پیام دبیر کل شورای مدیریت گذار به ملت ایران –در مراسم اعلام موجودیت- ششم مهرماه ۱۳۹۸

ملت بزرگ ایران، خانمها، آقایان، حضار گرامی

در تاریخ هر ملت برهه هایی وجود دارند که به زبان عامیانه بزنگاه های تاریخی خوانده ميشوند. اين نقاط عطف، آستانه تغيير وضعیت موجود و تعيين مسیر تحولات آينده‌اند. تصمیم بزرگ و تاریخ ساز یک ملت، در نهایت ناشی از اراده جمعی، فرهنگ و درجه رشد اجتماعی و بینش و آینده نگری آن ملت و نخبگان آن است. این چنین برهه هایی به معنای واقعی کلمه سرنوشت سازند.

ما اکنون بر سر دوراهی گذار از یک حاکمیت قرون وسطائی و عقب مانده و پیوستن به قافله تمدن و فرهنگ جهانی، در آزمون تاریخی چنین انتخاب سرنوشت سازی می باشیم. تعلل و نداشتن اراده لازم برای گذار و دودلی و تردید و نداشتن عزمی جزم و شکست ناپذیر ما را نه تنها در سراشیب اضمحلال تمدن باستانی ایران قرار میدهد٬ بلکه از رسیدن به کاروان تمدن جهان پیشرفته نیز باز می دارد.

از سوی دیگر همت و اراده ملی وجمعی در نیل به گذار از این بی نظمی سرکوبگر و فاسد و عقب مانده از تاریخ٬ آینده درخشانی را نوید می دهد که سزاوار این ملت باستانی است . ما نباید اضمحلال تمدنی خود و ملت خویش را با سکوت و بی تصمیمی و دودلی روا داریم.

ملت بزرگ ایران

ما در این زمان حساس گرد هم آمده ایم تا صدای رسای شما باشیم، شمائی که اراده نموده اید از این جهنم تحمیلی٬ گذار کرده و آن را پشت سر بگذارید. شما ملتی هستید که سالهاست راه زندگانی و روش زیست فرهنگی و اجتماعی خود را از این ریاکاران و دغل بازان گندم نمای جوفروش جدا نموده اید.

شما خواسته اید تا خودتان باشید و نه آنی که آنها از شما میخواهند. اغلب حتی دیگر حاضر نیستید تا به روشها و ارزشهای تحمیلی آنان تمکین و به آن تظاهر کنید. شما دیریست تصمیم خود را گرفته اید. شما سوار بر بالهای تکنولوژی ارتباطی مدرن به آنسوی مرزها پرواز کرده و علیرغم همه محدودیتهای بیشمار و خطراتی که روزانه شما را تهدید میکند تا آنجا که برایتان میسر بوده به دنیای متمدن و فرهنگ غنی و مدرن بشریت معاصر سرک ها کشیده و از آن بهره های شایانی برده اید.

اکنون نوبت آن است که آن چه در قعر اجتماع ما در جریان است، پوسته جان سخت بربریت و عقب ماندگی تحمیلی را بشکافد و تولدی دوباره یابد. شما آماده گذار ازاین محدودیتهای تحمیلی و پیوستن به کاروان تمدن و ارزشهایی هستید که سالهاست پیدا و پنهان با آن مراوده داشته و پذیرفته و با آن مانوسید.

ما همراه با شما و در خدمت شما میخواهیم تا آنجا که ممکن است گذری امن، اندیشیده و حساب شده برای این گذار مهم و تاریخی بسازیم . ما میخواهیم٬ حامل و ترجمان سیاسی این گذار فرهنگی و اجتماعی باشیم٬ که شما مدتهاست موفق به آن شده اید و با تغییر این نظام آن را به سرانجام برسانیم. من و همراهانم در شورای گذار عزم جزم داریم که به كمك شما این پوسته تحجر و عقب ماندگی را که بدور این ملت تنیده و به آنان تحمیل شده است، بشکافیم و بیاری شما برای آینده طرحی نو دراندازیم.

فراموش نکنیم٬ تاریخ را زنان و مردان با اراده و والا همتی می سازند که فرزند زمان خویش می باشد. آنان احساس ویژه ای به آنچه در کنه اجتماع میجوشد دارند و قبل از دیگران از آن آگاه میشوند. آنان رسالت و ماموریت خود را از تاریخ دارند و برای انجام این وظیفه تاریخی خود را محتاج به رخصت از کسی نمی بینند.

من خوشوقتم و افتخار دارم که توانسته ام گروهی از این تبار زنان و مردان را با اعتمادی که طی سالیان متمادی همکاری سیاسی با اغلب آنان٬ بهم داریم٬ در کنار خود داشته باشم. ما با عزمی جزم و اراده ای استوار گرد هم آمده ایم تا با تشکیل شورای گذار این آرزوی ملی را تحقق بخشیم. ما میخواهیم این ها بروند و کسی نیز دغدغه نداشته باشد، که بعد از رفتن این ها چه به سر مردم خواهد آمد؟

ما مشتاقانه و همواره در جستجوی زنان و مردانی با چنین سرشتی هستیم و از آنان دعوت میکنیم تا به ما بپیوندند و به گونه گونی و غنای شورای گذار بیافزایند. ما برای پیوستن به کاروان بشری گریزی جز گذار از کلیت این حاکمیت نداریم. بین توحش و تحجر و تمدن و پیشرفت هیچ نقطه اشتراکی را نمیتوان یافت تا در آنجا بتوان با توحش سازش نمود.

قانون اساسی جمهوری اسلامی توحش را لباس قانون پوشانده و بر طبق اصول بنیادین خود تحجر و تبعیض را به درازای تاریخ ابدی نموده است. انتخاب ملت برای ما روشن است. این انتخاب ملى، گذار از این سیستم قرون وسطائی است. ما نیز صدای رسای این ملت هستیم، با آنان و در کنار آنان میباشیم. وظیفه ما کمک به آنان در این گذار ضروری و تاریخی است.

خوشبختانه تاریخ و تمدن غنی ما وسائل و ابزار فراوانی برای ساختن پلی محکم برای گذر از این خرابه عصر حجری بسوی جهان متمدن پیشرو بما داده است. ما میتوانیم و باید این راه عبور را با یاری ملت توانای ایران بسازیم. این است که «نه به قهقرا و تحجر، پیش بسوی تمدن و رفاه و خوشبختی» شعار ماست.

بسیاری از ایرانیان که به اجبار از ایران مهاجرت نموده و یا به ناچار ترک وطن کرده اند، نمونه های بارزی از موفق ترین گروههای مهاجران٬ در سطح جهانی می باشد. بسیاری از آنان چهره های پر افتخاری در زمینه های علمی و دانشگاهی و پزشکی و مهندسی و حقوق بوده و یا از کارآفرینان موفق می باشد. این واقعیت گویای آنست که آنچه ایرانی را از پیشرفت و موفقیت بازداشته است، محیطی است که در آن زندگی میکنند و حاکمیت فاسد و جابری است که مانع ترقی آنان است و این محیط را شکل داده است.

ملت عزیز ما باید دیوارهای این قفس را بشکند و پروازى بلند بسوی آزادی و دموکراسی آغاز کند. مردم ما بسیار زودتر از آنچه تصور میشود فاصله خود را با جهان پیشرفته ای که لایق آنان است تقلیل میدهند و به آن میرسند. ایران بدون تبعیض و تحقير و فساد و خرافه، همان چتر فراگیری است که همه ما را در سایه خود جمع میکند.

ایران فقط در یک دموکراسی سکولار مبتنی بر قوانین حقوق بشری و عادلانه از آن همه ایرانیان خواهد بود . این چنین ایرانی را باید از نو ساخت. این همان ایرانی است که دورنمایش نیز ما را با علایق و سلایق گوناگون و مذاهب و زبانها و قومیتهای مختلف بهم پیوند میدهد.

امید ایجاد چنین سقف بلند و تابناکی است که ما ایرانیان را بهم وصل میکند. ما با بهره برداری از این گوناگونی مثال زدنی، که تنوعش در طول تاریخ مانع وحدت ما ایرانیان نشده است . باید از این تنوع و تکثر بعنوان یک امتیاز قابل توجه استفاده کنیم و با برهم افزائی توانهای فرهنگی اقوام و زبانها و مذاهب گوناگون  وحدتی در کثرت و کثرتی در وحدت باشیم.

شورای گذار نیز در قامت یک جایگزین حاکمیت موجود، سعی میکند تا آئینه ای تمام نما از جامعه ایران باشد. شورای گذار می خواهد تبلور عینی این تنوع فرهنگی و قومی و زبانی باشد و همچنین نمایندگانی از زنان و جوانان و زحمتکشان جامعه در کنار کارآفرینان و کارورزان و کارمندان را در خود جای دهد. ما اکنون نیز تا حدودی به انجام این مهم موفق بوده ایم و چنین ترکیب متنوعی را در خود داریم. البته سعی این است که بر آن بیفزاییم تا نمایشگر کاملی از جامعه واقعی ایران باشیم.

