موج محکومیت‌های جهانی حمله نظامی ایران به اسرائیل

حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل موجی از واکنش‌های بین‌المللی را به همراه داشته است. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، با محکوم کردن این حملات و تشدید تنش ناشی از آن گفت: «از خطر بسیار واقعی تشدید تنش ویرانگر در سطح منطقه عمیقا نگران هستم.» گوترش از جمهوری اسلامی و اسرائیل خواست تا از “هر اقدامی که می‌تواند منجر به درگیری‌های نظامی بزرگ در جبهه‌های متعدد در خاورمیانه شود، پرهیز کنند.”

وزارت خارجه مصر با ابراز “نگرانی عمیق” خود از این حملات خواستار “خویشتن‌‌داری حداکثری” طرفین درگیر شد. در بیانیه این وزارت‌خانه نسبت به “خطر گسترش منطقه‌ای” این درگیری هشدار داده شده و آمده است که قاهره “در تماس مستقیم با همه طرف‌های درگیر برای مهار اوضاع تلاش خواهد کرد.”

وزارت خارجه عربستان سعودی نیز با انتشار بیانیه‌ای نگرانی خود را از تشدید تنش‌های نظامی ابراز کرده و از همه طرف‌ها خواست تا با خویشتن‌داری، منطقه و مردم ساکن آن را از خطرات جنگ در امان نگه دارند. در این بیانیه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته شده تا “مسئولیت خود را در قبال امنیت و صلح جهانی به کار بگیرد.”

استفان سژورنی، وزیر خارجه فرانسه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی “اکس” ضمن محکوم کردن شدید حمله ایران به اسرائیل نوشت “ایران با تصمیم‌گیری برای انجام این اقدام بی‌سابقه، به سطح جدیدی در اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود رسیده و خطر تشدید تنش نظامی را افزایش داده است.”

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا به خبرنگاران گفت کشورش “به صراحت” حملات هوایی ایران به اسرائیل را محکوم می‌کند. او افزود: «ما در کنار اسرائیل هستیم.» ترودو گفت: «پس از حمایت از حمله وحشیانه حماس در هفتم اکتبر، جدیدترین اقدام رژیم ایران باعث بی‌ثباتی بیشتر منطقه و دشوارتر کردن ایجاد یک صلح پایدار می‌شود.»

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز حملات ایران به اسرائیل را “غیرمسئولانه و غیرقابل توجیه” خوانده و گفت آلمان “در این ساعات سخت در کنار اسرائیل ایستاده است. در مورد واکنش‌های بیشتر با متحدان و شرکای خود در گروه جی‌۷ گفت‌وگو خواهیم کرد.”