اقتصاد در ایران کلافی سر درگم! بخش دوم؛

رضا شیرازی-

طرح یک آرمان قابل تحقق

براستی در چهارچوب اقتصاد تماما بحران زا و ناسالم غیرتولیدی؛ نفتی، تجاری و رانتی کدامین آرمانهای انسانی و اجتماعی را باید مطرح کرد که امکان تحقق آن بعد از سرنگونی استبداد مذهبی ممکن باشد؛

بگمانم طرح آرمانهایی خردمندانه و تحقق آنها هنگامی واقعی خواهد بود که به شکلی از اشکال رد پایی از آنها در مطالبات طبقاتی و اجتماعی و صنفی در این چند سال مشاهده شده باشد. وقتی از این منظر به طرح آرمانهای قابل تحقق بیاندیشیم، بهتر به سرشت مطالبات جامعه پی می بریم. بنابراین آرمانهای جامعه به شکلی از اشکال ناشی از نیازهای واقعی است که در ضمیر خودآگاه جمعی ملت ما بطور طبیعی به برگ و بار نشسته است.

حال به یکی از آرمانهای قابل تحقق اشاره می کنیم

« آموزش رایگان و اجباری»

هنگامیکه تلاش و کوشش بی دریغ و مستمر آگاه ترین قشر جامعه ایران یعنی معلمان را در نظر می گیریم می بینیم که با تاکید به امر « آموزش رایگان»، در پی پاسخ به یکی از نیازهای مهم و حیاتی جامعه هستند.

آموزش رایگان و اجباری، آرمان قابل تحققی ست که هم آبادانی و توسعه کشور و هم باعث تغییرات بنیادین در خود نظام آموزشی که هم اینک کاملا طبقاتی ست خواهد شد چرا که ده ها و شاید بتوان تصریح کرد که صدها موسسه ای که صرفا بند وبستی از نظام آموزشی نادرست و طبقاتی ست از میان خواهد رفت و مهمتر از آنکه نظام مشارکتی در حوزه آموزش بوجود آمده و هم شان و منزلت و کرامت اجتماعی و انسانی معلمان به درستی حفظ و هم نظام آموزشی کاربردی تحقق خواهد یافت.

البته زمانی آموزش رایگان و اجباری بعد از فروپاشی استبداد مذهبی تحقق خواهد یافت که همزمان مسئله کار و دستمزد عادلانه نیروی کار جایگاه واقعی خوا را یافته باشد. بعلاوه جنبش معلمان کشورمان توانسته باشد آرمان فوق را همگانی نماید تا در گسترش و تحقق چنین خواسته ای تمامی مدارس خصوصی، غیرانتفاعی به حداقل رسد و بودجه کافی و مورد نیاز برای آموزش رایگان تخصیص یافته و نه تنها باید امر مشارکت نیروی کار در بخش آموزش، در سیاست گذاری کلان تحقق یاید، بلکه تغییرات کیفی در نظام آموزشی در سه سطوح ابتدائی متوسطه و عالی هم بوقوع بپیوندد.

سخن آخر؛

به نظر میرسد که آرمان آموزش رایگان و اجباری همه نیروهای دمکرات، چپ و سکولار و رادیکال را فرا می خواند که از هم اکنون در ترویج و تحقق چگونگی آن گام بردارند تا در فردای بعد از جمهوری اسلامی جامعه ما شاهد آن باشد.

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»