آیا شورش اجتماعی ممکن است؟

رضا شیرازی-

فرانچسکو روکا، رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر (IFRC) هشدار داد شیوع ‎کرونا باعث شورش اجتماعی میان فقرا در شهرهای بزرگ خواهد شد.

وی تاکید کرد گسترش کروناویروس منجر به ناآرامی اجتماعی می‌شود.

فرانچسکو روكا ایتالیایی كه سرپرست بزرگترین شبکه امدادرسانی در برابر بلایای جهان را بر عهده دارد، گفت :”این یک بمب اجتماعی است که می تواند هر لحظه منفجر شود ، زیرا آنها هیچ راهی برای درآمدزایی ندارند.”

حال پرسش این است که آیا فاجعه در حال وقوع در ایران از برش اجتماعی – طبقاتی باعث اعتراضی همگانی خواهد شد یا خیر؟ نیروهای سرکوب گر توان مهار و در هم شکستن آن را دارند؟

ما همه خوب می دانیم طبقات فرودست در ایران با فقر شدید روبرو هستند و فاجعه گسترش ویروس کرونا باعث می گردد که نیروی کار ایران، حاشیه نشینان، بیکاران، دست فروشان، زنانی که سرپرست خانواده هستند و دیگر اقشار آسیب پذیر، با بحران اقتصادی غیرقابل تصوری روبرو شوند و نهادها و ارگان های دولتی و رسمی در این عرصه هم فاقد برنامه مشخص و کارآمد و هم فاقد هر گونه رویکردی هستند. بنابر این رفته رفته زمینه های انفجار اجتماعی در ایران مهیا می شود و شاید سرنوشت نهائی جمهوری اسلامی و سقوط آن به شورش و قیام اجتماعی ای در ایران پیوند خورده است که ناشی از گسترش غیرقابل مهار اپیدمی ویروس کروناست!

شورش و قیامی که در آن تجربه اجتماعی کمیته های امداد و شوراهای مردمی که هم اکنون در مهار فاجعه تقلا می کنند بعلاوه نقش نهادهای مردم نهاد، می توانند در سمت گیری چنین خیزش و بالطبع در فروپاشی جمهوری اسلامی نقشی کارساز ایفا کنند.

«مقالات و دیدگاه های مندرج در سایت شورای مدیریت گذار نظر نویسندگان آن است. شورای مدیریت گذار دیدگاه ها و مواضع خود را از طریق اعلامیه ها و اسناد خود منتشر می کند.»