اتحاد یک ملت برای پایان دادن به حکومت دینی، ویژگی بزرگ این جنبش است

جلال ایجادی-

۲۲-١١-۲۰١۹

جنبش با اراده مشترک در سراسر ایران پدید آمد و بیش از صد شهر و شهرستان در آن شرکت کردند و هنوز ادامه دارد. اهوازی و کرجی و مشهدی و ارومیه ای و تبریزی و کرمانشاهی و تهرانی و گیلانی و چاه بهاری و شیرازی و بسیاری دیگر، همه همگام یک خواست مشترک را بنمایش گذاشتند. هدف طرد دیکتاتوری ولایت فقیهی و طرد دستگاه سیاسی فاسد دینی حاکم توسط همه مردم ایران است.

در طی چهل سال چین به دومین قدرت اقتصادی جهان و کره جنوبی به دهمین قدرت اقتصادی جهان تبدیل شدند و کشور ما با وجود منابع بیکران و جمعیتی جوان سقوط نمود. حکومت اسلامی یعنی چهل سال سقوط ارزش های انسانی و خرافه پرستی. چهل سال تجربه یک نظام شیعه تبهکار و توطئه گر نشان داد که اسلامگرایان آخوند و نواندیش با اسلام خود فقط در پی تداوم استعمار ایدئولوژیکی ذهن ایرانی بوده اند. جنبش کنونی در تضاد با الگوی قدرت سیاسی متکی بر دین است. این مبارزه همگانی ایرانیان نشان دهنده دردهای مشترک ما و آرزوی مشترک ماست. تفاوتهای ما فرعی است و نقاط مشترک ما بیکران است.

این جنبش بر خلاف اخبار بی بی سی، یک جنبش سیاسی میباشد. مردم شعار دادند: مرگ بر دیکتاتور، روحانی حیا کن مملکت رها کن، رضا شاه روحت شاد، جمهوری اسلامی نمی خوام نمی خوام، مرگ برخامنه ایی، مرگ بر دیکتاتور، نه پول داریم نه بنزین گوربابای فلسطین، دشمن ما همین جاست کی گفته که آمریکاست، هم غزه هم لبنان هر دو فدای ایران، سپاه و شیخ و رهبر عامل فقر کشور، ملت گدایی میکند آقا خدایی میکند، نه اسلام نه قران جانم فدای ایران. این شعارهای اعتراض همگانی مردم ایران به سیاست حکومت خامنه ای در خاورمیانه است، اعتراض علیه دیکتاتوری است، اعتراض علیه فقر و بیعدالتی است و اعتراض علیه حکومت دینی است. افزون برآن با خواست «نه قرآن نه اسلام»، جنبش متمایل به سکولاریسم است.

اتحاد یک ملت برای پایان دادن به حکومت دینی، ویژگی بزرگ این جنبش است. ساختن ایرانی آباد و آزاد به همت همه ما و در چهارسوی کشور ما نیازمند است. حکومت آینده باید دمکراسی و جدایی دین از دولت را در دستور خود قرار دهد. ایران متعلق به همه شهروندان ایرانی است و تجربه چهل سال نشان می دهد مناسب ترین حکومت برای ایران قدرتی غیرمتمرکز است که متکی بر حقوق شهروندی است. شهروندان برابری که بدون امتیازهای دینی و سیاسی، مسئولان را بر اساس شایستگی انتخاب میکنند و مسئولان، نمایندگی کل مردم ایران را دارند.

حسن نیت همگانی و هم پیمانی و آرزوی مشترک همه جمعیت این سرزمین، ما را از منطق قومی و ایلاتی و منطقه ای دورساخته و ما را بمثابه یک ملت مطرح ساخته است. در آینده همه کمبودها و تبعیض ها را باید تصحیح نمود. احترام به حقوق زبان مادری و رفع تبعیض سیاسی و دینی باید مورد توجه جدی قرار گیرد و خوشبختی و رفاه و عدالت و محیط زیست سالم و مدرنیته برای مردم باید فراهم آید. مردم هم زبان و همدل و هوشیار آینده میهن خود را خواهند ساخت. مردم ایران با تمام ویژگی های خود میتوانند بهم دیگر اعتماد کنند زیرا در طول تاریخ کنار هم بوده اند. رفع سوتفاهم ها و احترام متقابل و تجربه مشترک، راز ادامه کاری تاریخی ایرانیان است. در جهان پرتلاطم ما باید بمانیم و نقش خود را در تمدن جهانی ایفا کنیم.

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»