گزارش جلسه خاورمیانه ای شورای مدیریت گذار در ساختمان کنگره آمریکا

در تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۰ (۲۰ دی ۱۳۹۸) در ساختمان ریبرن کنگره آمریکا جلسه ای از سوی شورای مدیریت گذار تحت عنوان خاورمیانه در بحران برگزار شد. جلسه در ساعت ۱۲:۳۰ ظهر آغاز شد. در این جلسه چهارنفر سخنرانی کردند، آقایان شهریار آهی و کمال آذری از شورای گذار، آقای انتیفاد قنبر از عراق و آقای ولید فارس از لبنان.

آقای آهی مطرح کرد که سیاست صدور انقلاب شکست خورده، دلیل آن هم اعتراضات گسترده مردم لبنان و عراق است. سپس آقای قنبر مطرح کرد که در عراق نسل جدیدی به میدان آمده که بسیار شجاع است و به شدت هم مخالف حضور جمهوری اسلامی در عراق است. سپس آقای ولید فارس با ذکر تاریخچه مختصر از جنگ های داخلی لبنان تاکنون، به سراغ تحولات اخیر رفت. ولید فارس گفت که معترضین خواستار استعفای رئیس جمهور و نخست وزیر و رئیس مجلس بودند. اما تنها نخست وزیر استعفا داد و دو نفر دیگر به دلیل نزدیکی به حزب الله فعلا بر سر کار مانده اند. به گفته او تغییرات در لبنان به دیوار حزب الله خورده، یعنی با مقاومت حزب الله روبرو است.

آقای آذری در صحبت کوتاه و دقیق خود، پیشنهاد تصویب یک قطعنامه را به کنگره آمریکا داد که دولت آمریکا را موظف کند تا در هر گفتگوی احتمالی با رژیم ایران، حقوق بشر، حق تجمع و آزادی اینترنت را بخشی از مذاکره و شرایط قرار دهد.

در انتها سوال و جواب مطرح شد و جلسه راس ساعت ۲ به پایان رسید.

ویدیوی کامل این جلسه را در اینجا ببینید: