وقتی همه چیز از جمله اقتصاد تحت تاثیر مستقیم سیاست قرار دارد اعتراضات صرفاً اقتصادی معنایی ندارد

محمد قدیری

نه جرقه اعتراضات در سال 96 بدست قیمت دلار و سکه و اجناس اینقدر بالا نرفته بود و دومی را حماقت یا جسارت دولت یا دقیقتر بگویم گستاخی حکومت راه انداخت که با گرانی یک شبه بنزین بهانه برای تجمعات اولیه و بعد تجمعات و اعتراضات گسترده ایجاد کرد.
در این که شروع اعتراضات اقتصادی بود بحثی نیست ولی در ادامه و گسترش اعتراضات دیدیم که شعارها همگی یا سیاسی بودند یا سیاسی اقتصادی.

مثلاً وقتی مردم شعار می دادند که نه پول داریم نه بنزین گور بابای فلسطین شما نمی توانید آن را صرفاً اقتصادی بدانید وقتی سیاست چهل ساله جمهوری اسلامی را که اتفاقاً به ضرر خود فلسطینی ها تمام شد نیز هدف گرفتند.
تنها باری که دیدم اعتراضات سیاسی با فراخوان اپوزیسیون خارج از کشور شکل گرفت 12 مرداد 97 بود که از قضا روح الله زم و آمدنیوز در راس آن بود و اعتراضات محدودی در کشور خصوصاً در کرج و اصفهان راه افتاد که یک کشته در کرج هم داشت.
اصولاً وقتی همه چیز از جمله اقتصاد تحت تاثیر مستقیم سیاست قرار دارد اعتراضات صرفاً اقتصادی معنایی ندارد خصوصاً در ایران که وضعیت وخیم فعلی، نتیجه سیاست های توسعه طلبانه رژیم است و شما در حمایت اصلاح طلب و اصولگرا در سیاست خارجی رژیم در مورد اسراییل، آمریکا، موشک، هسته‌ای و سپاه تفاوت چندانی نمی بینید.

احتمال اینکه با این اعتراضات انفجاری، بی برنامه و هدف گذاری سیاسی و مشخص به سرنگونی رژیم برسیم بسیار کم ولی غیر ممکن نیست.
اصولاً داشتن رهبر یا رهبران مشخص و هماهنگ در این زمینه می تواند در شروع و پیشبرد و کنترل اعتراضات بسیار موثر و راهنما باشد و تا حد زیادی خاطر مردم و دنیا را از بابت داشتن آلترناتیو و عدم خلا قدرت راحت خواهد کرد. این حرف به معنی تعطیل کردن اعتراض و فعالیت های سیاسی علیه حکومت تا شکل گیری رهبر یا شورای رهبری نیست.

لذا بهتر است به این موضوعات ریشه ای فکر کنیم، تعصبات و کینه های گذشته را کنار بگذاریم و دنبال براندازی های از این دست که به ندرت در بعضی کشورها از جمله تونس افتاد نباشیم و به قول یکی از دوستان با هم بحث کنیم ولی با جمهوری اسلامی جنگ کنیم.
به جای حذف چپ و راست و سلطنت طلب و جمهوری خواه و سوسیالیسم و لیبرالیسم و نئولیبرالیسم و مذهبی و غیره دنبال حذف تفکر استبدادی و فاشیستی باشیم تا همه در یک فضای باز حرفهای خودشان را بزنند و بدون تبعیض در بستری عادلانه فعالیت و زندگی کنند.

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»