مروری بر مقاله خبرنگار سی ان ان پیرامون انتخابات اخیر در ایران- ناخدا دکتر محمد فارسی

آقای لوک مکگی خبرنگار سی ان ان پیرامون انتخابات اخیر ایران مقاله ای را روز یکشنبه ۱ ماه مارس ۲۰۲۰، منتشر کرده است که بسیار قابل تأمل است. هنگامی که به سرمقاله نگاه کردم احساسم این بود که آقای مکگی با توجه به مصایبی که مردم ایران در چند ماهه اخیر با آن دست و پنجه نرم میکنند، مقاله ای در راستای همدری و همفکری با مردم ایران نگارش کرده است. اما، پس از آنکه مقاله را تا آخر خواندم متوجه شدم که ایشان دستمایه لابی های رژیم اسلامی بوده و بیشتر خواست آنان را مورد توجه قرار داده است.

بر گردان مقاله:

خبرنگار مکگی سرمقاله خود را براین پایه قرار داده است که انتخابات اخیر رژیم اسلامی را اصولگرایان قبضه کرده اند، او تشریح میکند این واقعه چه پیامدی میتواند در پی داشته باشد.

او مینویسد رژیم ایران هنگامی انتخابات مجلس اسلامی را برگزار میکند که کشور با مسایل عدیده ای در داخل و گرفتاریهائی در خارج از کشور روبرو است. رژیم در ماه های گذشته با اعتراضات مردمی همراه با اقتصادی در حال سقوط روبرو بوده، و رقم میزند انتخابات تقریباً در فاصله یکماه از حذف قاسم سلیمانی توسط رئیس جمهور آمریکا آقای ترامپ بود که باعث نزدیک شدن ایران و امریکا به رویاروئی نظامی گردید.

خبرنگار هشدار میدهد مجلس شورای اسلامی که، وی آنرا یک شورای مشاورتی اسلامی قلمداد کرده است، رل بسیار مهمی  در شرایط پیچیده سیاسی ایران ایفاء میکند. این درحالی استکه با توجه به نقش رهبر سیاسی-مذهبی و شورای نگهبان مجلس، که از قبل تصمیم  میگیرند چه کسی میتواند برای انتخابات نامزد شود، که این خود باعث کاسته شدن ارزش و کارائی آن میباشد. خبر نگار مینویسد که بیش از ۱۵۰۰۰ نفر داوطلب انتخابات مجلس بودند که ۷۲۹۶ نفر آنها توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند که شامل بسیار زیادی از نماینده های حاضر در مجلس بود. وی مینویسد این میتواند نشان دهنده آن باشد که چقدر رژیم از برنامه های رئیس جمهور اصلاح طلب، حسن روحانی، دور شده است؛ روحانی ایکه پس از انتخاب مجدد خود در سال ۲۰۱۳ همراه با ۱۰ سال سابقه مذاکرات اتمی، کوشش کرد ایران را از انزوای سیاسی خارج و با جهان غرب و بخصوص آمریکا نزدیک کند.

روحانی موفق شد که تعهد اتمی برجام را به امضاء برساند ولی با ریاست جمهوری آقای ترامپ و خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ کوشش های روحانی نقش بر آب شد. تحریمهای آمریکا کمر اقتصاد ایران را شکسته است و کشور های خارج بدلیل تحریمهای ثانوی از سرمایه گزاری در ایران امتناع می ورزند. بنابراین اگر چه با توجه به پروسه انتخابات و افتصاد در حال فروپاشی ایران و اینکه در سال گذشته رژیم با اعتراضات بسیاری در داخل روبرو بوده، ولی با یکپارچه کردن قدرت در کشور، رژیم در اینده نزدیکی بفکر همکاری با جهان غرب و بخصوص آمریکا نخواهد افتاد.  در نتیجه باید منتظر ماند با این گونه نمایندگان شورای اسلامی آینده چگونه رقم خواهد خورد. خبر نگار مینویسد برابر با گفته مصطفی تاجزاده، سیاستمدار اصلاح طلب، از ۲۹۰ نفر نماینده مجلس اسلامی ۲۵۳ نفر آنها اصولگرا هستند که، با اپوزیسیونی در مجلس روبرو نخواهند بود. این همان خواست شورای نگهبان و رد صلاحیت اصلاح طلبان بوده است. کریس دویل مدیر شورای پژوهشی بریتانیا-اعراب، که یک اطاق فکر مستقل برای حل اختلافات مجامع گوناگون در خاورمیانه پژوهش میکند، میگوید با این ساختار مجلس شورای اسلامی، رژیم قدرت سیاسی بهتری در مقابله با آمریکا خواهند داشت؛ در کذشته شاهد آن بوده ایم که با وجود اصلاح طلبان راهی برای دیالوگ وجود داشت ولی اکنون درب ها کاملاً بسته شده است.

خبرنگار میگوید سخنگوی شورا نگهبان بدلایل سیاسی حاضر نشد با رسانه سی ان ان مصاحبه ای داشته باشد. سخنگوی شورا علی کدخدائی میگوید پایه تعیین صلاحیت نامزد های مجلس شورای اسلامی رزومه یا تقاضانامه آنها میباشد. ولی دلیل رد صلاحیت اصلاح طلبان چه بوده است مشخص نیست. خبر نگار چندین دلیل را یاد آور میشود. او میگوید که رژیم در داخل ایران با اعتراضات مردم روبرو بوده که رژیم مجبور شده اینترنت را ببندد در صورتیکه اعتراضات مردم اقتصادی و مشکل وضعیت معیشتی بود. در این اعتراضات مردم، علت گرانی معیشت را تحریم های آقای ترامپ همراه با فساد اقتصادی در سیستم مدیریتی اخوندیسم ایران دانسته و شعار داده اند.

با کنار گذاردن کاندیدا های نمایندگی اصلاح طلب، رژیم تصمیم گرفته تندروی را در پیش گیرد و مؤسسات مذهبی و ارگان های دیگر کشور بدست اصول گرایان بیافتد؛ وی مینوسد این وضعیت، اداره کشور را بیشتر به مخاطره میاندازد. دیگر اینکه اصلاح طلبان در پروسه ارتباط با آمریکا بسختی شکست خوردند. خبر نگار اضافه میکند، آقای محمد علی شبانی، تحلیلگری در سامانه سواس لندن میگوید بطور حتم تحریمهای آمریکا و حذف قاسم سلیمانی اصول گرایان را بسیار قدرتمند کرده است!!

خبر نگار از خود سئوال میکند، حال با توجه بمراتب بالا و اینکه تعداد کمی اصلاح طلب در مجلس خواهند بود، چه انتظاری با اکثریت اصولگرایان در مجلس میتوان داشت؟ در این راستا آقای کریس دویل میگوید، این انتخابات باعث سردرگمی بسیاری در سیستم اداری کشور خواهد شد؛ با توجه به اینکه اعتراضات آبانماه مردم بر علیه رژیم بقدری شدید بود که رژیم مجبور شد اینترنت را ببندد. همچنین رژیم با وجود اینکه برای مدتی سرنگونی هواپیمای اوکرانی را انکار میکرد، بالاخره قبول کرد این حادثه باعث کشته شدن ده ها تن سرنشین هواپیما در ژانویه ۲۰۲۰ گردید.  علارغم اینکه شهروندان ایران با سردرگمی پیرامون اداره کشور روبرو هستند ولی کشته شدن قاسم سلیمانی باعث شد مردم ایران در کنار رژیم قرار گرفته و فشار از طرف آمریکا که «شیطان بزرگ» نامیده میشود را تحمل کنند. حال اگر در صد شرکت کنندگان در انتخابات ایران نکته مهمی از دیدگاه آمریکائیان رقم زده شود، که برحق بودن مجلس شورای اسلامی را زیر سئوال ببرد، اما در این باره، تریتا پارسی معاون اطاق فکر مؤسسه کواینسی، میگوید «اگر مراتب بالا حقیقت هم داشته باشد»، این آمریکا را محق سیاست های خود در باره ایران نخواهد کرد.

حال ببینیم این انتخابات چه تغییری را بوجود خواهد اورد، خبر نگار میگوید «در حقیقت تغییرات بسیار کمی»: برنامه اتمی برجام مرده است؛ برابر با گفتمان پژوهشگران برنامه های اصلاح طلبان به زانو در آمده و اعتماد به روحانی هم احتمالاً از دست رفته است. بدون ارتباط و مذاکره با آمریکا تحریمها هم برداشته نخواهد شد. سرمایه گزاری خارجی در ایران هم نخواهیم داشت و رژیم از نظر اقتصادی با مشکلات عدیده روبرو خواهد شد. و بعلت اینکه ارتباط رژیم با غرب کاهش یافته، رژیم با قرار گرفتن در انزوای سیاسی، نفوذش را در خاورمیانه تشدید خواهد کرد و بخصوص در عراق تعارض با امریکا از طریق گروههای نیابتی تحت حمایت رژیم افزایش خواهد یافت.  حتی ممکن است اقدامات تجاوزگرانه رژیم در کشور هایی مانند یمن هم افزایش یافته و رژیم کوشش کند نفوذ خود در منطقه آشفته خاور میانه را  بیشتر کند. همچنین از فرصت استفاده کرده و بیش از پیش به طرف کشورهایی که با آمریکا در رقابت هستند، مانند چین و روسیه، کشیده شود.

