فضای امنیتی شدید و بازداشت تعدادی از شرکت کنندگان در مراسم چهلم کشته شدگان اعتراضات آبان ماه

در حالی که نیروهای امنیتی برای جلوگیری از برگزاری مراسم گرامیداشت جان باختگان اعتراضات آبان ماه از چند روز قبل به تشدید فضای امنیتی در تهران و تعداد دیگری از استان های کشور دست زدند، با این وجود امروز پنجشنبه ۵ دی ماه گروه هایی از مردم از جمله تعدادی از سینماگران و فعالان مدنی برای برگزاری چهلم پویا بختیاری در گورستان بهشت سکینه در کرج حضور یافتند.

همچنین گزارش هایی حکایت از برگزاری مراسم گرامیداشت کشته شدگان بر سر مزار آنها در شهرهای دیگر از جمله در استان گیلان دارد.

حضور مردم در قطعه ۲۶ گورستان بهشت سکینه با وجود بستن جاده های منتهی به این گورستان توسط نیروهای انتظامی عملی شد و حاضران موفق شدند نیمی از مراسم را که با سرود “ای ایران ای مرز پرگهر” آغاز شده بود، برگزار کنند.

با این حال نیروهای امنیتی تعدادی از شرکت کنندگان در مراسم گورستان بهشت سکینه را بازداشت و آنگونه که تصاویر منتشر شده نشان می دهد با پرواز هلیکوپتر های نظامی بر فراز گورستان و ایجاد رعب و وحشت تلاش کردند تا از ادامه مراسم جلوگیری کنند.

پیش از این به دستور مقامات قضایی و با هدف جلوگیری از برگزاری مراسم، ۸ تن از اعضای خانواده پویا بختیاری از جمله مادر و پدر او از روز دوشنبه دوم دی ماه بازداشت شدند و امروز پنجشنبه مادربزرگ پویا با انتشار ویدیویی خبر داد که نیروهای امنیتی مانع از حضور وی بر سر مزار نوه اش نیز شده اند.

جو شدید امنیتی در روز پنجشنبه محدود به گورستان بهشت سکینه در کرج نبود و خبرها و تصاویر منتشر شده از مناطق مختلف تهران نشان می دهد که ازساعات اولیه بامداد یگان های ضد شورش، خودروهای زرهی، و گروه های موتورسوار در میدان های بزرگ، روی برخی پل ها و گذرگاه های حساس مستقر شده و فضایی شبیه حکومت نظامی اعلام نشده ایجاد کرده بودند.

فضای توصیف شده در تهران در بسیاری از شهرهای دیگر از جمله در شهریار، رباط کریم، اندیمشک، شیراز، رشت و زاهدان نیز گزارش شده است. علاوه بر این مقامات امنیتی از روز چهارشنبه دستور کاهش سرعت اینترنت و قطع ترافیک بین الملل در خطوط تلفن های همراه را صادر کرده بودند.

هراس جمهوری اسلامی از برگزاری مراسم گرامیداشت جانباختگان اعتراضات آبان ماه، به انتقام جویی از ۸ تن از زندانیان سیاسی زن در زندان اوین که در همبستگی با خانواده های کشته شدگان دست به تحصن زده بودند نیز کشید و  مقامات زندان ضمن محروم کردن آنها از سه نوبت ملاقات و  تماس تلفنی، خانم نرگس محمدی فعال حقوق بشر و محکوم به ۱۶ سال حبس را که در جمع این زندانیان متحصن بود با برخوردی بسیار خشونت آمیز از زندان اوین به زندان زنجان منتقل کردند.

نرگس محمدی در یادداشتی به همین مناسبت نوشته که در انتقال او به زندان زنجان، غلامرضا ضیایی رئیس زندان اوین شخصا به او حمله فیزیکی کرده و دشنام داده است.