حكم اعدام دو روحانى بلوچ، طناب تبعیض بر گردن اهل سنت

اعدام این دو روحانی بلوچ و اهل سنت بیش از اينكه ایجاد رعب و وحشت افکندن در میان اقوام بلوچ را موجب شود، نشان از ترس خود حاكميت دارد كه راهى جز سركوب و ترويج خشونت نمى‌شناسد.

 

یزدان شهدایی

“مولوی امان‌الله بلوچی”و “حافظ عبدالرحیم کوهی”، دو روحانی اهل سنت محبوس در زندان مرکزی زاهدان برای اجرای حکم اعدام امروز دوشنبه ۲۹ دی به قرنطینه زندان منتقل شده‌اند.

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» به نقل از منابع خبری جامعه اهل سنت ایران، این دو زندانی در تماس با خانواده خواسته‌اند تا برای آخرین ملاقات به زندان بیایند.

امان‌الله بلوچى و حافظ كوهى، آبان ۱۳۹۴ به دست ماموران امنیتی بازداشت و به اتهام‌های امنیتی مورد بازجویی و تفهیم اتهام قرار گرفتند؛ اما این زندانیان هیچ‌گاه این اتهام‌ها را قبول نکردند. این دو روحانی اعلام کرده‌اند که برای اخذ اعترافات اجباری مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.

دادگاه انقلاب زاهدان در شهریور ۱۳۹۸ هرکدام از این دو زندانی را به ۱۰ سال حبس و اعدام محکوم کرد.

یک منبع مطلع گفته است که: “مسئولین به خانواده این دو مولوی گفته‌اند اگر دو تن از فامیل‌های این دو زندانی که فراری هستند را بیاورید و به ما تحویل دهید این‌ها را آزاد می‌کنیم”. این منبع به شرط عدم افشای نامش ادامه داد: حتی بسیاری از سرداران منطقه را برای رساندن این پیام به خانواده واسطه کرده‌اند.

لازم به ذکر است مسئولین در نظام ایران بارها در بلوچستان زندانیان بلوچ را به‌خاطر افراد دیگر و فامیل‌های آن‌ها که در خارج از كشور فعاليت مى‌كنند به گروگان گرفته و حتى اعدام كرده‌اند!

حكومت اسلامى شيعه در ايران از همان ابتداى كار مبتنى بر تبعيض عليه اقليت‌هاى مذهبى ديگر بنيان گذاشته شد. عبدالحميد مولوى امام جمعه اهل سنت زاهدان بارها از عناد و دشمن حكام شيعه در مورد اهل سنت ايران زبان به شكايت گشوده است.

اهل سنت در ايران بنا بر آمارهاى غير رسمى جمعيتى بالغ بر ١٥ ميليون نفر را شامل مى‌شوند كه اكثرا در مناطق مرزى كشور سكونت دارند و در طول تاريخ همواره حافظ مرزهاى كشور ايران و تماميت ارضى ان بوده‌اند.

تراژدى زندگى كول‌بران كرد و روايت رنج و بى‌عدالتى زندگى هموطنان ما در بلوچستان، بازتاب تبعيض قانونى و غير قانونى است كه زمامداران ولايت‌مدار بر اهل سنت اعمال كرده‌اند.

اعتقاد به مذهب شيعه يكى از شرايط اصلى براى داوطلبان رياست جمهورى است. در رده‌هاى بالاى حكومتى اهل سنت جايي ندارند، قصات فقط شيعه هستند و در نهادهاى نظامى هم حداكثر تا درجه سرهنگى امكان رشد دارند! بودجه مناطق سنى نشين پايين‌تر از مناطق شيعه نشين است و اين بى‌رحمى و تبعيض را حتى درون يک استان كشور، مثل خراسان بين پيروان شيعه و سنى مى‌توان به عيان ديد! حتى در فرم‌هاى مراجعه به بيمارستان و مراكز درمانى هم اين پرسش در باره مذهب وجود دارد و دانشجويان سنى مقطع دكتراى هم اغلب به‌خاطر مذهب‌شان پذيرفته نمى‌شوند.

خط كشى شيعه و سنى در همه سطوح سياسى، اجتماعى و فرهنگى حكومت اسلامى ديده مى‌شود و بر زندگى اهل سنت در كشور ما سايه افكنده است.

حكم اعدام دو روحانى بلوچ كه اعاده بررسى مجدد حكم آن‌ها هم رد شده است، مثل خيلى از احكام صادره در حكومت اسلامى يک حكم فرا قضايی و امنيتى است. اعدام این دو روحانی بلوچ و اهل سنت بیش از اينكه ایجاد رعب و وحشت افکندن در میان اقوام بلوچ را موجب شود، نشان از ترس خود حاكميت دارد كه راهى جز سركوب و ترويج خشونت نمى‌شناسد.

از طرف ديگر اعدام این دو روحانی اهل سنت بی‌گمان اعتراض جهان اسلام با اکثریت اهل سنت را به همراه می‌آورد و بیش از پیش روابط حکومت شیعی ایران با کشورهای مسلمان را تخریب می‌نمايد.

فرهنگ‌ ستيز با اهل سنت نوشته و نا نوشته همواره در سياست خارجى حكومت اسلامى شيعه هم بازتاب‌هاى مخرب خودش را داشته است و يكى از دلايل اصلى عدم تفاهم با اين كشورها است.

حكومت اسلامى در ذات خودش منشا و منبع تبعيض است و حقوق بشر و كرامت انسانى در ان جايی ندارد. باور زدايی مذهبى و استقرار دموكراسى به‌دست مردم ايران تنها راه رفع همه تبعيض‌ها و آشتى با جهان است.