ما به این تنوع در درون خود میبالیم و به آن مفتخریم و آن را از امتیازات و نقاط قوت خود میدانیم. ما نیز وحدت در کثرت و کثرت در وحدتیم. ما نیز مانند ملت ایران همچون سیمرغ افسانه ای هستیم، که در عین حال سی مرغ است. ملتی چون سیمرغ جاویدان که از خاکستر خود دوباره برمیخیزد و بلند پرواز و مغرور است.

اطمینان قاطع دارم که این ملت نیز پس از سفری تاریخی بدرازی هزاران سال، بالاخره چون سیمرغ به قله قاف خود که همان دموکراسی مدرن است خواهد رسید و بر آن فرود خواهد آمد. ما از خان های دشوار و سخت تاریخی خود گذشته ایم و این خان آخر را نیز با موفقیت طی خواهیم کرد. پیروزی نزدیک تر از آن است که فکرش را میکنیم، اندکی همت و استقامت نیاز است و بس. ما رو به تاریخ داریم و دشمنانمان پشت به آن. آنها پدیده ای ضد تاریخی هستند. آنها برای بقا تلاش میکنند و ما برای پیشرفت و ترقی. فردا که آنها به بایگانی تاریخ سپرده شوند، بازسازی ایران عزیز شروع میشود.

ایرانیان ثروتمند و توانمند و دارای دانش و تجربه با افتخار برای ایجاد شغل و سرمایه گذاری به ایران بازمی گردند، تا به هموطنانشان در بازسازی ایران کمک کنند. جهان نیز از هم اکنون در انتظار موقعیتی است که در سایه امنیت و حکومت قانون٬ در ایران آینده سرمایه گذاری نماید.

جمهوری اسلامی که از درون پوسیده و در سراشیب سقوط است و از وقوع جنگ به عنوان شانسی برای افزایش احتمال بقای ننگین خود استقبال میکند و ديگران را تحریک میکند تا بر سر این ملت آتش ببارند. اکنون بیش از هر زمان دیگری جغد جنگ بر خرابه های این مرز و بوم در پرواز است. خرابه هائی که محصول چهل سال حکمرانی این سیاه دلان ماجراجو و فاسد و ظالم است. آنان به قیمت بقای خود حاضرند همه چیزو همه کس را فدا کنند.

متاسفانه هنوز ساده دلانی فریب خورده ای یافت می شوند، که از ماجراجویی های خطرناک سپاه در منطقه احساس غرور میکنند و نمی توانند به عاقبت آن بیاندیشند. اینان دانسته و ندانسته در خدمت جنگ افروزان و اهداف و منافع آنان قدم برمی دارند. راهی که میتواند به ویرانی وسیع ایران عزیز ما منجر شود.

من از همینجا با صدای رسا به همه جهانیان اعلام میکنم که ملت ما هیچ خصومت و دشمنی و کینه ای با هیچ دولت و ملتی از جمله آمریکا، اسرائیل و اعراب ندارد. ما از هم اکنون مذاکرات خود را با همسایگان مان٬ برای ایجاد خاورمیانه ای امن و عاری از رقابتهاى مخرب و دشمنی های تاریخی موهوم شروع خواهیم نمود. بازار مشترک خاورمیانه ای، مرکب از ترکیه، اعراب، اسرائیل و ایران، میتواند پایه های واقعی همکاریهای منطقه ای را گسترش دهد و به صلح و امنیتی که تجارت و صنعت بدان نیازمند است بیافزاید.

ایرانیان موفقی که سالهاست در اروپا و آمریکا هستند، سفیران صلح و دوستی و پلهای تفاهم فرهنگی بین ایران و غرب می باشد. عده زیادی از ایرانیان نیز اکنون در احزاب و پارلمانهای کشورهای مختلف هستند. در آینده ایرانی دموکرات و صلح طلب میتواند ازطریق چنین سفیران شایسته ای جای مناسب و درخور در صحنه بین المللی بخود اختصاص دهد.

ملت بزرگ ایران

من به شما اطمینان میدهم که آینده ای درخشان در انتظار شماست. از این گردنه نفس گیر باید با همت شما عبور کنیم. پس از آن، دورنمای زیبای ترقی و پیشرفت و رفاه و آزادی و عدالت در دیدرس شما قرار خواهد گرفت و آن را مشاهده خواهید کرد. من و دوستانم در خدمت شماییم و بهمراه شما و برای شما مبارزه می کنیم. ما در جهان آزاد٬ سفیران شما می باشیم. بما بپیوندید و ما را در راهی که داریم یاری کنید. همه چیز در نهایت در گرو همت و اراده شماست.

پیش بسوی تمدن و پیشرفت
نه به تحجر و قهقرا
پاینده ایران، برقرار ایرانی
بدرود.