصات این زیردریایی سیستم سوناری پاسیو است که امکان میدهد زیردریایی مدت طولانی در نزدیکی سواحل دشمن بدون صدا در زیر آب بمانند و حرکت کشتی ها  و ناوهای جنگی را رصد کند. این زیردریایی ها قابلیت فرستادن غواصان به بیرون از زیر دریایی در زیر آب و برگردان آنها به داخل را نیز دارد. زیر دریایی اسرائیلی که از کانال سوئز عبور کرده، و از راه دریای سرخ، دهانه باب المندب و دریای هند وارد خلیج فارس میشود به احتمال قوی از نوع دلفین ۲ می‌باشد.

در مقابل این نیروی هوایی عظیم، نیروی هوایی کشور ایران بطور تقریب شامل ۸۰ فروند هواپیمای اف-۱۴ (اگر  تاکنون قابلیت عملیاتی خود را حفظ کرده باشند) و بیش از ۱۰۰ فروند هواپیماهای اف-۴ و اف- ۵، ۲۰ فروند میگ ۲۹ ، همین تعداد سوخوی ۲۳ و ۲۴ روسی و دیگر تجهیزات هوایی که از هنگام جنگ عراق و آمریکا، که برای مصون ماندن از حملات ائتلاف آمریکا، ‌به ایران فرستاده شدند، می باشد که در مقابل نیروی دریایی و هوایی ائتلاف آمریکا نمی توانند مقاومت مؤثری ارایه دهند. رژیم بر روی قدرت موشکی خریداری از چین، روسیه و کره شمالی، ساخته شده تحت لایسنز و موشکهای ساخت داخلی و پدافند هوایی شامل سامانه های اس-۳۰۰ روسی و باور ۳۷۳ کپی سازی از اس-۳۰۰ تکیه دارد تا  کمبود نیروی هوایی و پدافندی کشور در هنگام رویارویی با نیروی ائتلاف آمریکا را جبران نماید. نیروی هوایی کشور و پدافند هوایی می‌توانند چند روزی در مقابل حملات هوایی ائتلاف مقاومت کنند، ولی در مقابل موشکهای کروز تاماهاک قابلیت دفاعی مؤثری در ایران وجود ندارد.

دلیل اجتماع این تجهیزات نظامی در خلیج فارس تهدید سران سیاسی و سپاه پاسداران رژیم است. بخصوص پس از ترور فخری زاده که کشتن او را به اسرائیل نسبت می‌دهند و با فرارسیدن سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، رژیم اسلامی ایران آمریکا و اسرائیل را به انتقام جویی تهدید کرده که توسط خامنه ای، روحانی و سران سپاهی بارها اعلام گردیده است. لازم به یادآوری است، در صورتیکه به هر دلیلی سرداران سپاهی، حتی به اشتباه، عملی نا بخردانه انجام دهند که منجر به کشته شدن نظامیان آمریکا شود، رویارویی نظامی در خواهد گرفت که برای رژیم و کشور ایران بسیار گران تمام خواهد شد.

می توان گمانه زد آنطوریکه شواهد امر نشان می‌دهند، ممکن است تهدیدهای رژیم اسلامی جز پروپاگندایی بیش نباشد، و رژیم ممکن است برابر با روال معمول اقداماتی توسط شبه نظامیان نیابتی خود در عراق، یمن و سوریه، جزب الله لبنان و دیگر گروهای تروریستی نیابتی انجام دهد. در این مورد شاهد بوده ایم که از طرف گروه تروریستی حماس دو فروند موشک از غزه به بندر اشکلون اسراییل شلیک شد که توسط پدافند هوایی گنبد آهنین رافائل اسرائیل در هوا منجر شدند و در مقابل اسرائیل چندین حمله هوایی برعلیه تأسیسات نظامی حماس، که گفته می شود شامل کارخانجات ساخت موشک نیز باشد، در غزه انجام داد. همچنین در روز شنبه ۵ دیماه ۱۳۹۹ دو انفجار در مرزهای اسرائیل با لبنان اتفاق افتاد که هنوز مشخص نیست چه تلفاتی در پی داشته است.

اضافه براین اقدامات ایذایی، یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹، چندین موشک به طرف منطقه سبز بغداد که سفارت آمریکا در آن قرار دارد نیز پرتاب شد که گفته می‌شود از طریق شبه نظامیان اصائب اهل حق که تحت فرمان سپاه قدس است پرتاب شده که تلفات جانی نداشته است. در این زمینه نیروهای امنیتی عراق چند شبه نظامی از اصائب اهل حق از جمله یکی از فرماندهان بلند پایه این گروه را بازداشت کرده اند. نخست وزیر عراق تهدید کرده که با شبه نظامیان برخورد جدی خواهد نمود. متقابلاً شبه نظامیان اصائب اهل حق نیز با انتشار ویدیویی نخست وزیر الکاظمی را تهدید به بریدن گوش کرده اند (۳). در همین زمینه، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده  امریکا موسوم به «سنتکام» نیز روز چهارشنبه ۴ دیماه ۱۳۹۹، در بیانیه‌ای در خصوص حملات راکتی به سفارت آمریکا در بغداد گفته است: حملات گروه های خودسر مورد حمایت حکومت ایران بیش از همه باعث کشته شدن غیر نظامیان و نیروهای امنیتی عراق گردیده است (۴).

همانگونه که در بالا توضیح داده شد، با سرازیر شدن تجهیزات نظامی هوایی-دریایی آمریکایی و اسرائیلی به خلیج فارس رژیم به وحشت افتاده است، سرداران سپاه خفقان گرفته اند و وزارت امورخارجه رژیم اقدامات ایذایی در عراق، لبنان و نوار غزه را محکوم و هرگونه ارتباط با آن را تکذیب کرده است.

۲۷ دسامبر ۲۰۲۰

https://www.farsnews.ir/news/13990922000945/ (۱)

https://www.washingtonpost.com/world/middle_east/iran-israel-fakhrizadeh-nuclear-assassination/2020/12/23/fca9e0fe-44e8-11eb-ac2a-3ac0f2b8ceeb_story.html (۲)

https://radis.org/ (۳)

https://www.radiofarda.com/a/trump-warned-iran-on-iraq-situation/31016106.html (۴)