آمار رسمی کرونا؛ شناسایی ۱۵۰۰ مورد جدید دیگر در ایران؛ وضعیت وخیم در خوزستان

به گزارش رادیوفردا:

سخنگوی وزارت بهداشت روز پنج‌شنبه گفت که با شناسایی ۱۴۸۵ مورد جدید کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته، آمار موارد ابتلا به این بیماری در کشور به ۱۰۳۱۳۵ تن رسید.

به گزارش ایسنا، کیانوش جهانپور گفت که از دیروز تا امروز (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴۸۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.

وی گفت: به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۰۳۱۳۵ نفر رسید.

به گفته جهانپور، در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۸ بیمار کووید۱۹ نیز در ایران جان خود را از دست داده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد که مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۴۸۶ نفر رسید این در حالی است که تا کنون ۸۲۷۴۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

آمار وزارت بهداشت از تعداد جانباختگان در حالی به شکل روزانه اعلام می شود که سازمان ثبت احوال کشوری بر خلاف معمول، آمار مرگ و میر در فصل زمستان گذشته را منتشر نکرده و می گوید به درخواست ستاد ملی مبارزه با کرونا این آمار را منتشر نخواهد کرد.

پیشتر یکی از اعضای شورای شهر تهران گفته بود که در اسفند ۹۸ و فروردین ماه سال جاری، ۱۳ هزار تن در گورستان بهشت زهرای استان تهران دفن شده‌اند. همچنین گزارش‌هایی از مرکز پژوهش‌های مجلس و اظهارات رئیس سازمان نظام پزشکی کشور مؤید آن است که آمار ابتلا و مرگ و میر در ایران بسیار بیشتر از آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت است.

در همین حال خبرگزاری تسنیم هم به نقل از دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد وقوع موج دوم کرونا در شهرستان‌های سفید به‌ دلیل افزایش سفر به این مناطق هشدار داده است.

کرونا «به شدت» در حال رخنه کردن در خوزستان است

فرهنگ کره‌بندی، رئیس بیمارستان رازی اهواز، روز پنج‌شنبه با بیان این‌که «کرونا به شدت در حال رخنه کردن در خوزستان است»، گفت: «اگر در اورژانس ۱۰۰ مراجعه‌کننده داشته باشیم باید نیمی از آنها بستری شوند یعنی وضع به قدری خراب است که از هر دو مراجعه‌کننده به بیمارستان رازی باید یک نفر بستری شود.»

او تأکید کرد: «در حالی که در دیگر جاها وضعیت این‌گونه نیست. این در حالی است که باید پنج تا شش برابر موارد بستری، بیماران سرپایی داشته باشیم.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای کره‌بندی افزود: «پنج بخش مراقبت‌های ویژه نیز راه‌اندازی کرده‌ایم یعنی حدود ۶۰ بیمار با زجر تنفسی در آی‌سی‌یو مستقر هستند و وضعیت این بیماران به شدت اسف‌بار است.»

رئیس بیمارستان رازی اهواز در ادامه با ذکر این‌که «پیش از این، تا این حد مراجعه‌کننده نداشتیم اما چند روزی است که مراجعات زیادی داریم» اضافه کرد: «این بیماری، آلودگی شدیدی ایجاد کرده است. این بیماری، بسیار وحشتناک و وحشی است و به شدت در حال رخنه کردن در خوزستان است.»

یک روز پیش از این، محمد علوی، سرپرست مرکز بهداشت خوزستان، در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی، اظهار داشت که موارد ابتلا به ویروس کرونای جدید در این استان «از حد انتظار فراتر رفته است».

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان آمار مشخصی از موارد رسمی ابتلا و جان‌باختگان در این استان اعلام نکرده است، هرچند در بخشی از مصاحبه‌اش گفته «از ۱۸۰ مورد مثبت در یک شبانه‌روز تنها ۴۰ مورد بستری داشته‌ایم و تقریبا موارد سرپایی به بستری، چهار به یک بوده است».

در حالی‌که در مورد آمار رسمی در ایران تردیدهای مختلفی ابراز شده، وزارت بهداشت از بیان آمار ابتلا به تفکیک استان‌ها نیز خودداری می‌کند.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی از عادی شدن رفت‌وآمد در تهران و برخی استان‌های دیگر منتشر شده که به نگرانی‌ها از اوج گرفتن دوباره ابتلا به کرونا دامن زده است.

منبع: رادیوفردا