نگاهی به سفرهای بین المللی مقامات جمهوری اسلامی در دوران سرکوب اعتراضات مردم

گزارش اختصاصی تلگرام شورای مدیریت گذار
هیراد آبان

درست در هنگامی که مردم ایران در بن بست خبری و رسانه ای خونبارترین سرکوب سیاسی را تجربه می کردند، از سوی مقامات وزات امور خارجه جمهوری اسلامی تحرکات بین المللی گسترده ای برای پوشش کشتار صورت می گیرد که میتواند پشت پرده موضع گیری های محتاطانه غربی ها و برخی کشور های دیگر را تا حدی آشکار کند.

به عنوان مثال در حالی که روحانی می گوید از ماجرای بنزین بی اطلاع بوده است، معاون علمی و فن آوری او، سورنا ستاری در تاریخ یازدهم تا شانزدهم نوامبر در کشور چین در اتاق هایتک چین جلساتی را داشته است.

جالب اینجاست که بزرگترین خسارت ملی که حکومت به مردم وارد کرده است از معبر قطع اینترنت بوده که متوجه شرکت دانش بنیان مبتنی بر آی تی بوده است. پیاده سازی اینترانت ملی به عنوان نخستین عمل میدانی پس از افزایش قیمت بنزین با الگو برداری سیستم چینی بی ارتباط با این سفر نبوده است.

جامعه اقتصادی ایران بر اساس ارزیابی کمیسیون تجارت الکترونیکی تنها به صورت غیر مستقیم ۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است. بر اساس گزارش رسانه های ایران افشین کلاهی رئیس فدراسیون فن آوری اطلاعات گفته است روزانه ۶۰ میلیون دلار خسارت وارد شده است. رسانه ها گزارش داده اند بر اساس تخمین مقامات ایرانی خسارت مستقیم قطعی اینترنت سیصدهزار میلیارد تومان بوده است.

در تاریخ هفدهم تا هجدهم نوامبر یعنی در اوج سرکوب ها عباس عراقچی معاون ظریف، برای شرکت در سومین جلسه مذاکرات سیاسی هلند و ایران با استف بلوک وزیر امورخارجه هلند دیدار می کند. عراقچی همچنین با حضور در موسسه روابط بین الملل هلند (کلیخندال) برای مدیران این مجموعه سخنرانی می کند. بر اساس اظهارات هانس دوبوئر رئیس اتاق کارفرمایان هلند سهم برجامی این کشور ۲۰۰ میلیارد دلار بوده است. مقامات ایران اظهار کرده اند این دیدارها شش ماه یکبار برگزار میشود.

این در حالی است که بر اساس گزارش دویچه وله مسئول یک شرکت هلندی توسط دادگاهی در جنوب این کشور فوریه سال جاری یک شرکت را بابت صادرات قطعات توربین گازی که میتواند برای مقاصد نظامی، از جمله تولید سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کرد، ۵۰۰ میلیون دلار جریمه کرد.

مسئله این است که شرکت مذکور کاغذی بوده و اساسا وجود خارجی نداشته و ظن اصلی به پولشویی برای جمهوری اسلامی بوده است. البته وزیر خارجه هلند طی توئیتی گفت به عراقچی گفته است مردم ایران حق اعتراض دارند. عراقچی روزهای بین ششم تا هفتم نوامبر در بروکسل بوده است و در شورای روابط خارجی اتحادیه حضور داشته است.

در فاصله یازدهم و دوازدهم نوامبر ظریف در اجلاس آستانه با چهرههایی از جمله «میخائیل فرادکوف» رئیس مرکز مطالعات استراتژیک روسیه و نخست وزیر و مدیر پیشین سازمان اطلاعات خارجی این کشور، «بوریس تادیچ» رئیس جمهور پیشین صربستان، «دانیلو تورک» رئیس جمهور پیشین اسلوونی، «خوزه مانوئل بارازو» رئیس پیشین کمیسیون اروپا و نخست وزیر پیشین پرتغال، «خوزه لوئیز رودریگز ساپاترو» نخست وزیر پیشین اسپانیا، «ایو لترم» نخست وزیر بلژیک، «فرانکو فراتینی» وزیر امور خارجه پیشین ایتالیا، «یون بیونگ سه» وزیر امور خارجه پیشین کره جنوبی، «پیتر فرانکوپن» استاد و مدیر مرکز مطالعاتی دانشگاه «آکسفورد»، «جاناتان گرانوف» رئیس موسسه امنیت جهانی، «ووک یرمیچ» رئیس مرکز روابط بین الملل و توسعه پایدار و وزیر امور خارجه پیشین صربستان، «دیمیتری سیمز» رئیس مرکز منافع ملی آمریکا و ناشر مجله «منافع ملی»، «لی وی» مدیر مرکز تحقیقات توسعه و رئیس چین نشست داشته است.

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»