خبر نگار اضافه میکند اگر به پژوهش بعضی از تحلیگران نگاه کنیم و بدترین سناریوی ممکن را که، همانا برگشت رژیم به تمایل به ساخت بمب اتمی است، را در نظر بگیریم، و با توجه به اینکه رژیم چندین مرحله از عدم رعایت تعهد به برجام را هم  اجرایی کرده، میتوان گمانه زد رژیم هر چه بیشتر به رویاروئی نظامی با آمریکا نزدیکتر شود. طرز عمکرد کابینه آقای ترامپ و سیاست های رژیم، دو کشور را به رویاروئی نظامی بسیار نزدیک کرد، ولی دو طرف علاقه ای به این درگیری نشان ندادند ولی حذف سلیمانی فشار زیادی را برای درگیری بوجود آورد. کریس دویل گفته است اگر ایران تصور میکند داشتن بمب اتم برای رژیم نکته پر اهمیتی است، این موضوع باید مورد بحث و گفتگو قرار گیرد!

خبرنگار باز از آقای تریتا پارسی نقل  میکند که میگوید سیاست خارجی رژیم توسط رهبر رژیم تعیین میگردد و نه رئیس جمهور. او گفته است اکنون توپ در دروازه آمریکا است که سیاست خارجی خود را عوض کند. شاید آقای ترامپ به دنبال آنستکه انتخابات آمریکا انجام شود تا شاید اکثریت جمهوریخوان در کنگره آمریکا برقرار شود، و ترامپ بخواهد سیاست دیگری اتخاظ نماید. ولی آقای پارسی معتقد است که آمریکا بهتر است سیاست خارجی خود نسبت به ایران را بازنگری نماید چون سیاست کنونی ترامپ در باره ایران نه تنها بی نتیجه بوده بلکه بالعکس زیانبخش هم بوده است.

خبرنگار اضافه میکند، سناتور های امریکائی هم میدان قدرت آقای ترامپ برای رویاروئی نظامی با ایران را محدود کردند، اما انتظار میرود آقای ترامپ این مصوبه را وتو کند. استراتژی آقای ترامپ در باره ایران کارساز نبوده بنابراین باید دید که آیا این استراتژی را ترامپ تشدید و یا آرام خواهد نمود. برای نتیجه تصمیمات آقای ترامپ، باید تا نوامبر که انتخابات آمریکا انجام میشود صبر کرد. کوتاه آمدن ترامپ برای رژیم ایران پیروزی محسوب خواهد شد و افزودن فشار امکان رویاروئی را افزایش میدهد. خبرنگار در پایان توصیه میکند پژوهشگران سیاسی باید به بررسی ادامه دهند تا مشخص شود ترامپ از ایران چه انتظاری دارد و ایا روی خوش نشان دادن به ایران میتواند به حل مشکلات کمک کند؟

تحلیل:

باعث تأسف است که رسانه معتبری مانند سی ان ان اجازه میدهد، با توجه به روزگار سیاهی که مردم ایران در کشورشان با آن روبرو هستند، خبرنگارش اینگونه بی محتوا مسائل سیاسی ایران را بدرخواست لابیهای رژیم وارونه جلوه دهد. آقای مکگی بدلیل آنکه نمیتوان اقدامات جنایتکارانه رژیم را که، در این چند ماه گذشته مکرر در رسانه های مختلف جهان منتشر شده، انکار و یا پنهان کند، نگاهی سرسری به آن داشته، ولی برای خشنود کردن سررشته دار و مأمور پرداخت آقای پارسی و مؤسسه نایاک، شرافت خبرنگاری را زیر پا قرار داده است.

ملت شریف ایران، با توجه به شرارتهای رژیم و نابسامانی ایکه در مدت ۴۱ سال در کشور بوجود آورده، به پا خاسته اند تا خود را از زیر یوغ رژیم جنابتکار اسلامی رها سازند و اینکار را خواهند کرد. اقدامات نابکارانه نایاک توسط آقای تریتا پارسی و همفکرانش تأثیری در اراده راسخ مردم ایران نخواهد داشت. مردم به پا خاسته ایران برایشان مهم نیست که چه کسی ریاست جمهوری آمریکا را عهده دار باشد، تنها جنایتکارانی مانند تریتا فارسی و لوبیهای همچون نایاک  هستند که توقع دارند در آمریکا رئیس جمهوری انتخاب شود که همانند رئیس جمهور اوباما برای خشنود کردن رژیم تبهکار ایران میلیارد ها دلار از سرمایه های مسدود شده ایران را توسط هواپیما بطور نقد برای رژیم بفرستد تا رژیم بتواند به شرارت های خود در کشور ایران و خاورمیانه ادامه دهد. تنها انتظار مردم ایران از کشور های دمکراتیک و آزاد جهان انست که با این رژیم جنایتکار همیاری نداشته باشند، تا مردم ایران خود از طریق مقاومتهای مدنی، با اعتراضات و اعتصابات سراسری رژیم را از پای در آورده و ساقط کنند.

مردم عزیز ایران پیروز خواهند شد و هرگز به امید کمک از کشور خارجی ای نبوده و نخواهد بود. سرنوشت مردم ایران توسط خود مردم ایران رقم خواهد خورد.

پاینده ایران سربلند مردم دلیر و به پا خاسته ایران زمین

ایران هرکز نخواهد مرد

ناخدا محمد فارسی

۲۰۲۰/۳/۲