اخبار و گزارشات کارگری، تهیه و تنظیم مجید ناصری

مرکز آمار ایران نرخ تورم در اردیبهشت را ۲۹.۸ درصد اعلام کرده است.

داده‌های میدانی اما نشان می‌دهد که کالاها و خدمات ضروری خانوار از جمله حمل و نقل و برخی اقلام خوراکی که بسیاری از آن‌ها هم در سبد حانواده‌های کارگری قرار دارند تا مرز ۱۰۰ و یا حتی در برخی موارد تا ۱۵۰ درصد گران شده‌اند. دولت از افزایش حداقل دستمزد کارگران با این استدلال که تورم به زودی مهار می‌شود خودداری کرد. تورم اما مهارشدنی نیست.

تولید در پتروشیمی خراسان متوقف شد/ واحدهای اوره و‌ آمونیاک‌ به تعمیرات سپرده شد

شرکت پتروشیمی خراسان در سامانه کدال خبر از توقف تولید در این شرکت به جهت آغاز تعمیرات اساسی خبر داد.

پارگی سیم بگسل و سقوط تیرآهن در بلوار توحید گلسار در رشت باعث مرگ یک کارگر ساختمانی شد

کابوس بیکاری خوفناک تر از کابوس بیماریست

کارگران ساختمامی در روزهای کرونایی غرامت دستمزد ایام بیماری ندارند. خواسته کارگران ساختمانی این است که دستِ‌کم در مورد کارگران مبتلا شده به کرونا، یا واقعاً به قانون رجوع شود یا بروکراسی و بهانه‌تراشی را کنار بگذارند و کارگران ساختمانی را نیز مشمول غرامت دستمزد ایام بیماری کرونایی کنند.

شماری از پرستاران استان اصفهان خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند

شماری از پرستاران استان اصفهان با تجمع در مقابل ساختمان دادگستری اصفهان خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. در روزگاری که زخم کرونا بر دردهای زندگی کارگران افزوده است، صدای اعتراض آنان به وضعیت معیشتی خود گویی به زحمت برای مسئولین شنیدنی‌ست و با این حال بسیاری از کارگران ایرانی در گوشه و کنار مملکت هم‌چنان دست به اعتراض و اعتصاب می‌زنند

تجمع کارگزاران مخابرات روستایی استان خوزستان با مقابل اداره کار این استان

کارگزاران مخابرات روستایی استان خوزستان با تجمع مقابل اداره کار این استان، خواستار توجه به وضعیت شغلی و معیشتی خود شدند. تجمع کنندگان اهم مطالبات خود را «اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، همسان‌سازی حقوق و برخورداری از تمامی مزایای قانونی کار، صدور احکام کارگزینی و قرار گرفتن آنها برابر دیگر پرسنل در چارت سازمانی، به روز شدن و دریافت تمامی معوقات بیمه‌ای و تعیین تکلیف بیمه ۴ درصد سختی کار» عنوان کردند.

شلیک مستقیم نیروهای نظامی به کولبران در گردنه ژالانه هورامان کردستان

کارگران اخراجی شرکت توسعه گردشگری ایران شهرستان سرعین برای بازگشت بکاردست به تجمع در فرمانداری این شهرستان دراستان اردبیل زدند. قابل یادآوری است که درچارچوب مقابله با بیماری کووید 19 ، چهل کارگر شرکت توسعه گردشگری ایران در شهرستان سرعین(هتل لاله سرعین و آبدرمانی سبلان)از کار اخراج شدند.

کارگران ساختمانی همچنان به حال خود رها شده‌اند

علاوه بر کسب و کارهای کوچک، اقتصاد غیررسمی ایران هم تحت تأثیر بیماری کووید ۱۹ قرار گرفته‌ است. همه کارگرانی که در بخش غیررسمی اقتصاد ایران لقمه نانی برای خود و خانواده‌شان فراهم می‌آوردند، از جمله کارگران ساختمانی به حال خود رها شده‌اند. اکثر آنها نه بسته‌های حمایتی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی را دریافت کرده‌اند و نه خبری از اختصاص وام دو میلیونی به آنها شنیده می‌شود. به سبب همه‌گیری ویروس کرونا در ایران حدود ۴۰ درصد از کارگران ساختمانی که جزو آسیب‌پذیرترین گروه‌های کارگری به شمار می‌آیند بی‌کار شدند و از حمایت‌های مختصر دولت هم بی‌بهره ماندند

مرگ ومصدومیت 2کارگر شهرداری قم حین کار

براثر تصادف روز سه شنبه 6 خرداد، یک کارگر50 ساله شهرداری قم حین کاردر بلوار غدیر روبروی بوستان براثر تصادف یک پژوی 206 وبرخورد با وی جانش را ازدست داد ویک کارگر35 ساله هم مصدوم وبه بیمارستان منتقل شد.

اعتصاب کارگران شرکت جوش گستر راه‌آهن اراک

اعتصاب کارگران شرکت جوش گستر راه‌آهن اراک در اعتراض به دریافت نکردن حقوق شرکتهای تراورس و ریل صنعت‌کاران جنوب‌شرق زاهدان و قم و شیراز و کرمانشاه حقوق کارگران در سال ۹۹ را پرداخت نکرده‌اند و این کارگران در بیانیه‌ای گفته اند، در صورتی که حقوق دریافت نکنیم دست به اعتصاب خواهیم زد.

