حضور زن در اجتماع و آب شدن یخ‌های سنت و ارتجاع

مجید کریمی، عضو انجمن صنفی معلمان کوردستان_سنندج

هرچند در جامعەای زیستەایم کە نگاە جنسیتی تا مغز استخوانمان نفوذ کردە اما خوش‌شانسی ما این بودە کە در مسیر خواندن و خوانش‌های متفاوت اندیشمندان و فعالین عرصەهای مختلف قرار بگیریم و در سایە این فضای مترقی رسوبات نگاههای جنسیتی تبعیض‌آمیز را برکنیم و در مسیر انسانی‌تری قدم برداریم. تبعیضاتی کە سدەها و هزارەها بر آن گذشتە و در ناهوشیار ما بصورت قانون درآمدە و گمان ناصواب این بود کە ضد ارزش‌های زن‌ستیزانە ارزش‌های والای اجتماع‌اند!!

زنان، آن نصف بە پستو راندە جامعە ما هرچند در همەجا و همە خانوادەها بە یک شکل و یکسان مورد تبعیض نبودند اما بە عام مجبور بە هجرت حضور در اجتماع شدە و نقشی در حوادث و رویدادها نداشتند.

اینک با فراهم شدن فضا و آب شدن یخهای سنت و ارتجاع زنان پیشروان و پیشرانە موتور حرکت‌ها و جنبش‌های اجتماعی شدەاند. دانشگاهها، مراکز و مناصب علمی را از آن خود کردە، در رقابتهای علمی و نهادهای اجتماعی حضور فعال و موثر دارند، سکوهای ورزشی را در اختیار گرفتەاند و هر روز در زمینەای رکوردی تازە ثبت می‌کنند. همان کە استاد هێمن شاعر عشق و آزادی از زنان توقع داشت؛ کیژی وریای چاو کراوەی فێرەزانیین (دختر هوشیار اهل علم).

مسلما ستمی کە بە درازای تاریخ صورت گرفتە بسیار زمان می‌برد تا همە آثار آن زدودە شود و این راە برای همە زنان کوتاە و میانبر نیست، اما متشکل شدن آن راە مطمئن است کە هم در آن افراد پرورش می‌یابند هم کارها مسیر درست خود را با خرد و ارادە جمعی پیدا می‌کند.

بخاطر وضعیت حاکم بر کوردستان در بخشهای مختلف آن و متقابلا نیاز بە انسجام و ایجاد تشکیلات مختلف سیاسی/فرهنگی و تاثیرات این بخش‌ها بر همدیگر بستری فراهم شدە تا گرایش بە نهادهای مدنی و صنفی از اقبال خوبی برخوردار باشد و زنان هم بە نسبت توانایی و علایق خود نقش ایفا کنند و تاثیرگذار باشند.

خوشبختانە چە بە لحاظ کمی و چە بە لحاظ کیفی حضور زنان در جنبش‌های اخیر نوید بهاری سرسبز و خرم را از پس زمستان سرد و سخت نوید می‌دهد. جنبش معلمان هم در این سالها دهها زن مبارز و نستوە را بە خود دید کە نامشان و تاثیرگذاریشان مرزها را در نوردید؛ از خراسان تا شیراز بی‌مثال و خوزستان شکرین تا گیلان سبز و کوردستان سربلند. زنان معلم از کار اخراج شدند، کسرحقوق شدند، بازنشست اجباری شدند، زندانی شدند اما نەتنها این ستم‌ها ارادە آنان را درهم نشکست و تحقیر نشدند بلکە تبدیل بە الگوهای مقاومت و تاب‌آوری و مدرس درس عزت و پایداری شدند.

نمی‌شود از زن گفت اما از زنان مدرس و معلمان  زبان کوردی انجمن “نوژین” سنندج چیزی نگفت. آن صاحبان ارادەهای پولادین و عزمهای راسخ! حضور زنان در انجمن صنفی معلمان کوردستان_سنندج، در میان انجمن‌ها و کانونهای معلمان کشور موقعیت دیگری‌ است؛ بیشتر از ۳۰ درصد اعضاء هیات‌مدیرە و بازرسان انجمن صنفی معلمان کوردستان شاخە سنندج و ۱۰۰ درصد بازرسان انجمن را زنان برعهدە دارند، بسیاری حق عضویت پرداخت می‌کنند و حامیانی قوی برای تشکل و اعضای انتخابی هستند تا با قدرت بیشتر اهداف جامعە و جامعە معلمان پیگیری شود.

دوبارە از زبان استاد هێمن می‌گویم:
دەبێ بە زۆر بشکێ دەرکی قەڵایە
دەنا ئەو دەرکە بۆ کێ ئاوەڵایە

باید با اتحاد درهای بستە را گشود
والا درهای بستە برای هیچ کس بە آسانی گشودە نخواهد شد.

پافشاری، تاب‌آوری و مقاومت زنان افق پیروزی را نمایان خواهد کرد. همیشە انسان‌های مترقی و پیشروانی بودەاند کە رنج ناملایمات را تاب آوردەاند تا راهی گشودە شود و نور آگاهی و برابری را بر تاریکی جهل و خرافە بتابانند.

اینک امکان و فرصت کافی برای زنان معلم در تشکل‌های صنفی فرهنگیان وجود دارد تا در کارگروه‌ها و کمیتەهای انجمن‌ها بیشتر از پیش  فعالیت کنند، سازمان یابند و توان خود را بیازمایند. همە معلمان خود می‌توانند بر اساس علایق و توان ایجاد کار گروە کردە و با همراهی و همکاری هیات مدیرە انجمن‌ها نقش موثر خود را ایفا کنند.

زندگی در گذر است، باید قدم جلو گذاشت و کار کرد و پیش رفت.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران