هشدار به ناسیونالیست های بنیادگرا- شیرین عبادی

به اعتقاد من بنیاد گرایی خاص گروههای مذهبی نیست، بلکه می تواند در سایر گروهها نیز وجود داشته باشد از جمله در بین ملی گنراها یا به عبارت دیگر ناسیونالسیت ها. ملی گرایان بنیادگرا اعتقاد دارند که فقط تفکر آنان درست است و حاضر نیستند به حرف دیگران گوش کنند. آنها دنیا را به دو صورت، دنیای ما و دنیای آنها یا وطن ما و وطن آنها تقسیم کرده اند.

اما همگی به هوش باشیم، کشور عزیزمان ایران در مقطع حساسی قرار دارد. قرن ها است که اقوامی چون فارس و ترک و کرد و بلوچ و لر و ترکمن و عرب در آن ساکن بوده اند و آنها مالکین واقعی این سرزمین هستند. ایران وطن همه ما است و همه باید در شرایط یکسان در کنار هم زندگی کرده و حافظ امنیت و تمامیت ارضی آن باشیم.

با این مقدمه می خواهم گزارش کوتاهی از جلسه «آینده اقوام در ایران» که روز پنجشنبه ۱۲ دسامبر در پارلمان اروپا در شهر بروکسل برگزار شده بود، بدهم. در این جلسه که به دعوت پارلمان اروپا ترتیب داده شد نمایندگانی از گروههای مختلف اتنیک ایرانی شرکت داشتند. من هم که فارس زبان، شیعه و اصالتا همدانی هستم به عنوان یک مدافع حقوق بشر و معتقد به ضوابطی در این جلسه شرکت کردم تا در کنار نمایندگانی از اقوام ایرانی صحبت از وحدت کنیم خلاصه ای از حرف های من را در همین صفحه شنیدید و . مشروح جلسه را هم کانال تلوزیونی ایران اینترنشنال پخش کرد.

در این جلسه مانند تمامی جلسات دیگر نمایندگان گروههای مختلف صحبت از وحدت ایران می کردند، خواهان تمامیت ارضی ایران بودند، کسی صحبت از تجزیه نمی کند و تجزیه در مخیله آنان نمی گنجد، آنان خواهان حقوقی هستند که سالیان سال است نه تنها در جمهوری اسلامی بلکه حتی در سلطنت پهلوی نیز از آنان مضایقه شده، آنان حقوق برابر می خواهند، برابری هم در زمینه های فرهنگی و اجتماعی و هم در زمینه های اقتصادی. متاسفانه حکومت مرکزگرایی که در ایران سالیان سال است مسلط شده و این طرز تفکر را به برخی از هموطنان نیز انتقال داده که این گروهها تجزیه طلب هستند و باعث شده که سرمایه گزاری در برخی از نقاط ایران به ندرت صورت گیرد و حتی اگر در منطقه ای کارخانه یا استخراج معدن یا امکان اشتغالی به وجود آید حتی الامکان سعی شده از مهندسین و کارگران بومی استفاده نشود، نمونه آن را ما در بندر ماهشهر می بینیم. قطب تجاری ایران است اما به گفته یکی از دوستان که در آن منطقه سکونت دارد حتی برای استخدام راننده و باغبان از افراد غیر بومی استفاده می شود و حال آنکه باید در سرمایه گزاری و ایجاد اشتغال ، مناطق محروم و استفاده از افراد محلی ، در اولویت برنامه های کلان حکومتی باشد. و همچنین بسیاری از برنامه های دیگری که می توان انجام داد و اینچنین باعث رنجش اقوام ایرانی نشد

خبرنگاران زیادی در جلسه شرکت کردند و صحبت ها را پوشش دادند. من شما را به یکی از آنان ارجاع می دهم، سایت دویچه وله خلاصه ای از صحبت های همه افراد را به صورت نوشتاری بیان کرده بنابراین با خواندن آن متوجه خواهید شد که هیچکس صحبت از تجزیه نکرده است

جالب است ، مصطفی هجری دبیر کل حزب دموکرات در این جلسه گفت عنوان حزب ما «حزب دموکرات کردستان ایران» است و اگر ما قصد تجزیه داشتیم، ایران را به نام خود اضافه نمی کردیم. به در دل ها گوش کنید، شریک نشوید با حکومت جبار ایران و مارک تجزیه طلب را به اقوام ایرانی نزنید چرا که آنها تجزیه طلب نیستند. آنها خواهان حقوقی هستند که سالیان سال از آنها مضایقه شده است.

https://t.me/shirinebadiofficial

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»