محکومیت رژیم جمهوری اسلامی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و پارلمان اروپا

در روز گذشته ۱۸ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۷ آذر ۱۳۹۸ ) مجمع عمومی سازمان ملل متحد، قطعنامه‌ محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را که پیش از این در تاریخ ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) به پیشنهاد کانادا در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده بود، تصویب کرد. این قطعنامه با ۸۱ رای مثبت در برابر ۳۰ رای منفی تصویب شد. ۶۶ کشور نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل با استناد به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، جاوید رحمان، تهیه و تصویب شده است. در این گزارشات شدیدا نسبت به اعدام نوجوانان و همچنین افزایش فشار بر اقلیت‌ها در این کشور ابراز نگرانی شده بود.

در قطعنامه همچنین آمده است که جمهوری اسلامی باید به بازداشت‌های خودسرانه به ویژه بازداشت افراد دوتابعیتی و شهروندان خارجی پایان دهد و به دادرسی عادلانه پایبند باشد.

قطعنامه محکومیت جمهوری اسلامی در شرایطی تصویب شده است که در ماه آبان امسال جامعه جهانی شاهد سرکوب خشن و وحشیانه اعتراضات مسالمت آمیز مردم ایران علیه فقر، تنگدستی و تبعیض توسط جمهوری اسلامی بود؛ که در همین رابطه دبیرکل شورای مدیریت گذار و مشاور عالی حقوقی این شورا نامه ای رسمی به دبیرکل سازمان ملل ارسال کردند. در این نامه درخواست شده بود که جنایات جمهوری اسلامی در برخورد با مردم معترض ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد بررسی قرار گیرند.

پارلمان اروپا اما یک روز بعد از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در روز پنج‌شنبه ۲۸ آذر با تصویب قطعنامه‌ای «استفاده گسترده و نامتناسب از خشونت توسط ایران علیه معترضان مسالمت‌آمیز» در هفته‌های اخیر را محکوم کرد و از جمهوری اسلامی خواست تا تعداد کشته‌ها و بازداشت‌شدگان را اعلام کند؛ قطعنامه ای که بسیار بجا بود و می تواند مکمل قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد محسوب شود.

در قطعنامه پارلمان اروپا از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته شده است تا در مورد ایران بدون تأخیر تحقیقات جامعی دربارهٔ وقایعی که در هفته‌های گذشته اتفاق افتاده است، آغاز کند.