یا با کرونا یا با ما- دیوید اعتباری

دغدغهٔ انسانی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی امروز، گسترش بیماری کرونا در جهان است. کشورهایی مانند آمریکا که تا به حال کنترل خوبی روی اوضاع داشته اند نیز به زودی با این چالش در سطح گسترده تری روبرو خواهند شد. علی رغم پیشگیری های لازم، با توجه به اینکه در یک دهکده جهانی کاملا تنیده به یکدیگر از لحاظ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ارتباطی زندگی می کنیم، این پدیده بازتاب های کلانی در اوضاع جهان خواهد داشت. به طور مثال تاکنون شاھد نوسانات زیاد سهام، کاهش قیمت نفت، بالا رفتن قیمت طلا و دیگر شوک های اقتصادی در جهان بوده ایم. مطمئنا استرس ناشی از اپیدمی کرونا تاثیرات شگرفی در تحولات اجتماعی و سیاسی کشورها نیز خواهد گذاشت.

اما دلیل این مقدمه چینی این است که شورای مدیریت گذار و نیروهای اپوزیسیون، همزمان ناچارند که فراتر از دغدغه امروز، نگاهی واقع گرایانه به آینده نزدیک و دور در رابطه با پیامدهای این بحران در ایران و جهان داشته باشند.

در این راستا اخیرا صاحب نظران در رابطه با آینده ویروس کرونا پیش بینی هایی* کرده اند.  احتمالاتی مانند:

ویروس سالها با ما خواهد ماند؛

ویروس مانند سرماخوردگی و فلو، فصلی شده و در فصل های سرد گسترش پیدا کند؛

واکسن ویروس ساخته شود و یا آنقدر انسانهای زیادی مبتلا شوند که در طول زمان به ویروس مصونیت بیشتری پیدا کنند و یا ویروس دیگر جایی برای جهش پیدا نکند و بالاخره انسان ها بر آن غلبه کنند.

به هر حال این را باید در نظر گرفت که شاید دیگر دریچه امید به یافتن راه حل های کوتاه مدت بسته شده باشد، زیرا درست زمانی که چین و سایر کشورها در آستانه مهار کردن منطقه ای این ویروس بودند، مرکز صدور جھانی شیعه گری یعنی قم، دانسته و ندانسته در نقش سکوی پرتابی برای انتقال ویروس به سراسر ایران و جهان عمل کرد و ..ھنوز ھم می کند.

آیا حال که رژیم درگیر تحریمی سخت است، زمامداران ایران، این ویروس را موهبتی نیافته اند که بقیه دنیا را مجبور کنند برای نجات از گسترش جنگ ویروسی کرونا از سوی رژیم، به آنان به نوعی باج دهند؟

آیا به همین دلیل، وظیفه شرکت ھواپیمایی ماھان، علیرغم مخالفت ها و هشدارها واردات ویروس کرونا از چین نبود؟

و یا اینکه این رفتار غیر مسئولانه رژیم و عدم مدیریت کرونا، جھان آزاد را مصمم می کند که با حمایت واقعی و عملی از مبارزات ملت ایران، بالاخره بشریت را از شر این رژیم یاغی ضد بشری نجات دهد؟

آری به جهانیان باید گفت که در دنیای پسا کرونا و برای نجات جهان از گسترش تروریسم …و کرونا، باید نظام یاغی جمهوری اسلامی و سلطه آلودهٔ قم در امور ایران، خاورمیانه و جهان را یکبار برای همیشه از میان برد.

* https://www.businessinsider.com/wuhan-coronavirus-mild-pandemic-how-it-could-end-2020-2  https://www.livescience.com/coronavirus-outbreak-end.htm​          l https://www.washingtonpost.com/health/2020/03/02/how-is-coronavirus-outbreak-going-end-her es-how-similar-epidemics-played-out/

** مقالات مندرج در سایت نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.