معترضان به دروغگویی مقامات جمهوری اسلامی در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی: “دروغگو دروغگو، مملکت رو رها کن”

در پی اعتراف مقامات جمهوری اسلامی به سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران، عصر و شب شنبه ۲۱ دی ماه دانشجویان دانشگاهای کشور و گروه های مختلف مردم برای بزرگداشت یاد قربانیان این فاجعه و اعتراض به پنهان کاری و انکار شرم آور این جنایت تجمع های بزرگی برگزار کردند.

این گردهمایی ها که ابتدا در برابر داشگاه پلی تکنیک و در خیابان حافظ شکل گرفت به سرعت به تظاهرات ضد حکومتی تبدیل شد و غیر دانشگاهیان نیز به آن پیوستند. مطابق گزارش رسانه های داخل و خارج کشور در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، کرمان، بابل، زنجان، بروجرد، همدان و رشت تظاهرات ضد حکومتی برگزار شد.

مردم در این تظاهرات با شعارهایی علیه علی خامنه ای و سپاه پاسداران خواهان استعفای رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل قوا شدند، که واکنش سریع و خشن نیروهای انتظامی را در پی داشت.

بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه هواپیمای بویینگ اوکراینی با ۱۷۶ سرنشین از فرودگاه امام خمینی در تهران برخاست و دقایقی بعد سقوط کرد و همه سرنشینان آن کشته شدند. مقامات جمهوری اسلامی به مدت سه روز در برابر درخواست دولت های کانادا، اوکراین، بریتانیا، آمریکا و افکار عمومی جهان که خواهان رسیدگی سریع و مستقل به موضوع توسط هیات های متخصص و ناظران بین المللی با حضور در صحنه سقوط و بررسی جعبه سیاه شده بودند به انکار نقش ایران در این فاجعه پرداختند اما سرانجام در برابر فشار افکار عمومی ناگزیر از اعتراف به سرنگونی هواپیما توسط  پدافند هوایی سپاه پاسداران شدند.

تظاهرات اعتراضی در تهران و شهرستان ها پس از مشخص شدن سکوت عامدانه خامنه ای و تکذیب و دروغ دیگر مقامات جمهوری اسلامی، از فرماندهان سپاه تا رئیس دولت و وزیر خارجه رژیم، ابتدا توسط دانشجویان آغاز شد اما به سرعت مردم نیز به آنها پیوستند. مردمی که از یک سو با روشن کردن شمع اندوه خود را نشان می دادند و از سوی دیگر با مشت گره کرده خشم خود را نسبت به رهبری نظام و فرماندهان سپاه پاسداران آشکار می کردند.

شعارهای معترضان عمدتا متوجه کل نظام و بویژه رهبری آن بود و مردم معترض با شعار “دروغگو دروغگو، مملکت رو رها کن” خشم خود را نسبت به پنهانکاری مقامات جمهوری اسلامی ابراز داشتند. شعارهای دیگری نیز، از جمله “سپاهی حیا کن، مملکتو رها کن”، “خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله”، “سپاه بی‌کفایت، مایه‌ی ننگ ملت”، “دیکتاتورِ سپاهی، داعشِ ما شمایی”، “کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل رو ستایش کنیم” در ویدیوهای منتشر شده شنیده می شوند.

آنچه در این ویدیوها بسیار مشهود است حضور فعال دانشجویان و همه گیر شدن اعتراض در شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران، شیراز و اصفهان و دیگر مراکز استانها و شعارهای کاملا سیاسی و ضد حکومتی است. اعتراضاتی مسالمت آمیز که با وجود واکنش خشن نیروهای امنیتی، منجر به خشونت متقابل مردم معترض نشد.

همچنین ویدیوهای دریافتی ادامه اعتراضات دانشجویان امروز یکشنبه ۲۲ دی ماه را نشان میدهند:

در اینجا صحنه هایی از اعتراضات شنبه  ۲۱ دی ماه را ببینید:

https://www.youtube.com/watch?v=8OISvMpxkuA

https://www.youtube.com/watch?v=-YavC2m8l_E