اطلاعیه شورای مدیریت گذار در مورد حوادث کشور عراق

قیام مردم عراق علیه اسلام سیاسی و ساختار فاسد حکومت

دوسال پس از شکست داعش، نا آرامی های دو هفته اخیر بزرگترین چالش را برای دولت عراق بوجود آورده است. با گذشت تنها یک سال از نحست وزیری عادل عبدالمهدی،بزرگترین اعتراضات خودجوش شهرهای شیعه نشین نجف و ناصره و کوت در جنوب تا خیابانهای پایتخت کشور ، بغداد را در برگرفته است.

بیشتر معترضان عراقی، جوانان بیکاری اند که خواستار تغییرات اساسی در کلیت نظام و دولت عراق هستند.فساد دستگاه های دولتی و کمبود مزمن آب و برق ، صادارات مواد مخدرو بی آیندگی جوانان این کشور از عوامل بنیادی این جنبش خودجوش هستند.بعد از جنگ با داعش هزاران نفر از مردم عراق در کشور خود همانند رانده شده گان سرگردانند.حکومت موجود به دلیل فساد و بی لیاقتی ، مشروعیت پارلمانی خود را از دست داده است. در آخرین انتخابات مجلس تنها 22 درصد از حائزین حق رای در انتخابات شرکت کردند، یعنی مردم عراق به به مجلس و حکومتی که از استقلال برخوردار نیست و عوامل جمهوری اسلامی در امور ان دخالت اشکار می کنند، اعتماد ندارند.

آنچه که در این میان برای ما اهمیت بیشتری دارد، این واقعیت است که مردم و جوانان عراقی در خیابانها همان فریادی را سر داده اند که  مردم ایران هم مدت هاست خواستار ان هستند، “خروج ایران از عراق”.  جوانان معترض عراقی بحق انگشت اتهام خود را بسوی جمهوری اسلامی نشانه رفته  و نقش نظام اسلامی را در بوجود امدن این شرایط برملا می کنند.

جمهوری اسلامی ایران در طی دهه گذشته، سیاست انضمام عراق به هلال شیعی را که استراتژی اصلییش در خاورمیانه بوده، بهر قیمتی پیش برده و تلاش کرده کپی مدل حکومت ایران را در کرانه بین النهرین نیز برپا کند.سرمایه گذاری در کشور عراق و بویزه شهرهای شیعه نشین، ایجاد گروه های  نظامی طرفدار ایران توسط قاسم سلیمانی به بهانه مبارزه با داعش  و لی در اصل بعنوان بازوی اعمال فشار ایران در این کشور و دخالت در ساختار سیاسی ان، دیگر امری است اشکار که خود مقامات اسلامی با وقاحت ان را بر زبان آورده و عراق را یکی از استان های ایران بحساب می اورند.

مردم کشور همسایه ما عراق، از طریق رسانه ها در جریان نارضایتی و اعتراضات مردم ایران نسبت به  سیستم حکومتی اسلامی در ایران قرار گرفته اند و بخوبی میدانند که حضور جمهوری اسلامی در کشور انها فقط می تواند تنش و ترور و ناامنی و انزوای جهانی را بهمراه داشته باشد. رای منفی به احزاب نزدیک به جمهوری اسلامی در انتخابات سال گذشته و حمله به کنسولگری ایران در بصره بخش کوچکی از این خشم عمومی مردم عراق بود.

اسلام سیاسی که جمهوری اسلامی در خاورمیانه منادی و مبشر ان بوده در همه جبهه ها در حال شکست است.جوانان همه این کشورها و منجمله عراق می خواهند زندگی خود را با بقیه شهروندان جهان هماهنگ کنند و در صلح و ارامش و رفاه زندگی کنند. اکنون خواب جمهوری اسلامی اشفته شده است و نگران سرایت این اعتراضات به داخل ایران است.

مردم ایران و کشور عراق شانه به شانه هم بر علیه اسلام سیاسی، ترور و فساد مبارزه خواهند کرد و بر جمهوری اسلامی در ایران و همدستانش در عراق پیروز خواهند شد.

شورا ی مدیریت کذار،از مبارزات جوانان و معترضین کشور عراق پشتیبانی می کند، و تنها راه برقراری صلح و همزبستی مسالمت امیز بین کشورهای منطقه را استقرار دموکراسی و برقراری حکومت های سکولار میداند.

بامید صلح و دوستی پایدار در خاورمیانه.

دبیرخانه مرکزی شورای مدیریت کذار