مرگ یک کارگر در سایه فقدان ایمنی کار

جمعه ۹ خرداد ماه، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در تهران بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است

اعتراض کارگران پیمانکاری حفاری از شرایط شغلی/ حقوق‌هایمان را با تاخیر می‌گیریم این کارگران می‌گویند:

کار سخت و دشوار حفاری در این گرمای سخت و اوضاع کرونا بر دوش کارگرانی افتاده است که حتی از کمترین حقوق شغلی که دریافت دستمزد به موقع است، محرومند.وخواهان بموقع حقوق گرفتن خود در این موقعیت بد کرونایی شدن

برنج با طعم و بوی زباله‌های پلاستیکی؟

نشاء برنج در مازندران در این روزها، در جوار زباله‌های پلاستیکی که به معضلی بزرگ در ایران بدل شده‌اند،

یک معلم باسابقه در مسجد سلیمان که ۱۷ روز پیش در اعتراض به تخریب خانه‌اش از سوی ماموران شهرداری خودسوزی کرده بود، یکشنبه چهارم خرداد در بیمارستان درگذشت.

ماموران شهرداری ۱۸ اردیبهشت قصد تخریب دیوار خانه این معلم را داشتند که با اعتراض و مخالفت او روبرو شدند. در پی تخریب دیوار، معلم دست به خودسوزی زد. او ابتدا توسط ساکنان محل و بستگانش به بیمارستان ۲۲ بهمن #مسجد_سلیمان شد و به علت شدت جراحات به بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز انتقال یافت. بابک نوری‌زاده، رییس روابط عمومی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان خبر مرگ این معلم را اعلام کرد و بدون ذکر نام او افزود که معلم درگذشته از معلمان پرسابقه مسجد سلیمان بوده است

تجمع گروهی از رانندگان ناوگان اتوبوسرانی تهران

گروهی از رانندگان ناوگان اتوبوسرانی تهران امروز صبح در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق تجمع کردند معترضان می‌گویند حقوق آنها دست کم پنج ماه است که پرداخت نشده و توانایی تامین هزینه‌های زندگی خود را ندارند.

ازسرگیری اعتصاب کارگران پتروشیمی رجال

دراعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل وسطح پایین دستمزد روز شنبه 10خرداد برای باری دیگر، کارگران پتروشیمی رجال دراعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل وسطح پایین دستمزد دست به اعتصاب زدند. براساس گزارش رسانه ای شده،جمعی از کارگران پتروشیمی رجال در اعتراض به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و مشکلاتی که بر سر راه اجرای قانون بدی آب و هوا و متناسب‌سازی دستمزدها با شرایط جغرافیایی محیط کار وجود دارد، دست از کار کشیدند.

یازدهمین روز اعتصاب وتجمعات کارگران شهرداری شاهین شهر

دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وکاهش حقوق روز شنبه 10 خرداد برای یازدهمین روز متوالی، کارگران شهرداری شاهین شهر دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وکاهش حقوق به اعتصابشان ادامه دادند ومقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.

تجمع اعتراضی کارگزاران مخابرات روستایی خوزستان

نسبت به اجرانشدن طرح طبقه بندی مشاغل وعدم همسان سازی حقوق ومطالبات بیمه ای مقابل اداره کل کار استان روز شنبه 10 خرداد،جمعی از کارگزاران مخابرات روستایی خوزستان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به اجرانشدن طرح طبقه بندی مشاغل وعدم همسان سازی حقوق ومطالبات بیمه ای مقابل اداره کل کار استان اجتماع کردند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صندوق آینده‌ سازکشور

نسبت به عدم اجرای اساسنامه مقابل وزارت کار روز شنبه 10 خرداد،جمعی ازبازنشستگان صندوق آینده‌ سازکشور به بنمایندگی از بازنشستگان استان ها برای اعتراض به عدم اجرای اساسنامه مصوبه جدید مقابل وزارت کار در خیابان آزادی پایتخت تجمع کردند. تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:باتوجه به اینکه از 6 فروردین ماه سال جاری، اساسنامه صندوق مورد بازنگری قرار گرفت و توسط رئیس جمهوری به وزیر رفاه ابلاغ شد، انتظار داشتیم که هرچه سریعتر اجرا شود.

تجمع اعتراضی زعفرانکاران تربت حیدریه

نسبت به عدم تسویه مطالباتشان از سوی سازمان تعاون روستایی مقابل فرمانداری
روز شنبه 10خرداد، زعفرانکاران تربت حیدریه در استان خراسان رضوی برای اعتراض به عدم تسویه مطالباتشان از سوی سازمان تعاون روستایی دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان زدند.

اخراج 70 کارگر فنی مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت‌تپه

از روز شنبه 3 خرداد سال جاری،70 کارگر فنی مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت‌تپه از کار اخراج شدند. برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 10 خرداد،این کارگران که از صبح روز شنبه (سوم خرداد ماه) از حضور در محل کار خود منع شده‌اند به عنوان کارگر فنی، جوشکار و تعمیرکار بین 2 تا 3سال سابقه کار دارند.

جان باختن یک کار در حادثه آتش سوزی

ساختمان در دست ساخت غرب تهران جمعه شب(9 خرداد)،یک کارگر 27 ساله در حادثه آتش سوزی اتاقک کارکری ساختمان دردست ساخت واقع درمحدوده غرب تهران، میدان ساحل، حوالی دریاچه چیتگرجانش را ازدست داد.

جان باختن یک کارگر شهرصنعتی کاوه ساوه بر اثر سقوط یک قطعه دو تنی برویش

عصر روز جمعه 9 خرداد،یک کارگر 35 ساله حین کاردر کارخانه ای واقع در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوهبر اثر سقوط یک قطعه دو تنی از جرثقیل سقفی برویش به شدت مجروح شد وپس ازانتقال به بیمارستان جان باخت.

کارگروه کارگران ، مزد بگیران و فرودستان حامی شورای مدیریت دوران گذار

مجید ناصری