کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، میشل بچله، اقدام مقامات ایران به اعدام دومین کودک مجرم در فاصله تنها چهار روز را محکوم کرد

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، میشل بچله، روز چهارشنبه اقدام مقامات ایران به اعدام دومین کودک مجرم در فاصله تنها چهار روز را محکوم کرد و به مقامات ایران یادآور شد که نسبت به مرگ دانیال زین‌العابدینی تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه انجام دهند.

گزارش شده است که شایان سعیدپور سه‌شنبه ۲۱ آوریل در استان کردستان اعدام شده است. او در یک رسیدگی قضایی که به نظر می‌رسد شیدا نقصان داشته، بابت جرم انتسابی که در زمانی که کمتر از ۱۸ سال سن داشته مرتکب شده، به اعدام محکوم شده بود. آقای سعیدپور یکی از ۸۰ زندانی بوده است که در تاریخ ۲۷ مارس در پی اعتراضات علیه شرایط زندان به دنیال شیوع کوید۱۹ از زندان سقز فرار کرده بود. او در تاریخ ۳ آوریل مجددا بازداشت شده بود.
گزارش شده است که شنبه ۸ آوریل مجید اسماعیل‌زاده نیز در زندان اردبیل اعدام شده است. او در سال ۲۰۱۲ بازداشت شده و به اتهام انتسابی قتل در زمان که کمتر از ۱۸ سال سن داشته به اعدام محکوم شده بود.

مرگ زندانی سوم، دانیال زین‌العابدینی که او نیز با وجود این‌که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال داشته به اعدام محکوم شده بود، در تاریخ ۲ آوریل تایید شد. او توسط مامورین در زندان میاندوآب در استان آذربایجان غربی مورد ضرب و شتم قرار رفته بود. او و زندانیان دیگری که در تاریخ ۲۸ مارس در زندان مهاباد جهت اعتراض به شرایط زندان در پی همه‌گیری ویروس کرونا و خودداری مسئولین از آزادی موقت آنان شورش کرده بودند،‌ به زندان میاندوآب منتقل شده بود.

کمیسر عالی حقوق بشر گفت: «اعدام این دو کودک مجرم بر اساس قوانین بین‌المللی مطلقا ممنوع است. نهادهای مختلف سازمان و گزارشگران ویژه مکررا تصریح کرده‌اند که صدور مجازات اعدام برای جرائم افرادی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند، مطلقا ممنوع است.»

«با وجود مداخلات مکرر و تعاملات دفتر من با دولت ایران درباره این موضوع، صدور این احکام و اعدام کودک مجرمین ادامه دارد. این مساله مایه تاسف و با توجه به غیرقانونی بودن آن محکوم است. من درخواست خود از مقامات ایران را تکرا می‌کنم که به تعهدات بین‌المللی حقوق بشری خود احترام گذاشته، بی‌درنگ اعدام کودک مجرمین را متوقف کرده و تمامی مجازات‌های اعدام را تعدیل کنند.»
«همچنین ضرب و شتم تا حد مرگ دانیال زین‌العابدینی در حالی که وی در بازداشت دولت بوده، نقض فاحش حق حیات به موجب قوانین بین‌المللی حقوق بشر است.»

میشل بچله به مقامات ایران یادآور شد که دفتر حقوق بشر سازمان ملل از آنان خواسته بود، بی‌درنگ نسبت به مرگ دانیال زین‌العابدینی اقدام به تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه کرده و افراد مسئول مورد سوال قرار گیرند.

کمیسر عالی حقوق بشر گفت: «این واقعیت که دو تن از این کودک مجرمین که در سه هفته گذشته جان‌شان را از دست داده‌اند در اعتراضات ناشی از ترس شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها شرکت داشته اند، نگرانی شدیدی نسبت به احتمال تسریع اعدام سایر زندانیان محکوم به مرگ که در این اعترضات شرکت داشته‌اند، ایجاد می کند.»

منبع: عفو بین الملل