سیاست داخلی و خارجی علی خامنه‌ای دو روی یک سکه است

گفتگوی رضا علیجانی با ایران ایتترنشنال

علل گسیل ماموران علیه زنان به خیابانها: روحیه لجبازانه خامنه‌ای که گفته بود کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است و زنان معترض تره‌ای هم برای آن خرد نکردند؛ کینه او از جنبش مهسا که نوک حملاتش شخص او بود و از اکثریت مردم که میداند او را قبول ندارند؛ فشار بدنه سنتی و متعصب؛ و بالاخره و به ویژه زهر چشم گرفتن از هم زنان و هم همه مردم در خیابان در نگرانی از شرایط رو به التهاب کشور و در هراس از سربرآوردن موج دیگر اعتراضی.

تشدید سرکوب زنان و بحران‌سازی جدید برای نظام ولایی در این شرایط آنچنان غیرعاقلانه است که برخی میگویند احتمالا القاء نفوذی‌های اسرائیل به خامنه‌ای است. (آقای قیس قریشی هم نوشته…)

ج.ا حالا که در سیاست خارجی‌اش قدم پرریسکی هم رو به جلو برداشته است، از آینده هراسناک است و فکر میکند می‌تواند با دور جدیدی از بستن فضا و سرکوب، جامعه را کنترل کند.

اتحادیه اروپا و خیلی از کشورها حمله اسرائیل به کنسولگری ج.ا را بنا به قواعد حقوقی بین‌المللی محکوم کردند.

جامعه ایران را نمیتوان ویدئویی تحلیل کرد. رسانه‌ها و فعالان سیاسی باید دقت کنیم حملات و برخوردهای ضدانسانی و متاثر کننده علیه برخی از دختران و زنان ایرانی را نباید به کل خیابانها و کوچه‌های شهرها تعمیم داد و ناخودآگاه از یک پیروزی بزرگ(زنان و جامعه مدنی ایران)، شکست ساخت. ماموران خشن و بی‌ادب حکومت تنها بخش کوچکی از معابر و مراکز مهم شهری و تفریحی و نه کلیه مناطق شهرها کشور را در طول چند ساعت از روز می توانند کنترل کنند. تازه در همان مناطق نیز زنان با آنها بازی موش و گربه میکنند. گزارش سایت انصاف نیوز هم…

بخشی از دوستان منتقد «پنجاه و هفتی‌ها» خودشان به «روش» همان‌ها عمل میکنند! این روش که؛ با ساده‌سازی، هر کاری که شاه میکرد را یا منفی می‌دانستند و یا اگر هم مثبت به نظر میرسید تحقیر می‌کردند و یا میگفتند حتما توطئه‌ای پشت مسئله است. اینک هم مسئله منازعات نظامی ج.ا و اسرائیل به این سادگی که در بخشی از فضای مجازی ساده‌سازی و تمسخر میشود، نیست.

این‌که ج.ا از حلبی‌سازی به موشکهای نقطه‌زن رسیده را هم باید ببینیم. این پهپادها و موشکها را که ائمه جمعه نساخته‌اند! نخبگان دانشگاهی کشور ساخته‌اند که البته دارد در یک سیاست نادرست و ضدملی به کار میرود.

یک جبهه متحد(آمریکا، انگلیس، فرانسه، اردن و…) داشتند با یک کشور ضعیف‌تر جنگ هوایی میکردند. اما در عین حال بین 5 تا 7 موشک بالستیک دقیقا به زمینِ مقصد خورد. ج.ا هم برخوردش نمایشی و عین‌الاسدی بود و نمی‌خواست خسارات جدی به خصوص انسانی وارد کند و بیشتر هوای اسرائیل را نشانه گرفته بود تا زمینش را. بعلاوه اینکه هم اسرائیل وهم ج.ا به ارتقاء تسلیحاتی و نظامی‌شان طبق تجربه این منازعه شبانه خواهند پرداخت.

جنگ، به خصوص در این نقطه از تناسب قوای اجتماعی که جمعیت معترض میلیونی در خیابان نیست، به جز ویرانی ایران، کوچک‌تر شدن سفره مردم و حکومتی وحشی‌تر هیچ ثمری برای روند تغییر و دموکراسی‌خواهی در ایران ندارد.

روانشناسی استیصال در هر دو نوع روزنه گشایی‌اش در داخل و خارج، برای مردم و جامعه مدنی عاملیت قائل نیست؛ بنابراین متوسل به حکومت ایران و یا حکومتهای خارجی برای باز شدن قفل سیاست در ایران میشود.

نمیتوان در کنار دولتی که متهم به جنایت جنگی و نقض حقوق بشر است ایستاد و توقع ایجاد دموکراسی و حقوق بشر برای کشور خود داشت.