مهران براتی، معاون سیاسی شورای مدیریت گذار: وحشت رژیم از گسترش و نفوذ مطالبات و فعالیت های سیاسی به نهادهای مدنی و مردمی

آقای مهران براتی در این گفتگو به مسائل گوناگونی از جمله کارآمدی و موفقیت دولت آلمان در مقابله با ویروس کرونا در مقایسه با مدیریت بسیار ضعیف حکومت جمهوری اسلامی در مواجهه با شیوع ویروس کرونا در ایران، وضعیت زندانیان سیاسی در دوران کرونا و سیاست های جدید اقتصادی دولت در بازار بورس تهران پرداخت.

آقای براتی در رابطه با نحوه عملکرد دولت روحانی گفت: در این نظام رقابت های درون حکومتی آن اندازه زیاد است که خودشان مرتب مشت یکدیگر را باز می کنند. روحانی یک چیز می گوید، وزارت بهداشت چیز دیگر و سپاه هم که برنامه خودش را دنبال می کند.

وی ادامه داد: از روزی که دولت روحانی بنا بدلایل سیاسی نخواست قم را قرنطینه کند و بعد هم پروازهای هواپیماهای ماهان بین ایران و چین، ویروس کرونا شیوع سریع و وسیعی پیدا کرد. پس از اپیدمی کرونا در ایران حکومت اما نشان داد که نه امکان و توانایی حل این مشکل را دارد و نه راستگو است.

دکتر براتی در مورد وضعیت زندانیان سیاسی در دوران کرونا گفت: واقعیت این است که عمده زندانیان سیاسی ما همان وبلاگ نویسان یا کاربران دیگر شبکه های اجتماعی؛ یا کسانی هستند که در مترو به بانوان گل و اعلامیه داده اند، آنها از اعضای سازمانهای سیاسی نیستند. البته یک بخشی از زنداینان سیاسی فعالین سنتی عرصه سیاست هستند که خواسته هایی مانند آزادی مطبوعات و یا دادگاه عادلانه داشته اند، این فعالین را حکومت بعنوان زندانی سیاسی محبوس کرده است.

وی اضافه کرد: ترس و حشت حکومت از این است که دامنه های این فعالیت های سیاسی به نهادهای مدنی ایران مانند نهادهای حمایت از محیط زیست، کودکان و حمایت از حیوانات  روز بروز گستره تر شود. بدلیل همین ترس و وحشت است که حکومت برخورد سیاسی و امنیتی با نهادهای مدنی می کند. اما این برخورد باعث می شود که این نهادها بتدریج به نهادهای سیاسی و دشمن این حکومت تبدیل شوند که سرانجام نیز بخشی بزرگی از جامعه ایران به دشمن این این حکومت تبدیل می شوند.

مشروح این گفتگو را در اینجا مشاهد کنید: